رسم آب تنی در آب سعدی شیراز

 در آداب و رسوم

رسم آب تنی در شیراز و بازگشایی بخت دختران و پسران

از زیر کوه سعدی در شیراز، ، چشمه ای آب بیرون می آید که قدمت زیادی دارد. و این آب توسط چاه ها و قنات ها به سمت محله ای به همین نام میرسد.‎

در محله سعدی که در بالای آرامگاه سعدی واقع شده است. چند چاه برای استفاده ساکنان از این آب از زمانهای قبل حفر شده بوده است. ‎حوض ماهی آرامگاه سعدی ، همسطح زمین و و مظهر قنات و چشمه است.

‎این آیین از دیرباز نزد مردم تقدس داشته است و دارد. آب نزد ایرانیان باستان اهمیت و تقدس ویژه ای داشته. زیرا آنها معتقد بودند ((آناهیتا)) ایزدبانو و نگهبان آب ها است. و آناهیتا در دوران ساسانی مقامی بلند مرتبه داشته و مورد ستایش بوده است. البته تقدس آب در ایران ریشه در آیین مهر و میترا دارد.

بر اساس نوشته های ابن بتوته که دو مرتبه در سالهای ۷۲۵ و ۷۴۸ به شیراز سفر کرده است. سعدی این حوض هشت ضلعی را که به حوض ماهی معروف میباشد را بنا نموده است. تا سال ۱۳۲۷ قبل از اینکه ارامگاه سعدی به شکل امروزی تجدید بنا شود. رسم آب تنی در آب سعدی بسیار متدوال و مرسوم بود. مادربزرگها پدربزرگها حتما به یاد دارند.

به گفته ی مادربزرگم خدا بیامرز: هر سال آخرین سه شنبه ی سال که مصادف با چهار شنبه سوری میباشد. از صبح تا عصر زنان و دختران و از عصر تا پاسی از شب مردان و پسران در آب سعدی آب تنی میکردند.
‎مردم بر این باور بودند که بخت دختران و پسران دم بخت با آبتنی در حوض سعدی و یا آب سعدی گشوده میشود. و بزودی راهی خانه بخت میشوند .جامی فلزی نیز به نام جام چهل کلید در حوض خانه سعدیه وجودداشته. که با آن جام بر سر دختران و پسران دم بخت آب ‎میریختند.


‎باورهای زیادی در مورد خاصیت های آب سعدی بین ساکنان شیراز رواج دارد.  کشاورزان معتقدند اگر از این آب بردارند و در فصل کشت و زرع اندکی درون جوی آبی بریزند که مزارع انها را ابیاری میکند. محصول آنها بدون آفت و پر برکت خواهد بود.

همچنین مردم بر این باورند که با آبتنی در این آب امراض از انسان دور میشود. و مشکلات و گرفتاری هایشان نیز حل می شود.هنور هم بازدیدکنندگان از ارامگاه سعدی برای بر آورده شدن آرزوهاشون در حوض ماهی سکه می اندازند.

پس از ساخت و تجدید بنای ارامگاه سعدی ، از آبتنی در این محل جلو گیری شد. و دسترسی به این آب غیر ممکن شد.امروزه حدود ۱۵۰ متر بعد از آرامگاه در کوچه ای که به نام کوچه حمام سعدی معروف است. مردم از آب چشمه و قنات استفاده میکنند.هنوز برخی از گذشته تا کنون معتقدند این آب سحر و جادو را باطل می‌کند.


‎در گذشته های دور صحرای سعدی تماما محل شستشو و خشک کردن لباس بوده است.
‎خوشبختانه با وجود کمرنگ شدن این رسوم باستانی هنوز هستند کسانی که بر باورهای خود باقی مانده اند. و این رسوم را به جا می‌آورند.

 

نقل از ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

 


اگر از خواندن این مطلب لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • mor

    خوشبختانه؟!!!!
    از کی تا حالا داشتن خرافات خوشبختیه؟!!!!

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt