گوشت قرمز بهتر است یا سفید؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

روایتی مشهور حاکی از آن است که گوشت قرمز حاوی برخی مواد مغذی مهم است، اما بهترین ماده غذایی برای سلامتی ما نیست. در عوض، از ما خواسته می شود که گوشت گاو و گوشت بره را با گوشت مرغ و سایر گوشت های سفید جایگزین کنیم.

آیا گوشت سفید واقعاً سالم تر است؟

این مقاله تفاوت های اساسی بین گوشت قرمز و سفید را بررسی می کند و به این سوال پاسخ می دهد که:

کدام یک سالم تر است؟

گوشت به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱- گوشت قرمز:

شامل گوشت گاو، گوسفند، گوساله، شتر، شترمرغ و…

۲- گوشت سفید:

الف. گوشت انواع طیور مثل مرغ، بوقلمون، مرغابی، غاز

ب. گوشت ماهیان ، آبزیان دریایی شامل انواع ماهی و میگو

گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز آهن و پروتئین کمتری دارد، اما از طرفی مقدار ویتامین B گوشت سفید بیشتر است و شامل مقدار قابل توجهی ویتامین K می‌باشد.

همچنین گوشت سفید در مقایسه با گوشت قرمز کالری و چربی کمتری دارد؛ که این موضوع سبب شده است گوشت قرمز در رژیم غذایی افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. کلسترول گوشت سفید بسیار پایین است، به همین دلیل به افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، توصیه می‌شود که گوشت سفید همچون گوشت ماهی، گوشت مرغ را جایگزین گوشت‌های قرمز مثل گوشت گوساله و گوسفند کنند.

چرا گوشت سفید برای شما مفید است؟

گوشت مرغ كه جزء گوشت‌هاي سفيد است، در مقايسه با گوشت‌هاي قرمز چربي و آهن كمتري دارد ولي از نظر تأمين پروتئين مورد نياز بدن و ديگر خواص غذائي نسبت به گوشت‌هاي قرمز كمبود خاصي ندارد، پس براي اشخاصي كه غلظت كلسترول، تري گليسيريد و اسيداوريك خونشان بالاست و دچار بيماري‌هاي قلبي – عروقي و يا مشكلات نقرس هستند مناسب‌تر از گوشت قرمز می باشد. توجه به اين نكته نيز مهم است كه پوست مرغ قبل از پخت كنده و جدا شود كه اين امر باعث كاهش دريافت چربي‌هاي اشباع و كلسترول آن مي‌شود.

گوشت گوسفند در مقابل گوشت مرغ

در ادامه به مقایسه ارزش غذایی گوشت گوسفند و مرغ می پردازیم. گوشت گوسفند ویتامین B12، روی، آهن، ویتامین B2 و مس بیشتر دارد، در حالی که مرغ ویتامین B6، ویتامین B3، ویتامین B5 و ویتامین A بیشتری دارد. مرغ دارای ۲ برابر چربی اشباع کمتر از گوسفند است. گوسفند ۸.۸۳ گرم چربی اشباع شده دارند، در حالی که مرغ حاوی ۳.۷۹ گرم است.

گوشت گوساله در مقابل گوشت مرغ

گوشت گوساله کمی چربی و کالری بیشتری دارد، در حالی که مرغ از نظر پروتئین غنی‌تر است. بنابراین مرغ گزینه بهتری برای افرادی است که رژیم‌های کم کالری یا کم چربی دارند. هم مرغ و هم گوشت گوساله، مانند بیشتر گوشت‌ها حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات نیستند. مرغ دارای غلظت بسیار بالاتری از اسیدهای چرب اشباع نشده و غلظت کمتری از اسیدهای چرب اشباع است. گوشت گوساله دارای اسیدهای چرب تک اشباع نشده بیشتری است مرغ و گوساله از نظر میزان کلسترول برابر هستند.

ویتامین‌ها

مرغ از نظر اکثر ویتامین‌ها غنی‌تر است:

ویتامین E،ویتامین K،ویتامین B1،ویتامین B3 و B5 و به ویژه ویتامین A، یکی از ویتامین‌های مهم که گوساله بیشتر دارد ویتامین B12 است.

این دو گوشت تقریباً از نظر ویتامین D،ویتامین B2 و ویتامین B5 برابر هستند و حاوی ویتامین C و ویتامین B9 نیستند.

مواد معدنی

گوشت گوساله در مواد معدنی نسبت به گوشت مرغ بهتر است، زیرا دارای مقدار قابل توجهی آهن و روی است و از نظر کلسیم، پتاسیم و مس غنی‌تر است. گوساله همچنین حاوی سدیم کمتری است.

به طور کلی، گوشت گاو حاوی کالری و چربی بیشتری است، در حالی که مرغ پروتئین بیشتری دارد. این دو از نظر میزان کلسترول برابر هستند و کربوهیدرات ندارند. گوشت گاو از نظر بیشتر مواد معدنی غنی از سدیم است، اما مرغ در گروه ویتامین‌ها برنده است و تنها ویتامین B12 آن را متمایز می‌کند. این دو از نظر مقدار منیزیم و فسفر تقریباً برابر هستند.

گوشت گوساله و مرغ در صورت مصرف زیاد می‌توانند تأثیر منفی در سلامت قلب و عروق‌، دیابت و سرطان داشته باشند، اما مرغ، به ویژه سینه مرغ‌، انتخاب سالم تری است.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt