کرفس و خواص آن

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

با کرفس و خواص آن آشنا شوید:

نام متداول گیاه کرفس Celery، در طب سنتی کرفس المأ و با نام علمی Apium graveolens L. Var. dulce می باشداز نظر حکمای طب سنتی طبیعت کرفس گرم و خشک است. 

کسانی که مزاجشان سرد است کرفس را به خوبی تحمل می کنند و نیازی به خوردن داروی مصلح ندارند.

برای مزاجهای گرم باید کمی از آن را با سرکه مخلوط کنند. در یونان کرفس به سبزی ماه معروف است و آن را آرام بخش اعصاب و درمان درد دندان دانسته، برگ خشک آن را روی محل درد میگذاشتند.

در مطالعات نشان داده شده است که کرفس حاوی موادی است که به آرام شدن (Relax) ماهیچههای اطراف رگها کمک میکند و باعث گشاد شدن رگها میگردد. در نتیجه خون میتواند با فشار کمتری حرکتکند و فشار خون بالا کاهش مییابد.

کرفس حاوی سدیم بالا نیز میباشد و به دلیل وجود پتاسیم و سدیم که مواد معدنی بسیار مهمی‌ در حفظ تعادل در ادرار و تحریک آن هستند، به عنوان گیاهی ادرار آور کاربرد دارد.

در مطالعهای که بر روی حیواناتی با کلسترول بالا انجام شد، مشخص شد که کرفس کلسترول خون را کاهش میدهد.

آزمایشها نشان میدهد که کرفس حاوی مادهای است بنام کومارین که از تخریب سلولها بوسیله رادیکالهای آزاد جلوگیری میکند. همچنین کومارین فعالیت گلبولهای سفید، که مدافعان سیستم ایمنی هستند را افزایش می دهد و سلولهای غیر طبیعی که سلولهای سرطانی از آن جمله میباشند را مورد هدف قرار میدهد. علاوه بر این استیلنیک موجود در کرفس رشد سلولهای سرطانی را متوقف می کند.

بر اساس نتايج مطالعات انجام شده در حيوانات، اسانس کرفس داراي اثرات ضدالتهاب، ضد اسپاسم و آرامبخش است. کرفس شامل کلسیم و ویتامینهای گوناگون است که به اعاده تعادل دستگاه عصبی کمک می کند و اعصاب را تقویت می کند.

همچنین برای کسانیکه کار فکری و فعالیت دماغی دارند مفید است. مواد معدنی موجود در آب این گیاه، خاصیت آرامبخشی روی سیستم عصبی دارند.

کرفس سبب نعوظ و نیرومندی غریزه جنسی می شود. ترشح شیر مادران را میافزاید، اما مادر شیرده در خوردن آن نباید زیاده روی کند .

طی زمان آبگیری، مواد مغذی خاصی در فیبر این گیاه آزاد میشود که به اجابت مزاج کمک میکند و به این ترتیب از آب کرفس میتوان به عنوان یک ملین طبیعی و ضد یبوست استفاده کرد. آب کرفس از بین برنده قوی سموم بدن و به دنبال آن شکستن و حذف سنگها در بدن میشود.

همچنین مصرف روزانه آب کرفس به مدت یک هفته، تاثیر فوقالعادهای روی پایین آوردن فشارخون خواهد داشت.

با مصرف روزانه آب کرفس، ولع خوردن شیرینیجات، از بین میرود.

  • احتیاط!

تخم کرفس، دوره قاعدگی را تحت تأثیر قرار میدهد و سقط کننده جنین میباشد. آثار تحریکی اسانس گیاه بر زهدان نیز به اثبات رسیده است، بنابراین در زمان بارداری نباید مصرف شود.

طیبه فرهانیدکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

farhani_tayyebeh 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt