ماسوله

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

ماسوله روستای پلکانی که البته امروزه دیگر به آن شهر ماسوله میگویند. یکی از معروف ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان است.

خانه های پلکانی، بالکن های مزین به گل های شمعدانی، آب و هوای مطبوع، تابستان های خنک، زمستان های پُر برف، مردم خون گرم و مهمان نواز، غذاهای با کیفیت و فضای رویایی از دلایلی است که سالانه گردشگران زیادی روانه ی این شهر زیبا میشوند.


این روستا در جنوب غربی استان گیلان در بخش شهری فومن قرار گرفته .و قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد.چیزی که از دور نظرها را درگیر خود می کند، گلدان های شمعدانی رنگارنگی هستند که خانه های پلکانی ماسوله را آراسته کرده اند. و هارمونی زیبایی به آن ها داده اند.

خانه های ماسوله به سبکی ساخته شده اند که روی همدیگر قرار گرفته اند. و پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی یا معبر کوچه به حساب می آید. این سبک معماری توانسته توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند. و همه ساله میزبان خیل عظیمی از خریداران بلیط هواپیما گیلان باشد.

این خانه های ۲ طبقه شامل ۲ بخش زمستان نشین و تابستان نشین هستند . و به در و پنجره چوبی مزین شده اند. و شیشه های رنگی برخی از پنجره ها به شکل زیبایی خودنمایی می کنند. خانه های ماسوله برای اینکه در مه بهتر دیده شوند به رنگ زرد درآورده شده اند.


در سال ۱۳۵۴ نام شهر ماسوله با عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور و با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این شهر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط زیست استان قرار دارد. و خوشبختانه به خوبی از آن محافظت میشود.

با این که معماری پلکانی و بافت تاریخی این روستا، اصلی ترین ویژگی آن محسوب میشود، ولی در روستای ماسوله جنگل های بکر و تماشایی، آبشارهایی پر آب، کوهستان هایی بلند و جاذبه های طبیعی دیگری را هم میتوانید ببینید.

 

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt