دریاچه صورتی

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

“چه کسی گفته است، سفر مانند یک فنجان چای برای همه دلپذیر نیست؟ عشق به سفر در وجود همه ما وجود دارد. اما برخی از مردم آن را کشف کرده و پرورش می دهند. و برخی نیز تسلیم محدودیت ها و شرایط جامعه شده و این احساس را در خود نابود می‌کنند. پس این حس بسیار دلپذیر را در وجودتان پیدا کنید و از ان لذت ببرید… “

همه ما چشممان به رنگ آبی دریا عادت کرده. ولی گاهی اوقات باید تصور همیشگی را کنار گذاشت.کل مسیر سفر جاده های باریک و ساحلی دارد که از کنار دریای عمان عبور میکند.

تالاب لیپار در روستایی به همین نام قرار دارد و با عنوان دریاچه صورتی چابهار شناخته می‌شود. تالابی که از ایستا شدن آب دریای عمان در میان دو کوه به وجود آمده و اکوسیستم جالبی را در خود پرورش داده است. دریاچه صورتی چابهار در تنگه و دره‌ای صخره‌ای جا خوش کرده که مشرف به کوه است و منظره‌ای چشم نواز را پیش روی تان می‌گذارد.

رنگ صورتی این دریاچه ،آن را به یکی از جذاب ترین دریاچه ها تبدیل کرده است .

وقتی که این دریاچه را ببینید فکر میکنید که از مخلوط شیر و توت فرنگی پُر شده است. اما اشتباه نکنید. شما یکی از شورترین آب های جهان را مشاهده میکنید.

البته از نظر کارشناسان محیط زیست ،علت رنگی بودن آب ،حضور پلانکتون های گیاهی است که رنگ صورتی متمایل به سرخ ایجاد میکنند. و از آنجایی که آب منطقه غنی از مواد آلی و معدنی است. پلانکتونها در آنجا رشد بسیار خوبی دارند.پلانکتونها دارای رنگدانه های متنوعی هستند. ولی رنگ سرخ در بین آنها بیشتر است .

تراکم زیاد آنها آب تالاب را به رنگ سرخ در می آورد که معمولا این اتفاق در ماهای خرداد تا شهریور رخ میدهد.

در اطراف دریاچه خبری از امکانات آنچنانی نیست. و فضا خیلی بکر به نظر می‌رسد. گاهی دستفروشان دیده می‌شوند که صدف و نمک دریایی دارند. و در گوشه‌ای دیگر ساکنان منطقه مشغول جمع آوری نمک از دریاچه هستند. لیپار با وجود تمام سادگی اش، در اوج شکوه و زیبایی دیده می‌شود. پدیده‌ای که تعدادش در دنیا محدود است.

گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر، لیپار و حوالی آن را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند. آن‌ها از مدار‌های شمالی به سمت مدار‌های جنوبی می‌آیند. و در دریاچه صورتی چابهار ماندگار می‌شوند. این مساله فرصت خوبی به علاقه‌مندان پرنده نگری می‌دهد و آن‌ها را به لیپار می‌کشاند.

اگر در ایام پیک سفر به لیپار بروید ممکن است مردم محلی را ببینید. که با شتر‌های شان در حوالی تالاب حضور دارند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه به آنها، شترسواری در کنار لیپار را نیز تجربه کنید.


در اطراف چابهار کوه هایی وجود دارد که مطمئنا آنها را فقط در فیلم های فضایی دیده اید .
کوه های مریخی چندین میلیون سال زیر دریای عمان قرار گرفته بودند. و به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونه رسوبی خاص اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ دارند و به کوه های مریخی معروف اند.

 دریاچه صورتی لیپار سوژه خوبی برای عکس‌های شماست. حتا اگر عکاس حرفه‌ای نیستید بدون ثبت تصویر این محل را ترک نکنید و یادگاری ماندگاری را با خود از این سفر ببرید.
در فصل زمستان که به دنبال یک منطقه گردشگری هستید میتوانید آب و هوای بهاری چابهار را برای سفر انتخاب کنید.

در سفر به چابهار و بازدید از لیپار نگران اقامت نباشید، می‌توانید در هتل و شهر چابهار اقامت کنید و یا به سراغ کمپ گردشگری این منطقه بروید. کمپینگ هم گزینه دیگری است که پیش روی تان قرار دارد.
پس نگران هیچ چیزی نباشید و با خیال راحت به این دریاچه صورتی رنگ سفر کنید.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt