معرفی سریال جنایی زخم کاری

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

سریال «زخم کاری» از معدود مجموعه های تلویزیونی ایرانی است که مستقیما از یک اثر ادبی اقتباس شده است. این سریال به کارگردانی محمد حسین مهدویان از رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی زاد اقتباس شده است.

رمان جنایی حسینی زاد پس از چند سال تأخیر نهایتا در سال ۱۳۹۵ از سوی نشر چشمه به چاپ رسید. این اثر که هم به لحاظ مضمون و هم سبک نویسندگی تجربه ای تازه در ادبیات فارسی بود، با استقبال خوب اهالی کتاب نیز مواجه شد. چنانچه تا به حال به چاپ چهارم نیز رسیده است.

حال، باید چند سالی می گذشت تا این اثر ادبی که به نوعی بازنویسی مدرنی از نمایشنامه مشهور «مکبث» ویلیام شکسپیر بود، در قالب یک سریال تماشایی در شبکه خانگی اقتباس شود. اقتباسی که خوب هم از کار در آمد و توانسته توجه بسیاری از مخاطبان را نیز به خود جلب کند.

داستان سریال زخم کاری:

در خلاصه داستان سریال زخم کاری باید بگوییم که داستان درباره مردی به نام مالک مالکی با بازی جواد عزتی است که در یک شرکت معتبر و بزرگ به عنوان مذاکره‌کننده کار می‌کند. مالک برای حاج عمو، ابراهیم ریزآبادی کار می‌کند، اما همسرش، سمیرا، چندان از موقعیت او در شرکت راضی نیست. روزی حاج عمو، مالک را مسئول بستن یک قرارداد مهم نفتی با شرکتی نروژی می‌کند و از او می‌خواهد هر طور که شده این قرارداد را ببندد. مالک برای گرفتن این قرارداد موفق می‌شود، اما…

عوامل و بازیگران سریال

کارگردان: محمدحسین مهدویان

تهیه کننده: محمدرضا تخت‌کشیان

بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی و…

واکنش ها به سریال

این سریال سرانجام پس از کش و قوس های فراوان با پخش قسمت پانزدهم به پایان رسید. قسمت پایانی آن مطابق انتظار بیشترین تعداد بیننده را داشت، ولی بسیاری از پایان قابل پیش بینی آن انتقاد کرده بودند. هر چند زخم کاری به نوعی اقتباس مدرنی از «مکبث» بود و بسیاری از بینندگان از قبل با پایان نمایشنامه مشهور شکسپیر آشنا بودند. ولی همچنان برخی از بینندگان عقیده داشتند که سازندگان سریال می توانستند پایان بندی متفاوتی را برای زخم کاری درنظر بگیرند.

انتقاد دیگری که به قسمت پایانی سریال شد، موسیقی متن آن بود.

موسیقی متنی که با ترانه ای با صدای بهنام بانی همراه بود. البته همه مخالف پایان بندی سریال زخم کاری نبودند، بلکه برخی آن را برخورد کاملا کلاسیک کارگردان با ظاهر مدرن سریال دانستند. سریالی که به گفته این گروه از منتقدان پس از نقطه اوج و گره گشایی با شیبی مناسب به پایان خود رسید.

در همین حال، بسیاری از منتقدان زخم کاری را یک اقتباس تلویزیونی بسیار قوی دانستند. و عنوان کردند، زخم کاری یکی از معدود سریال های موفق ایرانی است که طی سال های اخیر از روی یک اثر ادبی اقتباس شده است. بسیاری حفظ خط اصلی داستان رمان و همینطور ضرباهنگ تند آن را عامل موفقیت سریال محمدحسین مهدویان دانستند.

آیا زخم کاری سریال موفقی بود؟

احتمالا رکوردهای مختلفی که سریال زخم کاری به نام خود به ثبت رساند و همینطور هیاهویی که در شبکه های اجتماعی به راه انداخت، به تنهایی برای اینکه این سریال را موفق بدانیم کافی باشند. ولی زخم کاری با بازی های درخشان بازیگران اصلی خود به خصوص جواد عزتی توانست خاطره ای ماندگار را در اذهان بینندگان شبکه نمایش خانگی به یادگار بگذارد.

جواد عزتی که در جان دادن به شخصیتی چند وجهی و پیچیده مالک مالکی که کمتر در سریال های ایرانی نظیر دارد، سنگ تمام گذاشت تا همچنان مرد شماره یک سینما و تلویزیون ایران باشد. بازی های سایر بازیگران زخم کاری همچون رعنا آزادی‌ ور، هانیه توسلی و سیاوش طهمورث هم فوق العاده ماهرانه و قوی بودند.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt