سوباتان بهشت ایران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

“تا جایی که می توانید سفر کنید. به دور دست ترین جاهایی که می توانید بروید تا زمانی که می توانید. یادتان باشد زندگی برای زیستن در یک نقطه نیست!”

 

سوباتان کجاست؟

در ۲۰ کیلومتری لیسار در جوار تالش در استان سرسبز گیلان روستای زیبای سوباتان قرار دارد .سوباتان از سمت شمال به رودخانه لیسار راه دارد. و از سمت جنوب به ییلاق های جو کندان و از سمت شرق با جنگلهای زیبای تالش همسایه است. و از سمت غرب به دریاچه نئور مرتبط است.

وجه اسمی سوباتان:

اهالی این روستا ،آنرا سووتون می نامند.سو در زبان تالشی به معنی گلپر و وتون به معنی روییدن است. و چون سراسر این ییلاق گلپر رشد میکند. به همین دلیل آنرا سووتون نام گذاشته اند.

ییلاق سوباتان از اسمش پیداست که زمستان های سرد و پر برفی دارد. پس بهترین زمان سفر به این منطقه فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان است.
پس در یک صبح بهاری دل انگیز، کوله تان را بردارید و خودتان را مهمان سوباتان کنید.

وقتی به این روستا وارد شوید اولین چیزی که به چشمتان میخورد کلبه های چوبی سوباتان با شیروانی های رنگ و وارنگ هستند که همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده اند.

نزدیک کلبه ها که بروید ،زن هایی را میبینید. که کنار تنور های داغشان مشغول پختن نان هستند. و عطر و بوی نانشان هوش هر رهگذری را میبرد.
میتوانید کنارشان نان بخرید و بخورید و چندتایی هم برای سوغاتی کنار بگذارید.

بعد از خوردن نان داغ و چای آتشی ، بروید و کلبه ها را از نزدیک ببینید….

کلبه های زیبایی که در این روستا وجود دارند. از جنس چوب قهوه ای میباشند. که دارای سقف های شیروانی هستند. این چوب ها از تنه اصلی چوب بلوط اند که در تابستان گرما را در خود حفظ میکند و درونشان بسیار گرم است .


اهالی قدیمی این روستا خانه هایشان را با چوب های بلوط میساختند. و بر روی آنها چوب های نازک و تَری به نام ” پلک “میگذاشتند. و سپس قسمت های داخلی دیوارها را با ” کاهگل پُر “ میکردند. تا به عنوان محافظ در برابر سرما و گرما عمل کند .

تمام اجزای خانه های قدیمی از چوب ساخته شده. حتی پنجره ها، که از دو پاره تخته چوبی درست شده اند.در کنار این خانه های چوبی ،اتاقک هایی به نام ” کوم “ وجود دارد که همان طویله است. و برای نگهداری از گاو و گوسفند مورد استفاده قرار میگیرد.

حالا میتوانید کمی پیاده روی کنید. بروید تپه رو به روی ییلاق آنجا چمن زار زیبایی دارد. دشت گلهای شقایق و داوودی که در جای جایشان گله گوسفندان و اسب های وحشی دیده میشود .
میتوانید روی چمن ها بنشینید. و از این منظره و منظره کوه های سر به فلک کشیده که همیشه خدا رویشان برف است لذت ببرید.

 

 

چوب ماهیگیری تان را بردارید و از سوباتان فاصله بگیرید و به دریاچه نئور بروید. و قزل آلای رنگین کمانی بگیرید.

اینجا به دور از هر دکل مخابراتی روحتان را با همه این زیبایی ها بشویید.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt