معرفی فیلم سینمایی ابد و یک روز

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم “ابد و یک روز” یکی از آثار شاخص بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود، که اولین فیلم بلند سعید روستایی است. و تهیه‌کننده ی آن سعید ملکان می‌باشد. این فیلم محصول سال ۱۳۹۴ است.

ابد و یک روز آرای مردمی زیادی را در بین رقبای خود در جشنواره فیلم فجر ۳۴ داشت و توانست نظر جمع زیادی از اهالی سینما را نیز جلب نماید.

داستان فیلم:

سمیه که پریناز ایزدیار نقش آن را ایفا میکند دختر جوانی است که قرار است به زودی با مرد افغان ازدواج کند. اما سمیه برای این ازدواج تردید دارد زیرا وضعیت خانه‌ای که در آن زندگی میکند به او بستگی دارد. او مادر پیر و از کار‌افتاده‌ وخواهران و برادرانی که همیشه باهم در حال نزاع هستند، دارد.

محسن (نوید محمدزاده) پسر جوان معتادی است که با وجود اعتیاد شدید به مواد مخدر و سابقه‌ی فروشندگی آن عشق و علاقه به خانواده‌اش را فراموش نکرده است. با وجود دعواهای زیادی که با برادر خود مرتضی (پیمان معادی) دارد اما همواره به او تاکید میکند که سمیه نباید به این صورت ازدواج کند و…

کارگردان در خلق فضای آن محله و آدم‌هایش فوق‌العاده عمل کرده است. 

انگار که خودش سال‌ها با چنین فضا و آدم‌هایی آشنا باشد، خانواده‌ای پر جمعیت و شلوغ که در محله‌های پایین شهر زندگی می‌کنند. محله‌هایی فقیرنشین و کوچه‌پس‌کوچه‌هایی که در پس هر دیوار و پشت در هر خانه، «جنس» جابه‌جا می‌شود. همه از کوچک و بزرگ با خرید و فروش جنس آشنا هستند و با هزار ترفند از دست پلیس و قانون می‌گریزند.

قدرت پرداخت شخصیت‌ها از فیلم کوتاه به اولین فیلم بلند روستایی منتقل شده است و دیالوگ‌هایی عالی همراه با بازی‌هایی به شدت باورپذیر باعث شده مخاطب بتواند تمام اتفاقات درون کادر را با جان و دل احساس کند حتی اگر سر سوزنی به این محیط تعلق نداشته باشد و در زندگی‌اش حتی یک بار هم چنین آدم‌هایی را از نزدیک ندیده باشد.

بهترین ویژگی این فیلم سینمایی

مهمترین نکته‌ای که این فیلم به آن اشاره می‌کند اعتیاد است. در رابطه با این موضوع در سینما کار‌های زیادی انجام شده اما هیچ کدام تا به این حد قابل درک و زیبا نبوده است. و به درستی نشان میدهد که اعتیاد محسن باعث دوری او از جمع خانواده شده.

از جوایز این فیلم

ابد و یک روز توانست ۹ سیمرغ بلورین که ۷ سیمرغ آن در بخش اصلی و ۲ سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو را در سی و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر را به دست آورد.

بازیگران فیلم ابد و یک روز

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح و شبنم مقدمی.

نکات فیلم

  • ابد و یک روز اولین تجربه کارگردانی سعید روستایی جوان بیست و شش ساله بود.
  • ابد و یک روز موفق‌ترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود و موفق به کسب ۹ سیمرغ بلورین شد.
  • سعید روستایی اولین کارگردانی است که در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ موفق به گرفتن هر دو جایزه شد. این کارگردان پر افتخارترین فیلم اولی تاریخ جشنواره فیلم فجر است.
  • سعید ملکان تهیه کننده ابد و یک روز سه سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو، بهترین گریم و بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفت.
  • هر چهار بازیگر اصلی این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر در دو بخش اصلی و مکمل شدند.

و در آخر

در یک جمع بندی به نظر من ابد و یک روز یکی از شاهکارترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است که همه چیز آن در یک قواره و استاندارد ساخته شده است. نمایشنامه عالی،کارگردانی بی نظیر،موسیقی عالی بازیگری های تکرار نشدنی ،فیلم برداری و همه و همه در بالاترین استاندارد. همه ی شما را به دیدن این شاهکار سینمای ایران دعوت می کنم.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt