سوالاتت را تغییر بده تا زندگی ات تغییر کند

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

معرفی کتاب

اگر ذهنتان پر از سوال است ولی به جواب مطلوب نمی رسید این کتاب گزینه بسیار خوبی است

در این کتاب خانم دکتر ماریل آدامز تفکر سوالی را مطرح می کند و می گوید اگر بتوانیم سوالات درستی از خودمان بپرسیم زندگی مان دگرگون می شود.

این سوالات می تواند در رابطه با شغل، روابط مان با همسر و یا کودکانمان باشد فرقی نمی کند فقط وقتی به جای نگاه قضاوتگر نگاه  یادگیرنده را جایگزین کنیم، تاثیرات مثبت آن را در زندگی شخصی و کارمان خواهیم دید.

اگر می خواهید خروجی خوبی داشته باشید، باید  به دنبال ورودی متفاوتی هم باشید، یعنی برای گفتگو درست و برقراری ارتباطات سازنده، باید روی سؤالاتی که از خود یا دیگران می‌پرسیم دقت کنیم و هرچه این سؤالات سازنده‌تر و با کیفیت‌تر باشند، به طبع خروجی باکیفیت‌تری را می‌توان کسب نمود.

دکتر آدامز تأکید بر سخنان درونی و پرسش‌های درونی دارد و به صورتی غیرمستقیم به مخاطب می گوید که سرچشمه تمام دستاوردها و روابط موفق، در درون خود انسان است.

 

ملامت گری ما را در گذشته نگه میدارد،

ولی مسولیت پذیری، مسیر را برای آینده هموار می کند 

عموما قضاوت، واکنشی است که همه ما به آن عادت کرده ایم و در تمام عرصه‌های زندگی خود از آن بهره می‌بریم و این قضاوت کردن به نوعی در ذات انسان نهادینه شده است.

بنا به گفته دکتر آدامز، هر انسانی برای حل  کردن مسائلش، دو انتخاب دارد؛ یکی مسیر قضاوت‌کننده و دیگری مسیر یادگیرنده.

برای مثال اگر شما در کسب و کار خود ضرر کرده باشید، می‌توانید در مسیر قضاوت ‌کننده، به دنبال مقصر بگردید و هر کسی را زیر سؤال ببرید و روزها و شب‌ها را  به کام خود تلخ کنید و به سرزنش کردن خود و دیگران بپردازید، یا آن که در مسیر یادگیرنده قرار بگیرید و با مطرح کردن سؤالات سازنده و راه‌گشا به دنبال بهترین راه حل بگردید، تا هم بتوانید از این رویداد مطلبی  بیاموزید و تجربه‌ای  کسب کنید و هم مسئله خود را به بهترین نحو ممکن حل کنید.

 

در مسیر یادگیرنده انسان به دنبال مقصر نیست و به جای سرزنش خود

یا دیگران به دنبال مشاهده بهتر شواهد و یافتن راهی برای حل مسائل است

بعد از آنکه فهمیدم مسیرقضاوت‌ کننده مخرب روح  و روان است و مسیریادگیرنده سازنده است، می‌توانیم شروع کنیم و عادت های غلط را تغییر دهیم و یادگیرنده بودن را آگاهانه انتخاب کنیم و به گفتگو‌های درونی و پرسش‌های خود دقت نماییم که التبه در اوایل، کار بسیار دشوار و طاقت‌فرسایی است؛ چرا که از عادت های همیشگی خود باید دست بکشیم و  این کار انرژی زیادی را می‌طلبد. هرچند که باید در نظر داشت در مرحله اول این موضوع مهم است که به پذیرش قضاوت‌گر بودن خود برسیم و بپذیریم که ما انسان‌ها عادت به انجام این عمل داریم. با این نگرش، اگر مرتکب اشتباهی و قضاوتی شدیم، دیگر خود را در زیر بمب‌باران کلمات تحقیرآمیز قرار نمی‌دهیم و بر خود سخت نمی‌گیریم.

 

اینگونه، ما اولین قدم برای پیمودن مسیر یادگیرنده را برداشته و یک قدم به ارتباط درست با درون خویش نزدیک‌تر شده‌ایم.

 

این کتاب توسط  انتشارات سایه سخن چاپ شده است

گردآوری: پریسا مشکین پوش

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt