آلاداغ لار (کوه های رنگین کمانی)

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

آلاداغ لار، نام کوه‌های رنگین کمانی در ایران است. این کوه‌ها در شهرستان ماهنشان زنجان و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر تبریز قرار دارند. نام آلاداغ از ترکیب آلا به معنی رنگارنگ و داغ به معنای کوه در زبان ترکی شکل گرفته است.

این کوه‌های رنگین کمانی که حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت دارند. بر اثر رسوب موادمعدنی از جمله آهن و مس و همچنین تغییرات آب و هوایی و فرسایش زمین در حدود ۱۵ میلیون سال قبل پدید آمده است. ترکیب و چینش رنگ‌هایی چون قرمز، سبز، نارنجی و زرد در کنار هم، قابی شگفت‌انگیز و هنرمندانه را خلق کرده است . که هر بیننده‌ای را از چشم بر هم گذاشتن وا می‌دارد. این اثر هنری طبیعی در هر فصل از سال دیدنی است . اما هرچه دما بالاتر باشد و نور خورشید شدیدتر بتابد، کوه جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

در نزدیکی این کوه ها و تپه ها، روستاها و آبادی های متعددی قرار گرفته اند. دست و دل بازی طبیعت زیبا که اندوخته ها و ثروت چشم نواز و زیبای خود را به ساکنان این مناطق ارزانی داشته است. بسیاری از مردم کشورمان و گردشگران خارجی از وجود چنین جاذبه بی نظیر، طبیعت زیبا اطلاع ندارند.


این کوه های رنگی و تپه های رسی به سبب رنگشان، به ویژه رنگ قرمز، قهوه ای، سبز، زرد، سفید و نارنجی . در شرایط نور مناسب خصوصا پس از یک بارندگی اندک که خاکها را کمی خیس می کند. با آن contrast زیبا، سوژه بی نظیری برای عکاسان، فیلمسازان و طبیعت گردان به شمار می رود.

آلاداغ لار می تواند به عنوان یک منطقه و محل مناسب برای توسعه گردشگری طبیعی در استان زنجان خود را مطرح کند . و تحقق این امر در کنار وجود سایر جاذبه های گردشگری شهرستان ماهنشان نقش مهمی در توسعه گردشگری شهرستان ماهنشان دارد.


شهر ماهنشان مملو از مواد معدنی است . و همین عامل سبب شده است که تعداد زیادی کارخانه با فعالیت های معدنی در آن احداث شوند. به گفته زمین شناسان علت این پدیده زیبا به ۱۵ میلیون سال قبل باز می گردد. در پروسه تشکیل کوه ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشت. تغییر املاح و نوع آن ها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی شده است.

در واقع می توان گفت هر یک از رنگ های آن نشان گر یک ماده معدنی خاص می باشند. برای نمونه رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است . که به دلیل کربناته شدن این گونه دیده می ‌شود. رنگ قرمز آنها حاکی از شرایط اکسیدان و وفور اکسیژن به منظور ترکیب با اکسیژن است.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt