چرا شناخت رنگ‌ها مهم است؟

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

نویسندهآسیه وصولی پور

می خواهم چند سطری شما را مهمان کنم به سفر در دنیای آبی‌ها و سبزها! دنیای زیبای صورتی و بنفش!

بیایید آهسته آهسته با هم برویم تا غرق شویم در زیبایی‌های رنگها! در این سفر می‌خواهیم بیشتر بدانیم از رنگها و اصطلاحات مربوط به رنگ‌ها و بدانیم اصلا برای چه رنگ‌شناسی مهم است و در صورتی‌که از رنگها بیشتر بدانیم چه تغییری در آگاهی هنری ما پدید می‌آید؟!

رنگ‌شناسی در بیشتر رشته‌های هنری از جمله نقاشی، به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. در این میان، هنرجویان می‌توانند با اصطلاحات مختلف رنگ‌سازی آشنا شده و در پایان، خودشان مهارت ساخت و ترکیب رنگ‌ها را به‌دست بیاورند.

شناخت رنگ ها

به عنوان یک مثال، در نظر بگیرید که به همرا یک گروه هنری به دل طبیعت رفته‌اید و قرار است از طبیعت نقاشی کنید! در جعبه رنگتان را باز می‌کنید و مشاهده میکنید که یکی از رنگهای سبزتان را به‌همراه نیاورده‌اید و یا اینکه یکی از رنگهایی را که اتفاقا بسیار هم به آن نیاز دارید، تمام شده‌‌‌ است و شما از آن بی‌خبر بوده‌اید! از آنجا که در طبیعت حضور دارید، دسترسی به هیچ فروشگاه هنری هم ندارید و نمی‌توانید رنگ مورد نظر را خریداری کنید! اینجاست که دانش و آگاهی شما از علم رنگ‌سازی، به یاریتان خواهد آمد!

در مثالی دیگر، در نظر بگیرید که برای یادگیری یک سبک خاص هنری، بخواهید از روی آثار هنرمندان مشهور آن سبک، نقاشی کنید. در این میان شناختن رنگ‌ها برایتان بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

به عنوان یک هنرمند و یا یک هنرمند نقاش، داشتن علم و آگاهی، در خصوص رنگ‌ها و توانایی ساخت رنگهای مختلف، بسیار لازم و ضروری است. رنگ‌سازی، یک علم است و قواعد و قوانین خاص خودش را دارد و این اندیشه که با تجربه و سعی و خطا می توان آن‌را آموخت نادرست است!

شناخت رنگ ها

اگر شما هم جزو آن دسته از هنرمندان نقاشی هستید، که به صورت انتزاعی یا ذهنی نقاشی می‌کنند، به خوبی این نکته را درک کرده‌اید که هر رنگی را در هر کجای کار نباید به کار برد! یا اینکه برخی رنگها اگر در کنار هم قرار بگیرند باعث درخشش کار و جذابیت بیشتر اثر هنری می شوند! گاهی برای ایجاد تعادل در کار، باید از رنگها کمک گرفت. علاوه بر اینها،‌ رنگها تاثیرات روانی دارند و گاهی می‌توان پیامها را از طریق رنگها به مخاطب رسانید. به عنوان مثال، برای القای سبکی از رنگ زرد و نشان دادن ترس از آبی تیره استفاده نمود.

در درجه اول، رنگهای اصلی، شامل:

  • آبی
  • زرد
  • قرمز

را داریم و از ترکیب هر دو رنگ اصلی، رنگهای فرعی یا ثانویه حاصل می شود. که این رنگها عبارت است از:

  • ترکیب آبی و زرد مساوی است با سبز.
  • ترکیب آبی و قرمز،‌ بنفش را می سازد.
  • ترکیب قرمز و زرد نیز، نارنجی است.

در کنار اینها اصطلاحات طیف رنگی را داریم. طیف رنگی به درجات روشنی و تیرگی یک رنگ گفته می شود.

شناخت رنگ ها

نکات ظریفی در ساخت رنگها وجود دارد و پیشنهاد ما به شما به عنوان یک هنرمند، این است که حتما به دنبال کسب علم و دانش مربوط به رنگ شناسی بروید زیرا پس از  کسب این اطلاعات، خواهید دید چه تغییر شگرفی در سطح هنری‌تان ایجاد خواهد شد.

موفق باشید.

نویسندهآسیه وصولی پور

اینستاگرام:  ArtistsLand.ir

ایمیلa.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرامArtistsLand@


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt