جشن تبرک انگور

 در آداب و رسوم

جشن تبریک انگور (عروج حضرت مریم به آسمان)، جشنی مشترک میان ایرانیان ارمنی، آذری، کرد و… است که در ماه آگوشت برگزار میشود. جشنی اسطوره ای که به موسیقی ما وارد شد و با نام جشن تبرک انگور هم زمان با عروج مریم باکره در مسیحیت نگاه دینی گرفت.

این جشن موسوم به خاقوق اُرهنِك ( khaghogh orhnek)، خاقوق khaghogh به ارمنی به معنای انگور و orhnek ارهنك به معنای تبرك است و روی هم رفته به معنی جشن تبرك انگور است.

این جشن در روز عید حضرت مریم برگزار شده و در این روز در كلیساهای ارمنی ضمن خواندن ادعیه و سرودهای مذهبی ، انگور از سوی كلیسا تبرك شده و به حاضران داده می شود .

 

پیشینه اسطوره ای جشن تبرک انگور:

جشن و عید تبرک انگور قرنها پیش از مسیحیت وجود داشته است. در ایام آمارنو یا سال نو قبل از مسیحیت در ارمنستان در عید آناهید (بزرگترین الههٔ مورد پرستش ارمنیان) مردم، انواع میوه و گیاهان را به معبد آناهید اهدا میکردند.

و در فصل میوه چینی، میوه باغها را تبرک میکردند. در فرهنگ ارامنه، انگور، انار و زردآلو سمبل تسلسل نسل ها و پایداری و نشاط بود. و این مراسم پس از مسیحیت به صورت تبرک انگور در آمده و از سوی کلیسای ارمنی پذیرفته شد.

 

قدمت کلیسای ارامنه:

قدمت كلیسای ارامنه انزلی حدود ۱۳۷ سال است. كه به نام مریم مقدس نامگذاری شده. و در سال های اخیر به همت ارامنه مرمت و بازسازی شده.ملك الله وردیان بانی مدرسه و كلیسای مریم مقدس بندرانزلی است.

انگور نماد چیست؟

انگور نمادی از خِرَد ، کشاورزی ، سکر ، مهمان نوازی ، باروری ، جوانی و حیات جاودانه است. بنا بر روایتی  اسطوره ای ، هنگامی که کشتی نوح بعد از فرو کش کردن آب ها بر کوه آرارات نشست.

حضرت نوح با دیدن خاک حاصل خیز دشت آرارات تاکی را به رسم تبرک و شکر گزاری کاشت. و دلیل گرامی داشتن گیاه انگور از سوی ارامنه شاید همین روایت باشد .  و روایت مردمی دیگر در منطقه آذربایجان غربی که برگزاری این مراسم را همراه با نذر و یاز و دعاهای کشیش یاد آور می شود.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt