نوازش صحیح کودک چه فوایدی دارد؟

 در تربیتی, روانشناسی

تعریف نوازش

انسان در هر ارتباط متقابلي به دنبال كسب نوازش و توجه مي گردد. نوازش عبارت است از توجه به حضور ديگري كه ممكن است به صورت تماس جسماني،

نگاه يا كلامي باشد و نياز انسان به توجه و تأييد  او را ارضاء مي نمايد .

در واقع نوازش واحدي از توجه است كه در فرد انگيزه ايجاد مي كند. بارها مشاهده شده كه نوزادان محروم از تحريك جسماني مستعد ابتلا به انواع مختلف بيماري هستند.

• نوازش مثبت

موجب رشد عواطف سالم فرد مي شود و احساس مطبوعي را درفرد مي انگيزد كه از ارتباط صميمانه سرچشمه مي گردد.

• نوازش منفي

احساس نامطلوبي در فرد بوجود مي آورد مانند طرد شدن يا مورد كنايه قرار گرفتن كه منجر به تخقير شده و پيام “ تو خوب نيستي “ را به فرد القاء مي نمايد.

• نوازش به خود

براي شروع، كارهايي را كه از آن ها لذت مي بريدانجام دهيد. فهرستي از كارهايي كه باعث شادي شما ميشوند تهيه كرده و آن ها را يك به يك انجام دهيد.

يك مجموعه از چيزهايي را كه دوست داريد تهيه كنيد، نقاشي كنيد، در ساحل دريا قدم بزنيد و ….. به خاطر داشته باشيد كه كودك درون شما نیاز به توجه و محبت دارد.

پس به وسيله روش هاي ذكر شده از كودك درون خود محافظت كنيد.

 

 

 

چگونه زندگي را پرمعني و لذت بخش سازيم

١. بدون هيچ انتظاري به ديگران نوازش بدهيد و عشق بورزيد. هر چه بيشتر ببخشيد بيشتر دريافت خواهيد كرد.

كارها، صفات و خصوصيات خوب و پسنديده ديگران را به خاطر بسپاريد و آن ها را تحسين كنيد.

٢. به صحبت ديگران گوش دهيد، به دنياي آن ها وارد شويد و از ديد آن ها به اطراف بنگريد. گوش كردن يكي از مهمترين راههاي نشان دادن توجه است.

٣. در خانواده خود راجع نوازش و محبت كردن صحبت كنيد، نيازهاي خود را به آن ها بگوييد و از نيازهايشان مطلع شويد. در اين مورد به هيچ وجه خجالتي نباشيد.

۴. بياموزيد كه نوازش هاي مثبت را قبول كنيد و آن ها را به خاطر بسپاريد. واقعاً تحقيرآميز است كه شما نسبت به نوازش يك شخص بي تفاوت باشيد.

۵. به خود و نيازهايتان توجه داشته و براي خود اهميت قايل شويد. وقتي كاري را خوب انجام داديد به خود تبريك بگوييد. نيازي نيست كه حتماً در انتظار تشويقي بزرگ باشيد

۶. هرگز نوازش هاي منفي را جمع آوري نكنيد. از كنار آن ها به سادگي بگذريد. اگر براي شما مفيدنيستند آن ها را دور بيندازيد. تصميم فقط با شماست.

٧. به ديگران نوازش منفي ندهيد. چرا كه اين احساس به خود شما هم بر مي گردد.

 

گردآوری: مریم خیری پور روانشناس بالینی

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt