جشن آبانگان

 در آداب و رسوم

جشن ابانگان یکی از جشن‌های ایرانی است. که در ستایش و نیایش ایزد “بانو آناهید” که ایزد آب‌های روان بوده است برگزار می‌شده است.

 

جالب اينجا است كه مى گويند اگر در اين روز باران ببارد، آبانگان به مردان تعلق گرفته و مردان تن و جان خويش را به آب مى سپارند. و اگر بارانى نبارد، آبانگان زنان است. و زنان آب تنى مى كنند.


درباره پیدایش جشن آبانگان روايت است. كه پس از هشت سال خشكسالى در ماه آبان باران آغاز به باريدن كرد. و از آن زمان جشن آبانگان پديد آمد.نیایشگاه­های آناهیتا معمولا در كنار رودها برپا می­شده و زیارتگاه­هایی كه امروزه با اسامی دختر و بی بی مشهور هستند و معمولا در كنار آن­ها آبی جاری است، می­توانند بقایای آن نیایشگاه­ها باشند.

برخی حتی سفره­های نذری با نام بی بی (همچون بی بی سه شنبه) را بازمانده­ی آیین­های مربوط به آناهیتا می­دانند.

ايرانيان در اين روز همانند ساير جشن ها به آدريان ها مى روند. و پس از آن براى گراميداشت مقام فرشته آب ها ناهيد، به كنار جوى ها و نهرها و قنات ها رفته و با خواندن دعا، اهورا مزدا را ستايش كرده و درخواست فراوانى آب و نگهدارى آن را كرده و پس از آن به شادى مى پردازند.

 

ايرانيان اين روز را جشن گرفته و آيين های ويژه ای را برگزار مي كنند. آب در آيين قديم ايرانی از عناصر مقدس است و به همين دليل در اين روز ايرانيان تلاش مي كردند آب را به عنوان لازمه حيات گرامی بدارند. و از آلودن و بي احترامی به آن بپرهيزند. و اين كار را در طول سال با خود به همراه داشته باشند.

واژه­ ی «آب» که جمع آن «آبان» است در اوستا و پهلوی «آپ» و در سانسکریت «آپه» Apa و در فارسی هخامنشی «آپی» می­باشد.
زمان برگزاری این جشن در “آبان” برابر با روز “دهم” آبان بوده است.

 

گرد آوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt