١٩مهر، روز جهانی دختر

 در از هر دری سخنی, فرهنگ و هنر

یازدهم اکتبر(١٩ مهر) از طرف سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی دختران نامیده شده است.

دلیل اینکه یک روز در سال را بنام دختران تعیین کردند این است که توجه جهانیان را به شرایط سخت و کمبود‌های اجتماعی دختران در سراسر دنیا جلب کنند.

علت نامگذاری روز دختر چیست؟

سازمان ملل متحد روز جهانی دختر را به منظور گرامیداشت این قشر اثرگذار اعلام کرده است؛ تاریخ ۱۱ اکتبر به عنوان روز دختران و روز جهانی دختر نامگذاری شده است.

نخستین بار در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱، این روز به عنوان گرامیداشت روز دختر جهانی دختر و با هدف ایجاد از فرصت های بیشتر برای حضور دختران و افزایش سطح آگاهی در مورد تبعیضهای جنسیتی که تمامی دختران جهان با آن روبه رو هستند، برگزار می شود.

تاریخچه روز جهانی دختر

ایده نامگذاری روز دختران در سال ۲۰۰۳ قسمتی از کمپین(Because I am a Girl) بوجود آمده. در کشور آلمان برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۰۸ از طرف انجمن (Plan International) که در حقیقت یک سازمان بین المللی حمایت از کودکان است مطرح شد. در حال حاضر این سازمان در ۵۰ کشور جهان بدون توجه به سیاست و مذهب این کشور‌ها در حال فعالیت و حمایت از کودکان می‌باشد.

تا سال ۲۰۰۹ این روز جنبه رسمی نیافته بود این روز از طرف انجمن (Plan International) به سازمان ملل متحد پیشنهاد شد که روز مشخصی را بعنوان روز جهانی دختران اعلام کنند که البته این مسئله تا ۲۰۱۱ بطول انجامید و در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۱ سازمان ملل اعلام کرد که چنین روزی را رسماً حمایت خواهد کرد.

هدف از روز جهانی دختر

هدف از تعین روز جهانی دختران جلب توجه جهانیان به شرایط سخت زندگی بسیاری از دختران در سراسر دنیا است.

سازمان های مرتبط با مسائل دختران و زنان جوان در این روز با ایجاد کمپین‌های مختلف سعی می‌کنند امکاناتی بوجود آورند که صاحب نظران در این زمینه برای بهبود و تغییر شرایط زندگی و آموزش و اجتماعی دختران و زنان جوان ایده‌های جدیدی را ارائه دهند و ضمناً موقعیتی بوجود خواهد آمد که خود دختران و زنان جوان خواسته‌ها و کمبود‌های  خودشان را مطرح کنند.

موضوعاتی که هم اکنون مورد توجه‌اند عبارتند از:

  • بهبود شرایط برای دختران و زنان جوان از طریق بالابردن سطح آموزش
  • مبارزه با ازدواج اجباری
  • تساوی حقوق در تمام بخش‌های زندگی
  • اجرای منسجم یا استوار قوانینی علیه تبعیض جنسیتی
  • عدم تحمل و پذیرش هر نوع خشونتی علیه دختران و زنان جوان به نام سنت و فرهنگ

جشن روز دختر در نقاط مختلف جهان

چند کشور برای شناساندن بیش‌تر روز دختر در کشورِ خود، مراسم و گرد‌همایی‌های مختلف و متنوعی را برگزار می‌نمایند.که برخی از آن‌ها از طرف سازمان ملل نیز کمک‌هایی دریافت می‌کنند.

بعضی از این برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف که در سال‌های اخیر برگزار شده‌اند. عبارتند از:

در کشور هندوستان با برگزاری کنسرت‌ موسیقی، در کشور استرالیا با گردهمایی‌ها و مراسم دختران، در کشور آفریقای جنوبی با برنامه‌ی فوتبال و تئاترهای مخصوص روز دختر؛ و در انگلستان با برگزاری کمپین‌های زبان بدن و سلامت ذهنی برای دختران جشن گرفته می شود.

کلام آخر

دختران در آینده مادران این سرزمین هستند. مادرانی که می‌توانند با تربیت فرزندانی موفق و اثرگذار به پیشرفت و سعادت جامعه کمک کنند. خداوند دختران را موهبتی برای پدر و مادر قرار داده، به همین دلیل باید قدر این گل‌های بهشتی را بیشتر بدانیم.

روز دختر بر همه دختران ایران زمین مبارک باد.

 

اگر به بخش، مناسبت ها علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

۵ مهر روز جهانی گردشگری

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt