مسجد نصیر‌الملک

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

مسجد نصیرالملک

نوشته ندا حاج رسولی

بدون شک هر گاه سخن از سفر به شیراز و اماکن دیدنی شیراز به میان می آید، ذهن همگان ناخواسته به ارامگاه سعدی و حافظ و یا باغ ارم معطوف می شود. در حالیکه مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی هم معروف میباشد. یکی از اماکن بسیار دیدنی و در نوع خود منحصر به فردی است. که چشم هر بیننده ای را خیره میکند.

تاریخچه ی ساخت این مسجد به سال ۱۲۹۳ بر میگردد. که اولین خشت این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک بنا نهاده شد. این بنا توسط دستان هنر آفرین دو معمار که میرزا رضا کاشی گر و حاج محمد حسن معمار نام داشتند. طی دوازده سال ساخته و به اتمام رسید.

سپس در سال ۱۳۰۴ میرزا آیت شیشه های مشبک و رنگی و خوش طرح و بسیار زیبایی را به این بنا افزود. و اینچنین بود که مسجد نصیرالملک به صورت یکی از شاهکارهای فاخر و ماندگار در ایران به جا ماند.


مسجدنصیرالملک از دو ایوان شمالی و جنوبی تشکیل شده است . ایوان شمالی شامل دو شبستان شرقی و غربی میباشد. که هریک با کاربردی متفاوت در فاصله ی کمی از یکدیگر قرار گرفته اند .در اغاز ورود به این مکان با درب چوبی بزرگی روبه رو میشوید که با طرح اسلیمی منقوش شده است.

از نقطه اغازین ورود به مسجد با کاشی کاری ها و مقرنس کاری های زیبا و پیچیده ی این بنا روبه رو میشوید. کاشی کاری های بینظیر آبی و صورتی که چشم هر بیننده ای را نوازش میکند. سپس حیاطی چهارگوش نورانی و درخشان که در وسط آن حوضی با گلدان های رنگارنگ تزیین شده قرار گرفته است.


سپس به زیباترین قسمت این بنا و بازدید از شبستان ها می پردازیم. استفاده از درب های چوبی و پنجره های مشبک رنگارنگ در شبستان غربی مسجد چنان فضای رویایی و دل انگیزی را ایجاد کرده، که هر بینده ای را مسحور میکند .

بازی رنگارنگ شیشه های مشبک در انعکاس نور افتاب در صحن مسجد انقدر بینظیر و تماشایی است که. گردشگران زیادی ر ا از اقصی نقاط دنیا و ایران برای عکاسی و ثبت لحظه ها به سوی خود جذب مینماید.جلوه رنگین کمانی این پنجره های مشبک چوبی سبب شده است . که مسجد نصیرالملک شیراز به یکی از جذاب ترین اماکن تاریخی کشورمان مبدل شود.

در پشت شبستان شرقی دری هست که رو به چاه بزرگی باز می شود. که اصطلاحا گاو چاه نامیده میشود.
در دالان شمالی شبستان شرقی نوشته ای وجود دارد که این شعر سعدی به روی آن حک شده است :
غرض نقشی است کز ما بازماند
که هستی را نمی بینم بقایی
مکر صاحبدلی روزی به رحمت
کند در حق استادان دعایی
در سمت شمالی مسجد ، طاق نمایی به نام طاق مروارید وجود دارد. که تمام قسمتهای داخلی و بیرونی آن کاشی کاری رنگارنگ شده است.
این مسجد در محله ی گودعربان که در قدیم به محله ی اسحق بیگ معروف بوده واقع شده است. و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


مسافران و توریست های زیادی صبح زود از خواب ناز صبحگاهی خود چشم پوشی میکنند. که بتوانند عکسهای زیبایی که از صحنه ی تلاقی انعکاس نور خورشید صبحگاهی با شیشه های رنگی مسجد قبل از ساعت هشت صبح ایجاد میشود تصویر برداری کنند. و به عنوان خاطره ای به یادماندنی با خود از سفر به شهر تاریخی شیراز به یادگار ببرند.

 

گرداوری: ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    عالی بود👩🏻‍⚕️💐

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt