معرفی فیلم کمدی نغمه‌های عرب

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

نغمه‌های عرب «Arab Blues» روایتگر وقایع تونس در دنیای مدرن است، جایی که عقاید و ارزش‌های سنتی در برابر مدرنیته قرار گرفته‌ و تنش‌های بسیاری در جامعه تونس ایجاد کرده‌اند.

گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی که سابقه کار با کارگردانان مشهوری چون ریدلی اسکات (کارگردان سری مشهور بیگانه، گلادیاتور و بلید رانر) و جیم جارموش را در کارنامه دارد، نقش اصلی فیلم نغمه‌های عرب را برعهده گرفته است.

به گفته منتقدان، حضور فراهانی در این فیلم به‌شدت لذت‌بخش و تماشایی بوده و او توانسته تک‌تک صحنه‌های خسته‌کننده و کسالت‌بار را به عنصری دلپذیر و زنده تبدیل کند.

ژانر: کمدی، درام

کارگردان: Manele Labidi

نویسندگان: Maud Ameline (collaboration), Manele Labidi (screenplay)

ستارگان: Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aïsha Ben Miled

امتیاز: ۶.۳ در سایت IMDb

زبان: فرانسوی

سال انتشار: ۲۰۲۰

خلاصه داستان نغمه‌های عرب:

سلما (گلشیفته فراهانی) پس از ۱۰ سال اقامت در پاریس به تونس بازگشته است. در بازگشت به خانه، پسر عموی کوچکترش نمی تواند بفهمد که چرا او پایتخت فرانسه را ترک می کند، عمه او زیادی حساس است، و عمویش تنها چند هفته به او فرصت می دهد تا در آپارتمان بالای خانه آنها اقامت داشته باشد. سلما، با این حال به تلاش خود ادامه می‌دهد… او می خواهد یک مطب روان درمانی باز کند. بنابراین اولین فیلم بلند به کارگردانی و نویسندگی مانلی لبیدی آغاز می شود، درام کمی آغشته به کمدی درباره بازگشت به خانه، شکستن تابوها و ساختن جامعه. همانطور که سلما تلاش می کند تا در آنجا مستقر شود و برای مطبش مشتری پیدا کند، با مشکلات پیشبینی نشده زیادی روبرو می شود.

خوب است بدانید:

این پروژه اولین تجربه نویسندگی جدی مانلی لبیدی است که خود نیز کارگردانی این فیلم را به عهده دارد. بنابر این نباید انتظار یک فیلم دقیق و بدون ایراد را داشت اما روند داستانی از ساختار خودش منحرف نمیشود و حوصله سر بر نیست و تقریبا ریتم فیلم حفظ شده است. میشود این فیلم را به عنوان یک فیلم درام و کمدی سرگرم کننده ی معمولی معرفی کرد.

نکات منفی فیلم:

فیلم Arab Blues هم مانند تمامی فیلم های دیگری که از کشور های جهان سومی ساخته شده نگاهی اگزجره به مشکلات اجتماعی دارد و بیشتر موقعیت های طنز فیلم را از همین سکانس ها ساخته است. موضاعاتی مانند:« تفاوت رفتار و دید اجتماع بین زن و مرد، کار نکردن کارمندان در ادارات دولتی، رفتار پلیس با شهروندان» پیشنهاد میکنم به جای حرص خوردن بپذیرید که این یک نگاه طنز گونه از بیرون است.

نکات مثبت فیلم:

سلما با اطلاع از تمام سختی های زندگی از پاریس به وطنش تونس میاید تا رویاهایش را دنبال کند. و برای تبدیل شدن به چیزی که میخواهد میجنگد. این فیلم نمایشی از روند تغییر تدریجی یک جامعه کوچک جهان سومی از سنت گرایی به مدرنیته و تبعات آن، شهروندانی که با بحران هویت و سردرگم در مفاهیم جدیدهستند را به ما نشان می‌دهد. این فیلم مشکلاتی که هر روانشناس با آن دست و پنجه نرم می‌کند را به ما نشان می دهد. سلما سیگار می‌کشد. احساس تنهایی اش را با نادیده گرفتن نیازش به رابطه انکار می‌کند. و مانند همه ما دچار مشکلات زیادی در زندگی شخصی اش است.

و در آخر

در مجموع باید گفت که داستان Arab Blues بسیار سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی است. البته روند اتفاقات همیشه آن‌طور که شخصیت اصلی می‌خواهد نیست. مثلا پس از مدتی سلما متوجه می‌شود که برای کار در تونس باید یک گواهی و مدرک ویژه بگیرد. برای گرفتن این مدرک هم روانکاو جوان مجبور است وارد هزارتویِ کارهای اداری وحشتناکی شود. یکی دیگر از نقاط مثبت فیلم این است که کارگردان اصلا ترسی به دل خود راه نداده است. و حتی در برخی لحظات داستان را به سمت سبک سوررئال برده است.

امیدوارم از تماشای این فیلم لذت ببرید.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt