قلعه رودخان

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

قلعه رودخان،قلعه ای بسیار زیبا در دل جنگلی انبوه که همچنان با شکوه و عظمت پابرجا ایستاده که حالا به یکی از نقاط توریستی شهر و استان تبدیل شده. برای رسیدن به این دژ اسرارآمیز باید از جنوب غربی ۲۰ کیلومتری ازفومن دور بشین.

قلعه رودخان یا حسامی یا سگسال در زمان ساسانیان ساخته و در دورهٔ سلجوقیان تجدید بنا شده و ۲٫۶ هکتار مساحت داره. اگه می خواید قلعه رو ببینین باید ۹۳۵ تا پله رو از روستای رودخان تا خود قلعه بالا برید به همین دلیل به اینجاهزار پله هم گفته میشه.

طول دیوار قلعه ۱۵۰۰ متره. ۶۵ برج برای نگهبانی از این قلعه باریک اما دراز ساخته شده و رودخانه ای با همین نام در کنار قلعه جاری هست. قلعه رودخان در۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی به فهرست آثار تاریخی و ملی راه پیدا کرد.

دیدنی های قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از شاهکاراهای معماری است که نشان از هوش معماران زمان خود دارد. قلعه رودخان یکی از عظیم‌ترین و باشکوه ترین قلعه‌هایی‌ست که در ایران می‌توان دید. دیوارهایی با ارتفاع ۵۰۰ متر و طول ۱۵۰۰ متر، ۶۵  برج و بارو، معماری خاص قلعه که از آن دژی مستحکم ساخته است .

طبیعت زیبای فومن به همراه رودخانه‌ رخون که از بالا دست قلعه سرچشمه می‌گیرد. و زیبایی آن همراه شما در مسیر صعود به قلعه خواهد بود. از جمله زیبایی هایی است که در این مکان فوق العاده خواهید دید. شاید قلعه‌های زیادی در ایران بزرگ وجود داشته باشند. اما اغلب این قلعه‌ها از بین رفته‌اند و چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.

قلعه‌رودخان، برخلاف سایر قلعه‌‌های ایران با اینکه در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است با این حال به دلیل به ‌کارگیری مصالح مرغوب با گذشت سال‌ها از گزند باد و باران در امان مانده است و بنایی تقریبا کامل از آن دردسترس است. برای رسیدن به بنای اصلی قلعه می‌بایست هزار پله را پشت سر بگذارید اما این پله‌ها در مسیری رویایی قرار گرفته‌اند. مسیری جنگلی به همراه صدای دلنشین رودخانه که همراهی‌تان خواهد کرد. و هر چه بالاتر می‌روید دوست دارید برگردید. و طبیعت زیر پای خود را ببینید.

در طول مسیر پله نوردی مردمانی با لباس‌های محلی را خواهید دید که به عرضه محصولات محلی، خوارکی‌ها، میوه‌ها و صنایع دستی مشغول‌اند. معاشرت کردن در طول مسیر، چشیدن انواع خوراکی‌ها و خرید محصولات مختلف می‌تواند به جذابیت سفرتان بیافزاید. بیش‌تر روزهای سال این قلعه زیر مه قرار گرفته که زیبایی خاص خود را دارد. همچنین وقتی به بنای اصلی این قلعه منحصر به فرد می‌رسید با دیدن اتاق‌ها، دودکش‌ها، آب انبار‌ها و قسمت‌های مختلف قلعه سازندگان آن را تحصین خواهید کرد. که در روزگاران قدیم چنین بنای باشکوهی را ساخته‌اند.

قلعه رودخان، تحت تاثیر حوادث طبيعي

رطوبت بيش از حد هوا باعث رويش گياهان در لابه لاي ديواره هاي قلعه رودخان و پوسيدگي آنها شده است. با اين حال قلعه رودخان در مقايسه با قلعه هاي ديگر سالم مانده است. حوادث طبيعي و دستبردهاي انساني هرچند كه آسيب هاي زيادي به پيكره عظيم قلعه رودخان وارد كرده اند ولي از عظمت و بزرگي آن كاسته نشده است.

بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان

فومن یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان است. دمای هوای فومن در تابستان به طور میانگین ۲۲ درجه است و در بهار و تابستان این منطقه یکپارچه سبز رنگ می‌شود. بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان بهار و تابستان است. در زمستان هوای منطقه سرد است و توصیه به رفتن نمی‌شود .

اما اگر پاییز را برای سفر در نظر گرفته‌اید به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشید چرا که در صورت بارندگی مسیر صعود می‌تواند لیز باشد. و با مخاطراتی از جمله گل و لایی در برخی قسمت‌ها مواجه خواهید شد.  

چی لازمه با خودمون ببریم قلعه رودخان ؟

مهم‌ترین مسله در سفر به قلعه رودخان پوشیدن کفش مناسب است. چرا که قرار است از هزار پله بالا بروید. بطبع افراد کهنسال و کسانی که درد زانو دارند نمی‌توانند از این پله‌ها بالا بروند. و بهتر است از طبیعت جاده و زیبای‌های جنگل لذت ببرند و از صعود صرفه‌نظر کنند.

کل مسیر رفت و برگشت حدودا ۵ ساعت طول می‌کشد. بهتر است کوله‌ای بند دار و سبک بپیچید و تنها وسایل ضروری و خوراکی‌های سبک با خود داشته باشید. اگر گروهی سفر می‌کنید می‌توانید کوله را به نوبت حمل کنید توجه کنید. که بیشتر انرژی خود را برای بالا رفتن صرف کنید. چرا که پایین آمدن ساده‌تر خواهد بود. خوشبختانه پله ها با ارتفاع کم و عرض یک متر می‌باشند و برای صعود کاملا مناسب هستند.

لباس راحت بپوشید مانتوهای تنگ یا شلوارهای چسبیده زیاد مناسب نیستند. عینک آفتابی و عصای کوهنوردی می‌تواند مفید باشند و در آخر دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

اقامت در اطراف قلعه رودخان

برای اقامت در قلعه رودخان می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای در فومن استفاده کنید. همچنین می‌توانید در پارک جنگلی ابتدای قلعه کمپ بزنید و شب را در دل جنگل سپری کنید. فومن داری هتل و اقامتگاه‌های بوم گردی نیز هست که می‌توانید شب را در آنجا بمانید.

همچنین از قلعه تا روستای توریستی ماسوله ۵۰ کیلومتر راه دارید ماسوله نیز داری خانه‌های اجاره‌ای و اقامتگاه‌های بوم گردی‌ست. که می‌توانید شب را در آنجا سپری کنید. و صبح فردا به ماسوله گردی بپردازید.

 

گردآوری:عسل حسن زاده

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt