هدیه روز عشق

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

سپندارمذگان؛ روز عشق ایرانی

نویسنده: الهام زنجانیان(کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی) 

قبلاً هر روز راحت با هم حرف می‌زدیم. قبلاً که می‌گم؛ قبل ازاین ماجراها و فیلتر کردن‌ها و بگیر ببندها منظورمه!…درسته قبول دارم؛ راحت راحت هم نبود. همیشه بین ما اختلاف زیاد بود. فاصله است دیگه، شب ما روز آنهاست و روز ما شب آنها. ولی بالاخره یک جوری به هم می‌رسیم! این روزها اما با گوگل میت!

بهم می‌گه: «امسال هم تموم شد!»

می‌گم: « آره، یه چند روز دیگه اسفنده!»

می‌گه: « آخر سال و ولنتاینش !»

می‌گم: « ولنتاین نه، سپندارمذ !»

می‌گه: « حالااا… مهم “عشقشه”!»

می‌گم: « مهم…”کادو گرفتنه!»

با خنده می‌گه:« تو همیشه به فکر مادیات و تعلقات دنیوی هستی!»

می‌گم: « نخیر!…من را که می‌شناسی؛ به نظر من بهترین هدیه کتابه!»

می‌گه: « کتاب را که هدیه نمی‌دن؛ کتاب را می‌خونن!»

می‌گم: « تو هم مثل همیشه حرص درآر، چه این جا باشی چه اونور دنیا»

می‌گه: « ولی از شوخی گذشته؛ این همه سال بهمون گفتن کتاب بخرید، کتاب بخونید، و… ولی تا هر کسی به تنهایی و تو خلوت خودش کتاب بخونه دردی از جامعه ما دوا نمی‌شه؛ کتاب را باید با هم بخونیم!»

می‌گم: «چه جالب!… این حرفیه که همیشه از خانم فریبا اقدامی تو باشگاه “ازتا ” می‌شنویم.»

می‌گه: « آنها را می‎شناسم. واقعاً آدم حسابی هستن. می‌دونستی تو دبیرستان، شوهرشون، آقای سیاوش پیریایی، معلم انشامون بوده؟!»

می‌گم: « چه جالب! همون که نویسندگیت اینقدر خوبه!… کاش اگه نمی‌خوای کتاب برای عشقت بخری اقلاً آبونمان باشگاه همخوانی “ازتا” را براش پیش خرید کنی! یه تیر و سه نشون؛ هم کتاب، هم خوندن، هم کمک به یه مرکز فرهنگی غیردولتی!»

می‌گه: « اشکال تو همینه دیگه؛ هیچی یادت نمی‌ره؛ هیچی را ول نمی‌کنی » بعد با خنده می‌گه: « اینترنت قطع و وصل می‌شه؛ صدات را ندارم. تصویرت ثابت شده. صدامو می‌شنوی؟ »

قاه قاه می‌خنده و بعد قند تو دلش آب می‌شه و می‌گه: « من تازگی‌ها به مردممون بیشتر از همیشه افتخار می‌کنم! فقط یه ایرانی برای بودن تو جلسه همخوانی حاضره پول بده. اینجا اما اینجور کارها را کتابخونه‌ها و دانشگاه‌ها مجانی انجام میدن… سیاستشون این که، همۀ مردم دنیا که نباید فرهیخته باشن، شاعر و عارف باشن!»

می‌گم: «فارسیه دیگه، شکرِ…!» 

جدی می‌شم و ادامه می‌دم: «یه روایتی در یکی از پادکست‌های مجتبی شکوری بود که؛ در ۱ ساعت ۲۰ زوج از هم جدا می‌شوند. ۴۰ نفر تنها می‌شن ۴۰ نفری که با هزار آرزو رفتن زیر یک سقف!…فرهنگسازی را از همین جاها باید شروع کرد!»

می‌گه: «چاره چیه؟! ول نمی‌کنی که!»

جدی می‌شه و می‌گه: «ولی خوب تو مملکتی که آمار طلاق در آن اینجوری هست بهتره که روز ولنتاین یا مناسب‌های دیگه به هم کتاب کادو بدن؛ رابطه نیاز به فهم و درک داره نه شکلات و عروسک و خرس!»

لبخند می‌زنم و می‌گم: « فرق من و تو، تفاوت شب و روزه؛ ولی خوبیش این که در یه نقطه به هم می رسیم. آن همه کلمه “چشم!” ولی من اول کار و تو آخر کار »

با انگشت‌هاش یه قلب درست می‌کنه و می‌گه:« شماره حساب مرکز “ازتا ” را بفرست تا کار به طلاق و جدایی نکشیده »

 


پاورقی سپندارمذگان؛ روز عشق ایرانی

  1. نرم‌افزاری کاربردی برای جلسات آنلاین
  2. ۲۵ بهمن : جشن ولنتاین
  3. ولنتاین یا سپندارمذگان؟
    مراجعه کنید به:
    https://www.youtube.com/watch?v=44nRR78lEcQ
  4. ماه خاتون شنیدن قسمت ۴ پادکست کتابگرد؛ به عنوان از سازمان مردم‌نهاد جهک تا باشگاه کتابخوانی اَزتا خانم فریبا اقدامی با محسن پور رمضانی را به مخاطبینش پیشنهاد می‌کند.https://taaghche.com/blog/1399/10/09/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C/
  5. باشگاهی برای کتابخوانی و گفتگو که می‌خواهد با خوانش، فعالیت‌های خلاقانه و بازی؛ همفکری، همدلی و مشارکت در حل مسائل اجتماعی را تمرین کند.
    خ برزیل غربی. پ ۴۳
    اینستاگرام: www.instagram.com/aztaclub
    توییتر:twitter.com/aztaaclub
  6. ۰۹۱۶۷۱۴۸۶۹۰ @aztaBookclub
  7. مجتبی شکوری متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۶ در تهران ، معلم و کارشناس است. فارغ التحصیل لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران می باشد. از سال ۱۳۹۷ همکاری با برنامه تلویزیونی کتاب باز
    https://photokade.com/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4/
  8.  https://t.me/aztaclub

 


اگر به بخش فرهنگ و هنر علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt