آشنایی با تالاب یا مرداب انزلی

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

یکی از مهم‌ترین شهرهای استان گیلان از لحاظ اقتصادی و گردشگری، شهر بندر انزلی است. این شهر از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی برخوردار بوده و سالانه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

بدون تردید یکی از جذاب‌ترین مناظر طبیعی شهر بندر انزلی تالاب این شهر است. تالاب بندر انزلی طبیعت بسیار بکر و جذابی دارد و تماشای آن می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. از این تالاب می‌توان به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی شمال کشور نام برد.

تالاب‌ بندر‌ انزلی‌ محل زندگی و همچنین تخم‌ریزی گونه‌های بسیار زیادی از آبزیان می‌باشد. گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر نیز مدتی را در این تالاب زیبا به استراحت و زندگی مشغول می‌شوند. تماشای این پرندگان در فصول مختلف سال، یک تجربه فوق‌العاده است.

جالب است بدانید: 

_ که در تالاب انزلی، بیش از ۱۰۰ نوع پرنده و ۵۰ نوع ماهی گوناگون زندگی می‌کنند.

_ به دلیل احتمال خشک شدن این تالاب در حال حاضر به شدت از آن مراقب و نگه­داری می­ کنند که این موضوع بسیار جای امیدواری برای پابرجا ماندن این تالاب دارد. همچنین هنگام بازدید از این تالاب خوب است بدانید که نزدیک­ترین جاذبه­ ی گردشگری به آن مرداب سیاه درویشان است که این مکان نیز یکی از جاذبه­ های گردشگری شهر بندر انزلی است.

اهميت و ارزش تالاب

اكثر تالاب ها واجد ارزش وفوايد زيادی بوده و از نظر اكولوژی گياه شناسی، جانور شناسی، سيمولوژی و يا هيدرولوژی دارای اهميت بين المللی هستند.

تالاب انزلی جدا از اين ارزش ها نبوده و اهميت چند جانبه ای آن چه از نظر بين المللی و چه داخلی به جز مسائل اكولوژيك محيطی نقش خاصی در جغرافيا و اقتصاد منطقه دارد. بطوريكه علاوه بر حائز ارزش بودن، در افزايش توليد گياهی و پروتئين سفيد ( پرندگان مهاجر) به عنوان مهمترين پشتوانه درتكثير ماهيان كه در اقتصاد شيلاتی دريای خزر واجد ارزش های متعدد و مهمی بوده است و در رابطه با جذب گردشگران و كنترل سيلاب های منطقه فراهم نمودن امكانات ارتباطی آبی (درحمل و نقل داخلی و تجارت خارجی) نيز می باشد

وسعت و عمق تالاب

به دلیل آنکه تالاب انزلی منطقه ی نسبتا وسیعی را در بر گرفته است و در فصول پرآبی و کم آبی میزان آب آن تغییر می کند، نمی توان وسعت ثابتی را برای آن در نظر گرفت. از این رو در اندازه گیری وسعت تالاب با اعداد متفاوتی برخورد می کنیم اما به طور کلی در فصول پر آبی، وسعت محدوده آب تالاب به بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع می رسد و در فصول کم آبی این مقدار به کمتر از ۸۰ کیلومتر مربع کاهش می یابد. علاوه بر آب بخش هایی از این وسعت نیز به موارد زیر اختصاص دارد.

تفریحاتی که می‌توانید در تالاب انزلی تجربه کنید:

قایق سواری

دقیقا از اواخر خرداد ماه تا اواخر تابستان، مرداب انزلی پارچه‌ای حریر و زیبا از جنس گل‌های لاله مردابی بر روی خود می‌کشد. گل لاله مرداب یا همان لوتوس، گیاهی بسیار زیبا و دیدنی است که در تالاب‌ها رشد می‌کند. ظاهر این گیاه قلبی شکل بوده و گل‌های صورتی بسیار زیبایی دارد. بسیاری از افراد این گیاه زیبا را با نیلوفر آبی اشتباه می‌گیرند، اما گل لوتوس بسیار منحصر به فردتر و کمیاب‌تر از نیلوفرهای آبی است.

حال چشمان خود را ببندید و تصور کنید با یک قایق چوبی سنتی، در محیطی کاملا آرام و سرسبز، از میان گل‌های صورتی شناور بر روی آب حرکت می‌کنید. قایق سواری در بستر گل‌های لاله تالاب انزلی یکی از زیباترین لحظات شما را رقم خواهد زد. اگر اهل عکاسی باشید، می‌توانید دوربین خود را همراه ببرید تا از یکی از زیباترین مناظری که در طول عمر خود تماشا کرده‌اید، عکس برداری کنید.

کایاک سواری در تالاب

آیا در فیلم‌های اسکیمویی، قایق‌های تک نفره‌ای را دیده‌اید که پاروهای دو طرفه دارند و فرد باید به تنهایی آن را هدایت کند؟ کایاک نوعی قایق سنتی بوده که در برخی نواحی دنیا همانند کشورهای قطب جنوب یا مناطق حاشیه دریای شمال از آن برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. این روزها کایاک کاربرد گذشته خود را از دست داده و تبدیل به نوعی رشته ورزشی شده است. اما با این حال، هنوز هم در برخی مناطق دنیا، از کایاک به عنوان یک جاذبه توریستی استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که امکان کایاک سواری در تالاب انزلی وجود دارد و جزء به جزء لذت قایق سواری را خودتان تجربه خواهید کرد. البته نگران نباشید، کایاک سواری اصلا دشوار نیست.

تماشای پرندگان مهاجر

از زمانی که آب و هوای انزلی رو به گرمی می‌رود، تالاب انزلی تبدیل به زیستگاهی امن، گرم و آرام برای پرندگان مسافری می‌شود که به دلیل آب و هوای سرد همسایگان شمالی، عازم ایران می‌شوند. پرندگان مهاجر از گونه‌های مختلف مهمان این تالاب زیبا می‌شوند و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای این پرندگان زیبا، عازم انزلی می‌شوند.

جالب است بدانید که شهرداری انزلی برای استفاده از این موهبت الهی در جهت بهبود صنعت گردشگری، یک اسکله مخصوص پرنده نگری احداث کرده است.

بهترین فصل سفر به تالاب انزلی چه زمانی است؟

به صورت کلی باید گفت که در تابستان‌های انزلی، هوا گرم و شرجی و البته کمی آزار دهنده است. از این رو بهتر است فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. در عین حال، در زمستان‌ به دلیل رطوبت هوا، خبری از اختلاف دمای زیاد نیست و می‌توان هوای آن را پاییزه دانست. اما با این وجود، خبری از گل‌های مردابی همانند لاله‌های معروف منطقه نیست و عملا نمی‌توانید به صورت کامل از زیبایی‌های تالاب انزلی لذت ببرید.

اما در بهار هم آب و هوای منطقه مساعد است و هم تالاب لباسی از گل‌های مردابی بر تن می‌کند. همچنین در فصل بهار، بسیاری از پرندگان مهاجر به تالاب انزلی سفر می‌کنند و موقعیت عالی برای پرنده نگری و لذت بردن از مناظر طبیعی به وجود می‌آید. پس بهتر است فصل بهار را برای سفر به انزلی انتخاب کنید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

دریاچه چیتگر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt