معرفی کتاب “ردپای هیچکس”

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

معرفی کتاب_ الهام زنجانیان_اردیبهشت ۱۴۰۱

* ردپای هیچکس، علیرضا برازنده‌نژاد، انتشارات کتابسرای تندیس

“واقعا دوست داشتم می‌شد بهت بگم که جای هیچکس خالی نیست.”

تهران به این شلوغی، چرا هر “یک”  نفر که از تهران می‌رود جایش این‌قدر خالی است؟ این جاهای خالی را چه کسی باید پر کند؛ مگر می‌شود “جای خالی” کس دیگری را پر کرد؟

فردای ما، با این همه ” جای خالی” چگونه خواهد بود؟!

تجربه مهاجرت دوستان و خویشان، تجربه خالی بودن جای عزیزانمان، درد مشترک این روزهای همه ما ساکنین ایران زمین است.

“جای خالی” یکی از اصلی‌ترین مضمون‌های کتاب “رد پای هیچکس”، نوشته علیرضا برازنده‌نژاد است که به تهران و آینده تهران در قالب “ادبیات گمانه زن[۱]” پرداخته است.

داستان در خیابان‌های تهرانِ امروز اتفاق می‌افتد؛ خیابان‌هایی که هریک از ما ساکنین تهران بارها و بارها از کنار تابلوهایشان با ماشین یا پیاده گذشته‌ایم و برای هر تهران‌نشین پر است از خاطره‌های تلخ وشیرین.

نویسنده در این کتاب به جغرافیای تهران، محله‌ها، حال و هوای تهرانی‌ها، و احساسات و عادات این مردم دقیق شده است و با معماگونگی و طنز در موقعیت‌ها، خواننده را غافلگیر می‌کند. تخیل و واقعیت را بهم گره می‌زند و او را تا پایان داستان با خود می‌برد.

 

متن پشت جلد کتاب کتاب ردپای هیچکس

لحظه‌ای که ویلیام شکسپیر به آسمان مه‌آلود لندن نگریست و نوشـت: بودن یا نبودن، شاید روزی از روزهای ایران را می‌دید.

شاید شهری بنام تهران را به جا می‌آورد. روزهای دوگانگی؛ رفتن یا نرفتن، جای خیلی‌ها خالی‌ست و حواس‌مان نیست. تهی شده‌ایم. آدمها اغلب خواهر و برادر ندارند. مجرد مانده‌اند. کسی سراغ کسی را نمی‌گیرد. شغل‌های بسیاری بی‌صاحب شده‌اند. عده‌ای با خیال راحت کوچ می‌کنند به کشوری دیگر و عده‌ای همین‌جا می‌مانند؛ بی‌خیال، راحت.

هر دو گروه در آرزوی اقامتگاهی دائم و یا شاید بهترین تدفین‌گاه هستند، پیکرهایی بی‌روح، توخالی؛ ارواح‌شان در کالبد پرنده‌های مهاجر، بستری متراکم از ابرهای سیاه و سفید را سیر می‌کنند. می‌روند و می‌آیند؛ یک‌جا نمی‌مانند. قرن‌ها پیش «هیچکس» نبود تا رمزگشایی کند از جمله‌ی دیگری که ویلیام شکسپیر نوشت: این خنجری است که من از قبل می‌بینم…

 

اگر به بخش معرفی کتاب علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید👇👇👇

______________________________________

لینک‌ها:

https://instagram.com/parrseh?igshid=YmMyMTA2M2Y=

https://instagram.com/alireza.barazandehnejad?igshid=YmMyMTA2M2Y=

https://instagram.com/ketabsaraye_tandis?igshid=YmMyMTA2M2Y=

__________________________________

[۱] رجوع شود به

https://www.iranketab.ir/blog/speculative-fiction

__________________________________

واژه های کلیدی

ادبیات ایران، ادبیات تالیفی، ادبیات داستانی، ادبیات معاصر، جدید ترین کتاب ها، داستان تریلر، داستان کوتاه، کتاب، کتاب خوب، معرفی کتاب، معرفی کتاب خوب، داستان، ادبیات داستانی، ادبیات گمانه‌زن، کتابسرای تندیس، کتابخوانی، علیرضا برازنده‌نژاد، علی رضا برازنده نژاد، مسعودبُربُر، لایو داستان خوانی، داستان خوانی، تهران، تهران نوشت، داستان درباره تهران، مهاجرت، طنز، معما، رد پای هیچکس

 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt