تابلوی نقاشی من چه زمانی پایان یافته‌است؟

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

آیا شما هم از آن دسته از هنرمندان نقاشی هستید که به صورت انتزاعی و ذهنی، نقاشی می‌کشید؟

اگر این‌طور است، با مشکل جدی، ” از کجا بدانم کار تابلوی نقاشی من به پایان رسیده‌است!؟” مواجه شده‌اید!

واقعا برای افرادی که بدون کپی کردن و تنها با کمک گرفتن از خلاقیت و نیروی ذهنی خودشان کار می‌کنند، نکته قابل تاملی است!

اگر زود دست از کار بکشند، مانند این است که تابلوی نقاشی، نیمه کاره رها شده‌است و اگر بیشتر از نیاز روی تابلوی نقاشی کار کنند، کارشان بسیار شلوغ به نظر خواهد رسید!

اما برای تشخیص زمان درست اتمام کار هنری، یک کلید طلایی وجود دارد! با ما همراه شوید تا برایتان از یکی از مهمترین نکات در نقاشی بگویم!

تصور کنید در مقابل یک تابلوی نیمه کاره که البته متعلق به خودتان است، ایستاده‌اید. شما با خود می‌گویید: آیا باید این تاش قلمو را در اینجا بگذارم؟

آیا در جای دیگری از کارم، ضربه قلمو نیاز است؟ ضربه نهایی باید با کدام رنگ گذاشته شود؟ آیا اگر نباشد، بهتر نیست!؟

تعادل و توازن در نقاشی و طراحی

بله کلید حل معما، اینجاست! تابلوی نقاشی از هر نظر باید دارای تعادل و توازن باشد. این تعادل باید در شکل و رنگ، هر دو رعایت شود. در این صورت شما به راحتی قادر خواهید بود تا پایان کار تابلوی هنری خود را در زمان مناسب اعلام نموده و به موقع دست از کار بکشید.

برای تشخیص اینکه آیا کار شما تعادل و توازن دارد یا خیر، می‌توانید چشمانتان را به صورت نیمه باز نگه داشته و از فاصله نه چندان دوری به کارتان نگاهی بیندازید. اگر موردی خودنمایی کرد، همان مشکل عدم تعادل و توازن کار شماست. و باید اصلاح گردد.

به طور کلی فرم‌ها باید در همه جای سطح کار پخش شده‌باشند. اگر در یک طرف کار تجمع بیشتری داشته باشید، تعادل کارتان به هم می‌خورد. همینطور در مورد رنگها!

البته در مورد رنگ‌ها کار کمی مشکل‌تر است. زیرا علاوه بر پخشی رنگ‌های مختلف باید به تنالیته‌های آنها و تاثیری که رنگها بر فرم‌ها می‌گذارند نیز توجه کافی داشته‌باشید.

اما به هر ترتیب با این روش، یعنی تنگ کردن چشمانتان و نگاه کردن به کار تا حدی متوجه کمبود و یا فزونی کارتان می‌شوید و می‌توانید آن را برطرف نمایید. 

مانند هر مهارت دیگری، تشخیص تعادل و توازن در کار نیاز به تمرین و ممارست دارد. هنرمندانی که به سبک مینیمالیسم نقاشی می‌کنند، به زیبایی و با مهارت بالا می‌توانند از این تکنیک استفاده نمایند. یک تمرین جالب این است که در مقابل یک اثر هنری مینیمال، از روش تنگ کردن چشمانتان استفاده نمایید. در این حالت کاملا می‌توانید کاربرد این روش را درک نمایید.

حواستان باشد که زیاد کار کردن، هم بر روی تابلوی نقاشی به همان میزان از زیبایی نتیجه می‌کاهد که کم کار کردن روی تابلو! 

سالهای بسیاری سپری شد تا من توانستم این تکنیک را از یکی از اساتیدم بیاموزم. اگر شما هم دوست دارید در این زمینه تمرینات تکمیلی را دریافت نمایید، لطفا برایمان پیام بگذارید. 

امیدوارم از این نکته که به نظرم یک نکته حیاتی در کارهای هنری انتزاعی، به شمار می‌رود، لذت برده‌باشید.     

 

نویسنده: آسیه وصولی پور 

راههای ارتباطی:‌

 اینستاگرام:‌Instagram.com/ArtistsLand.ir 

ایمیل: a.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرام: Telegram.me/ArtistsLand

تصویر سازی : آسیه وصولی پور

 


اگر به بخش نقاشی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt