اکالیپتوس و درمان سرماخوردگی

 در سلامتی, گیاهان دارویی

اکالیپتوس سمبل استرالیاست و از گیاهان مورد تأیید سازمان نظارت بر دارو و خوراک امریکا برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزاست.

در هند از اسانس برگهای اکالیپتوس به عنوان ضدعفونی کننده در موارد عفونتهای تنفسی و برخی بیماریهای جلدی مصرف میشود.

برگ اکالیپتوس خلط‌‌ آور بوده، برای درمان التهاب سینه، ریهها، بینی و گلو استفاده می‌‌شود و میتواند برخی از گونه‌‌های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچ‌‌ها را از بین ببرد.

اکالیپتوس به عنوان ضد عفونی کننده موضعی، به صورت غرغره برای ضدعفونی گلو و به صورت بخور برای آرام کردن آسم و برونشیت و خناق و ناراحتیهای بینی در اثر سرماخوردگی و آنفلونزا، ضد عفونی کردن مجاری تنفسی و درمان التهاب غشاء مخاطی رفع سرماخوردگیها استفاده می شود.

بخور آن بازکنندهی بینی است و برای کسانی که دچار سینوزیت هستند می‌‌تواند کمککننده باشد و می‌‌تواند سردردهای ناشی از سینوزیت را کاهش دهد.لازم به ذکر است که بخور اکالیپتوس در سرماخوردگی  باید در مرحله لرز باشد اگر در مرحله تب استفاده شود شدت و طول مدت بیماری را افزایش میدهد و سبب افزایش ترشحات میشود.

شیوههای مصرف

این گیاه به صورت روغن مایع اسانسی، به شکل پماد، تنتور برگ (محلول تهیه شده از گیاه و الکل یا گیاه، الکل و آب)، برگ خام و چای قابل دسترسی است.

دم کرده: مقدار مصرف آن سه تا چهار برگ تازه در یک لیوان آب جوش و یا یک قاشق سوپخوری برگهای خشک آن در یک فنجان بزرگ آبجوش است که باید ده دقیقه دم بکشد و در روز سه تا پنج فنجان از آن را نوشید که در موارد سرماخوردگی و آنفلونزا  استفاده میشود.

بخور: از دم کرده ۱۰ گرم برگ در ۱۰۰۰ گرم آب جوش به صورت بخور استفاده میشود.همچنین می توانید

۵ تا ۱۰ قطره از روغن اکالیپتوس را به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آنرا استنشاق کنید.

برخی فرآورده های اکالیپتوس موجود در داروخانه ها شامل:

Eucalyptus inhaler: به صورت پودر و محلول برای بخور و جهت رفع علائم سرماخوردگی استفاده میشود.

Thermorub: به صورت پماد موضعی برای رفع علائم سرماخوردگی مصرف میشود.

Dineh inhaler: به صورت پودر برای بخور جهت رفع علائم سرماخوردگی مصرف میشود.

با آرزوی سلامتی برای همگی❤

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt