معرفی کتاب «زندگی در مرگ»

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

معرفی کتاب: الهام زنجانیان (کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

 

_زندگی در مرگ، سو بلک، نشر مشکی

https://www.instagram.com/meshkipublication/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D

 

لینک کتاب

https://taaghche.com/book/111227

 

زندگی در مرگ:

کتاب زندگی در مرگ  از سویی اطلاعات علمی و تجربی در باره مرگ به خواننده می دهد و از سویی مفهوم دوستی با مرگ را که نیاکانمان عمیق‌تر درک می‌کردند به زیبایی یاد آوری می‌کند.

در دورترین خاطراتم؛ ما ملتی کتابگرد بودیم. چه آن موقع که خیابان انقلاب و کتابفروشی‌هایش برو و بیایی داشتند و پشت ویترین تازه‌های نشر را می‌جستیم؛ چه حالا که ساعت‌ها گوشی به دست وبلاگ‌ها و اپلیکیشن‌های کتاب را بالا و پایین می‌کنیم. ما کتابگردها جاودانگی را از پی دانایی در لابلای صفحات و سطرها و کتاب‌ها و پادکست‌ها و… می‌جوییم.

 

 

در بخشی از کتاب می خوانیم:

برش هایی از کتاب

_ با وجود همه پیشرفت‌های بشر فقط اندکی به رمزگشایی پیوندهای پیچیده میان زندگی و مرگ نزدیکتر شده‌ایم. حتی شاید از برخی جهات، نسبت به صدها سال پیش، از درک مرگ دورتر هم شده‌ باشیم. به نظر می‌رسد فراموش کرده‌ایم مرگ هدفش چیست و با اینکه نیاکان ما شاید مرگ را دوست خود به حساب می‌آوردند، ما با او مانند مهمانی ناخوانده و دشمنی و شیطانی رفتار می‌کنیم که باید تا جایی که می‌شود از او دوری گزید یا با او جنگید.

_چرا با وجود همه فرهیختگی قرن بیست‌ویکمی خود همچنان ترجیح می‌دهیم پشت دیوارهای امن و آشنای انکار و همرنگی با جماعت پناه بگیریم و نمی‌خواهیم بپذیریم که مرگ می‌تواند آرام و صلح‌طلب باشد و لزوما آن اهریمنی مخوف ظالم و خشنی نیست که از آن می‌ترسیم؟!

شاید به او اعتماد نداریم چون انتخاب کرده‌ایم او را نشناسیم و خود را برای فهمیدنش به دردسر نیندازیم وگرنه یاد می‌گرفتیم او را به عنوان بخش مکمل و کاملا ضروری فرایند زندگی خود بپذیریم.

_از نقطه نظر یک انسان‌شناس قانونی عمر طولانی خبر خوبی است، زیرا زندگی هرچه طولانی‌تر باشد رد زخم تجربیات بیشتری روی بدن نوشته و ذخیره می‌شود و نشانه‌های واضح‌تری روی اجساد باقی می‌ماند. برای ما، یافتن این اطلاعات تقریباً شبیه خواندنش در یک کتاب یا دانلود کردنش از اینترنت است.

_پس من یازده سال زندگی اضافه به دست آورده‌ام محشر نیست؟ نه واقعا. من آن سا‌ل‌های اضافه را در بیست‌سالگی یا حتی چهل‌سالگی به دست نیاوردم. حتی اگر این سال‌ها را به من بدهند، در هفتاد و چهارسالگی‌ام خواهد بود.

چه می‌شد اگر این وقت اضافه در بهار زندگی به ما اعطا می‌شد؟ زمانی که جوان، جوانی خود را به باد می‌دهد.

_هر عقیده‌ای که داشته باشیم زندگی و مرگ بی شک حلقه‌های جدا نشدنی یک زنجیره هستند. یکی بدون دیگری وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد. هر قدر هم علم پزشکی مدرن برای مداخله تلاش کند مرگ در نهایت پیروز می‌شود و از آنجا که در نهایت راهی برای پیشگیری آن نداریم شاید بهتر باشد روی بهبود فاصله میان تولد و مرگ (زندگی مان) و لذت بردن از آن تمرکز کنیم.

_بهشت من چگونه می‌شود؟ اصلاً حوصله فرشته‌ها و صدای چنگک‌شان را ندارم. بهشت من آرامش، سکوت، خاطرات و مهربانی است… .

_ در مجموع، مردگان کمتر از زندگان دردسر سازند.

 

خواندن کتاب ” زندگی در مرگ”  به همه کسانی که در جستجوی زیبایی‌های زندگی و مرگ هستند؛  توصیه می شود.

 

 امتیازکتاب: ۹ از ۱۰

[۱]    https://taaghche.com/audiobook/124511

 

[۲]   https://www.instagram.com/p/CfcD80dtDpC/?igshid=MDJmNzVkMjY=

 

اگر به بخش معرفی کتاب علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما دیدن کنید

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

معرفی کتاب شازده کوچولو

 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt