مراسم گل غلتان

 در آداب و رسوم

مراسم گل غلتان نوزاد از نسل های پیش به یادگار مانده و در زمره میراث معنوی شهرستان دامغان و کاشان قلمداد میگردد. جالب توجه است که این مراسم در فهرست آمار معنوی کشور به نام شهر امیریه ثبت گردیده است.


این مراسم برای نوزادانی که در فصل بهار متولد می‌شدند . غالبا در دهمین روز پس از تولد و در حمام عمومی ‌محل پس از غسل روز دهم انجام می‌شد. برای دیگر نوزادان که در دیگر فصول سال به دنیا می‌آیند. این مراسم در اولین بهار زندگیشان برگزار می‌شود.

برخی از خانواده‌ها با توجه به آگاهی از زمان تولد فرزند خود در طول سال اقدام به نگهداری مقداری برگ گل در یخچال نموده. و با ولادت نوزاد به انجام این مراسم مبادرت می‌ورزند. بطور کلی این مراسم از هنگام تولد تا یکسالگی نوزاد انجام می‌پذیرد.

در باور عموم، غلتاندن نوزاد در میان گل های محمدی، سبب طراوت و شادابی او و دور ماندن از زشتی ها و بیماری های مختلف است. همچنین طراوت برگ ها از پوست بدن نوزاد محافظت کرده و کودک را خوشرو و سرزنده نگاه می دارد.

انجام این مراسم معمولا توسط مادر، خاله، عمه و مادربزرگ انجام میشود. به این صورت که برای چیدن گل، اول صبح به باغ و مزارع رفته. و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی چون:«همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد کدوم گل قامت روی تو داره یا محمد…»

به جمع آوری گل های محمدی برای اجرای مراسم می نمایند.

پس از جمع آوری گل های چیده شده، گل ها را پر پر میکنند. در خانه نوزاد را حمام کرده و پس از خشک کردن تن و بدن اش وی را میان پارچه ای که معمولا سفید است و گل برگ ها در آن ریخته شده می خوابانند و چهار نفر از اعضای خانواده، چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی و برای توصیف بیشتر زیبایی ها، نوزاد را در گل برگ ها تطهیر میکنند و می غلتانند.

 

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt