عروسی درخت نارنج

 در آداب و رسوم

درخت نارنج درختی پرفایده و ارزشمند میباشد. چرا که عطر شکوفه هایش در ماه اردیبهشت مست کننده و مدهوش کننده می باشد.

در اردیبهشت ماه در جای جای فضای شهر شیراز عطر گل بهار نارنج مشام عابرین را نوازش می دهد.

اگر سفری هر چند کوتاه به شهر زیبای شیراز داشته اید. بدون شک درختان نارنجی را که زیبنده کوچه ها وخیابانهای شهر هستند را دیده اید.به جرأت میتوان گفت در حیاط اکثر منازل شیراز حتما یک یا چند درخت نارنج خود نمایی میکند.

شربت بهار نارنج و خواص درمانی آن

شربت بهار نارنج و خواص درمانی بی نظیرش قطعا به گوشتان خورده است. و این شربت به عنوان یک نوشیدنی آرام بخش مورد استفاده میباشد.با اضافه کردن مقداری گلبرگ خشک بهار نارنج به چای میتوانید لذتی دو چندان از عطر و طعم چای هنگام نوشیدن چای ببرید.مربای گلبرگهای بهار نارنج هم زینت بخش سفره های صبحانه میباشد.

مادر بزرگها قدیم ترها تکه هایی از پوست خشک نارنج را روی بخاری یا شومینه میگذاشتند. تا در فصل زمستان فضای خانه را عطر آگین و خوشبو نمایند.
‎خلاصه که این درخت و محصولات آن برای صاحبش اهمیت زیادی داشته و دارد.

 

‎عروسی درخت نارنج

القصه اگر پای صحبت قدیمی ترها و بزرگان فامیل در شیراز بنشینید. از عروسی درخت نارنج برایتان اینگونه میگویند:که اگر در فصل ثمر دادن ، درخت نارنجی ثمر نمی داد و یا کم ثمر بود. برایش مراسم و جشن عروسی بر پا میکردند.بدین ترتیب که بانوی صاحب خانه همسایه ها و بعضی از آشنایان را به منزل خود دعوت میکند. و دیگ آش رشته بار میگذارند.

وقتی مهمانان می رسند، همگی به دور رخت نارنج بی ثمر جمع میشوند و بانوی خانه به صورت نمایشی ارّه ای را به تنه درخت نزدیک میکند و می گوید چون درخت امسال ثمر نداده آن را قطع میکنیم در این میان مهمانان ضامن درخت می شوند.

سپس توری سپید همانند تور عروس به روی درخت پهن میکنند و نقل و شکر پنیر به روی درخت میپاشند. و کل می زنند و آهنگهای محلی شیرازی که واسونک نامیده میشود را گروهی برای جشن عروسی درخت نارنج میخوانند.و به شادی و پایکوپی در اطراف درخت می پردازند.
‎در واقع همانطور که در مجلس عروسی فامیل رفتار میکنند این جشن عروسی را برگزار میکنند.


‎ همه بر این باور هستند که سال بعد درخت بعد از برگزاری جشن عروسی اش در فصل بهار، نارنج بسیار خوبی خواهد داشت و پر ثمر می شود.

‎خوشبختانه با وجود کمرنگ شدن برخی آداب و رسوم قدیمی، این باور هنوز در میان مردم خونگرم شهر شیراز باقی مانده و گاهی اجرا می شود.

 

گردآوری: ندا حاج‌ رسولی

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    عالی بود 👩🏻‍⚕️💐

  • ناشناس

    وااااآای خیلی قشنگ بود ، از خوندتش خیلی لذت بردم ، ممنون ❤️❤️❤️💐💐💐🌹🌹🌹🍊🍊🍊

  • پریسا مشکین پوش

    ممنون از شما

  • پریسا مشکین پوش

    ممنون که با خواندن مطالب ما را حمایت می کنید

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt