۷ مهر روز بزرگداشت شمس تبریزی

 در از هر دری سخنی, فرهنگ و هنر

گردآوری: ندا حاج رسولی

۷ مهر روز بزرگداشت شمس تبریزی

در گاه شمار «تقویم» رسمی ایران، روز هفتم مهر ماه را به عنوان روز بزرگداشت عارف نامی ایرانی «شمس تبریزی» نام گذاری کرده اند. ایده ی این نام گذاری به کوشش  علی محبوبی و به درخواست نماینده ی مردم شهرستان خوی در سال ۱۳۹۴ تحقق پذیرفت.
به همین مناسب هر ساله در مراکز علمی و فرهنگی سراسر ایران به ویژه شهرستان خوی، که آخرین اقامتگاه شمس بوده است. آیین بزرگداشت شمس برگزارمی شود.

«زندگی نامه شمس»

محمد بن علی بن ملک داد تبریزی متخلص به شمس تبریزی و یا شمس الدین، عارف نامی ایرانی، در سال ۵۲۸ قمری در تبریز  چشم به جهان گشود.
شمس از صوفیان و عارفان نامور سده ی ششم و هفتم می باشد که از زندگینامه ی شخصی او تا زمانی که مقالات شمس پیدا شد، اطلاعات زیادی در دسترس نبوده است.

سلطان ولد در مورد شمس چنین میگوید که:

«هیچ آفریده ای را بر حال شمس اطلاعی نبوده، چون آوازه ی خویش را در پرده اسرار فرو می پیچید».

گفته شده که شمس از دیگر افراد متمایز بوده و از خلق و مردمانش گریزان بوده و بیشتر اوقات خود را به ریاضت و جهانگردی سپری می نموده است.
شاید در طول زمان آنقدر که در مورد مولانا گفته وشنیده ایم، کمتر به شمس پرداخته ایم. در صورتی که شمس تبریزی الهام بخش مولوی بود تا او بتواند آثار خود را خلق کند.
شمس همواره در سفر بود و وانمود می کرد که یک فروشنده ی دوره گرد می باشد تا هویت اصلی او پنهان بماند.در اواخر عمر خود به قونیه رفت و در آنجا مولانا را ملاقات نمود و بین آن دو رفاقتی عمیق شکل گرفت به طوری که شمس، مولانا را همراه معنوی خود می نامد.
رفاقت و نزدیکی شمس و مولانا باعث شد که مولانا در  راه و روش خود تجدید نظر کند و راه و روشی مطابق با آموزه های شمس در پیش بگیرد.
نزدیکی شمس و مولانا برای پیروان مولانا قابل درک نبود و باعث شد که آنها تبدیل به دشمنان شمس شوند و تلاش کنند که  شمس و مولانا را از هم دور نمایند.

به گفته ی مولانا، شمس تبریزی دانش عمیقی در الهیات، ۷ مهر روز بزرگداشت شمس تبریزی، کیمیاگری، نجوم و منطق داشت و سلطان ولد پسر مولانا در نوشته های خود این چنین می نویسد که:

«شمس مردی دانشمند، سخنور و خردمند بود».

مولانا یکی از آثار مهم و برجسته ی  خود را «دیوان شمس تبریزی» نامگذاری کرده است.
« مقالات شمس تبریزی»  یکی از آثار اوست که به زبان نثر نوشته شده است و از دیگر آثار شمس می توان به مناقب العارفین و غزلیات شمس اشاره نمود.


در مورد مرگ شمس روایات متعددی همراه با شک و تردید وجود دارد.برخی معتقدند که:

‎شمس تبریزی پس از آنکه مورد آزار و اذیت اطرافیان مولانا و پسر بزرگ مولانا قرار گرفت، تصمیم گرفت قونیه را ترک کند. او به این نتیجه رسیده بود که همه آنچه را باید به مولوی یاد می‌داد، به او انتقال داده است و ماندن بیش از این او در قونیه بی‌نتیجه است. شمس تبریزی پیش از آن از مولانا خواسته بود که اگر قونیه را ترک کرد، سراغی از او نگیرد. برخی دیگر بر این عقیده‌اند که شمس توسط سلطان ولد، پسر بزرگ مولانا کشته شد. برخی دیگر بر این عقیده‌اند که قونیه را ترک کرد و دیگر بازنگشت و بعضی دیگر نیز معتقد به غیب شدن شمس تبریزی از نظرها هستند.

maahkhatoon97

اگر به بخش فرهنگ و هنر علاقه مند هستید،از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید:

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

روز شعر و ادب پارسی

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt