سیاهمزگی

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

جاده شمال با آسمان آبی و ابرهای پراکنده سفید و با باران های گاه و بیگاهش، عطر و بوی دلنشین و هوای دلپذیرش ،میتواند به یک خاطره خوب در ذهن هر مسافری که به شمال سفر میکند. تبدیل شود.

در این مطلب میخواهیم به یکی از شهرستان های استان گیلان “سیاهمزگی” سفر کنیم.

 

سیاهمزگی به چه معناست؟!

در زبان پهلوی “مزگ” به معنی مژه است که به گیلکی کوه معنی میدهد‌.و “گی” به معنی حوضچه های زیرزمینی آب میباشد.”مزگی” به معنای محلی که دارای آب های زیر زمینی است.

 

موقعیت مکانی سیاهمزگی:

سیاهمزگی منطقه بزرگ و نامداری است که در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شفت قرار دارد. و از توابع بخش احمد سرگوراب در استان گیلان است.

سیاهمزگی را میتوان به جرات به یکی از دیدنی ترین و قشنگ ترین مناطق استان گیلان نام برد. که به دلیل آب و هوای دلنشین و مناطق سر سبز و داشتن آب معدنی گرم و سرد و آبشار های قشنگ و ییلاقات زیبا ، هرساله میزبان گردشگران زیادی میباشد.

 

پیشنهاد میشود وقتی به جایی سفر میکنید ، همه خوراک خود را از منزل با خود نبرید.برای رونق معاش مردمان منطقه و اقتصاد محلی و ایجاد انگیزه برای استقرار دائمشان در روستای محل زندگیشان از آنها خرید کنید.
و به غیر از این موارد که ذکر شد ،طعم غذاهای محلی و محصولات خوشمزه روستا را هم امتحان کنید.

در راه از کنار خانه های تخریب شده میگذریم که نشان از حضور زندگی در گذشته دارند.معماری خانه های این منطقه در گروه معماری جلگه غرب گیلان قرار میگیرد .معمولا یک طبقه و یا نیم طبقه است که در پایین طویله قرار میگیرد.

آبشار دود وزن:

بعد از پشت سر گذاشتن قسمتی از مسیر سنگ فرش شده در ۱۰۰ متری آبشار قرار میگیریم . آبشار در دره ای قرار دارد که از بالا زیبایی اش را دو چندان کرده است.
میتوانید از پله هایی که راه رسیدن به آبشار را سهل کرده است به آبشار برسید.


آبشار دود وزن در روستای خره کش قرار دارد.

وجه اسمی آن: خره + کش ، “خره”به معنای مه و “کش” به معنای گوشه یعنی گوشه ی مه آلود.
در زمان بارش باران به دلیل افزایش میزان آب آبشار شدت جوش و خروش آن بیشتر است.  مه نیز به این طبیعت اضافه میشود و گویی دودی سفید کل آبشار را در بر میگیرد. این تصویر ایجاد شده باعث نام گذاری این آبشار شده است.

یکی از قسمت های جالب توجه در محوطه آبشار، پل چوبی است ، که امکان عبور از عرض رودخانه را برایتان فراهم میکند.

 

پنیر سیاهمزگی:

پنیر تولید شده در شهرستان شفت با نام سیاهمزگی معروف است.پنیر سیاهمزگی یک برند برای این شهرستان محسوب میشود. و تولید این محصول در بهبود وضعیت اقتصادی دامداران منطقه تاثیرگذار است .


این پنیر، بسیار مقوی است. زیرا شیر گوسفندان را بدون گرفتن خامه ی شیر به پنیر تبدیل میکنند.

زنان منطقه ی سیاهمزگی ، بعداز دوشیدن شیر گوسفندان، شیر را از یک‌ صافی پارچه ای یا توری نازک عبور میدهند. و بعد از گذراندن از صافی ، به شیری که هنوز گرم است مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب میکنند.
این مخلوط بعد از مدتی میبندد ، سپس با یک کاسه فلزی ،مایع بدست آمده را داخل دیگی که روی آتش اجاق است. ریخته و در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر دیگری بدست می آید.
این خمیر را در ظروفی که از جنس چوب و به شکل بشقاب است میریزند. و با فشار دست آب آن را میگیرند و‌ پنیر باقی میماند‌.

امیدوارم که خوشتون اومده باشه تا یه سفر دیگه خدانگهدار.

 

گردآوری :مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt