معرفی فیلم تخیلی آواتار

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

آواتار (Avatar) از فیلم های علمی تخیلی و حماسی هالیوود محصول سال ۲۰۰۹ است که جزو برترین فیلم های کارگردان صاحب نام هالیوود، جیمز کامرون، محسوب می شود و بازیگرانی همچون سم ورثینگتون، زویی سالدانا و سیگورنی ویور در آن به نقش آفرینی پرداخته اند.

داستان اثر

«جیک سالی» یک تفنگدار نیروی دریایی بوده که بعد از مرگ برادرش به دلیل تشابه دی.ان.ای پروژه‌ی علمی آواتار را به دست می‌گیرد و مأموریت پیدا می‌کند که وارد سیاره‌ی پاندورا شود تا در بین بومی‌های آنجا نفوذ کند. هدف از این نفوذ این است که بعد از یافتن اطلاعات کافی و جلب اعتماد ساکنان آن، سرمایه‌گذاران این پروژه بتوانند پاندورا را تسخیر کرده و از منابع آن بهره‌مند شوند.

جیک هرروز باید جسم انسانی خود را ترک کرده و وارد کالبد مردم سیاره‌ی پاندورا شود تا هویّت جاسوسی‌اش فاش نشود. او در آن سیاره به دختر رئیس قبیله که نیتری نام دارد علاقه‌مند شده و از مأموریت خود پشیمان می‌شود. اما درست زمانی‌که می‌خواهد آن‌ها را نجات دهد، جنگ آغاز می‌شود.

انسان‌ها بخش عظیمی از پاندورا را با تکنولوژی خود از بین می‌برند. جیک ناامید نمی‌شود. او خود را به باقی قبیله که درحال فرار بودند می‌رساند و قسم می‌خورد به آن‌ها کمک کند. بعد از تلاش‌ها و خسارت‌های زیاد، آن‌ها درنهایت دربرابر تکنولوژی انسانی می‌ایستند و موفق می‌شوند سیاره‌ی خود را حفظ کنند. جیک پس از نجات پاندورا تصمیم می‌گیرد تا ابد آنجا مانده و با نیتری ازدواج کند.

خوب است بدانید:

جیمز کامرون در واقع یک ماجراجویی به سبک قدیمی را با یک فناوری جدید ادغام و در مقیاس بزرگ اثری فراتر از تصور ایجاد کرده است تا پیام سبز و ضد جنگ خود را به گوش جهانیان برساند.

صحنه های شگفت انگیز از عروس های دریایی شناور در هوا گرفته تا جنگل هایی که در هوا معلق مانده اند در کنار توجه ویژه به آداب و رسوم انسان نماهای ناوی بسیار قابل توجه است، جالب این که برای آواتار نیز مانند ارباب حلقه ها زبان جدید ناوی ابداع شده است.

با این حال امروز که سال ها از اکران آواتار می گذرد آن چه در ذهن بسیاری از تماشاگران به عنوان فیلم آواتار باقی مانده جلوه های ویژه بی نظیرش است نه پیچیدگی داستان یا هر مورد خاص دیگری.

میزان فروش و جوایز فیلم آواتار

فیلم سینمایی آواتار در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ اکران شد و رکورد بسیاری از گیشه‌های سینمایی جهان را جابه‌جا کرد. این فیلم در سراسر دنیا پرفروش‌ترین فیلم همه دوران‌ها لقب گرفت. همچنین فیلم آواتار توانست سریع‌ترین فیلمی باشد که مرز فروش یک میلیارد دلار را رد می‌کند و درنهایت بیشتر از ۲.۵ میلیارد دلار هم فروش کرد. فیلم آواتار به جز این‌که در کشورهای آمریکا و کانادا لقب پرفروش‌ترین فیلم را گرفت، در کشورهای چین، هنگ‌کنگ، رومانی، کره جنوبی، تایوان و انگلیس هم این لقب را از آن خود کرد.

آواتار توانست در هشتادودومین مراسم اسکار، جایزه‌های بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلم‌برداری و بهترین جلوه‌های ویژه را تصاحب کند و برای نه رشته مختلف از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هم نامزد دریافت جایزه شود.

نقد و نمرات فیلم آواتار

فیلم سینمایی اواتار پس از انتشار با نظرات مثبت بسیاری مواجه شد. این فیلم در وبسایت راتن تومیتوز امتیاز مثبت ۸۲ درصدی را از مجموع آرای ۳۲۹ منتقد به دست آورده است. امتیاز فیلم سینمایی اواتار در IMDb نمره ۷.۸ از ۱۰ و در متاکریتیک نیز ۸۳ از ۱۰۰ است.

و در آخر:

آواتار با یک بودجهٔ تقریبا ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته شده، به این ترتیب آواتار را باید گران قیمت ترین فیلم تاریخ سینما عنوان کرد. بنا به گفتهٔ سخنگوی فاکس قرن بیستم، شرکت سازندهٔ آواتار، بیش از ۲۰۰۰ نفر طی دو سال روی این فیلم کار کرده‌اند. فیلم به دو شیوه ساخته شده؛ یکی به صورت معمولی و دیگری به صورت سه بعدی. کارشناسان اقتصادی هالیوود معتقدند که آواتار موفق به راهیابی به ردهٔ دوم جدول پرفروش‌ترین ده فیلم تاریخ سینمای جهان خواهد شد.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt