درباره خواص گشنیز چه می دانیم؟

 در تغذیه سالم, سلامتی, گیاهان دارویی

گشنیز یک گیاه سنتی می باشد که به آن جعفری چینی نیز می گویند. پزشکان یونانی در تهیه انواع دارو از آن استفاده می کردند. از این گیاه در تهیه انواع غذا و حتی رومی ها از این گیاه به عنوان ادویه نیز استفاده می کردند. این گیاه به طور گسترده در هند، خاورمیانه، منطقه مدیترانه، آسیای جنوبی و چین مورد استفاده قرار می گیرد.

گشنیز گیاه معطری می باشد که در تهیه انواع غذا به خصوص آش و کوکو از آن استفاده می شود. طعم برگ های این گیاه مانند پوست لیمو می باشد که به صورت ادویه کاری با تفت دادن و پودر کردن تخم آن در طبخ انواع غذا از آن استفاده فراوان می شود.

ایرانی ها در غذاهایی همچون عدس پلو و عدسی پودر تخم گشنیز و زیره سبز را با یکدیگر مخلوط کرده و از آن استفاده می کنند. از برگ های جوان تر آن که خوش طعم تر می باشند در تهیه سالادها استفاده می شود.

خواص گشنیز (طبیعت و خواص درمانی)

طبع گشنیز سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی گشنیز به طور خلاصه عبارتند از:

درمان کم خونی :

از خواص گشنیز پیشگیری و کمک به درمان کم خونی است. گشنیز حاوی مقادیر فراوانی از آهن و فولات بوده، مصرف آن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی بسیار مفید است.

کمک به عملکرد سالم قاعدگی:

دانه های این گیاه می توانند در تنظیم عملکرد مناسب غدد درون ریز و هورمون های دوره قاعدگی بسیار مفید باشند . این امر سبب شده است تا گشنیز در درمان دیسمنوره ، تنظیم قاعدگی های نامنظم ، درمان لکه بینی قاعدگی بسیار تاثیرگذار باشد . علاوه بر این می تواند در طول مدت زمان پریودی ، موجب کاهش التهاب و گرفتگی و درد کمر شود.

خوشبو کننده دهان:

آیا مشکل بد بویی دهان دارید؟ خوب به راحتی می‌توانید برای همیشه با این مشکل خداحافظی کنید زیرا تنها چیزی که برای رفع این مشکل نیاز دارید تخم گشنیز است که باکتری‌های عامل بوی بد دهان موجود در حفره دهانی را می‌کشد.

کمک به هضم غذا:

گشنیز به دلیل غنی بودن از اسانس‌های روغنی می‌تواند به ترشح صحیح آنزیم‌ها و شیره معده در معده کمک کند. در نتیجه، این مسئله باعث تسهیل هضم و حرکات لوله گوارش یا پریستالسی می‌شود. همچنین می‌تواند در کاهش علائم بی اشتهایی مفید باشد.

درمان اسهال:

عامل اصلی ایجاد مشکلی مانند اسهال، عفونت باکتریایی است و گشنیز خواص ضد قارچی و ضد میکروبی دارد که نه تنها در درمان اسهال موثر است بلکه باکتری‌هایی که روده را دچار عفونت می‌کنند را نیز به طور کامل می‌کشد.

آرام بخش قوی:

برگ گشنیز همانند شکلات حاوی ماده کامپفرول است که باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن شده و در بهبود خلق و خو و رفع افسردگی مفید است.

کاهش فشار خون:

همه می‌دانند که هر خوراکی سرشار از مواد معدنی به ویژه پتاسیم برای کاهش فشار خون عالی است. سدیم عامل افزایش فشار خون است و پتاسیم دشمن طبیعی سدیم به شمار می‌آید و به کنترل موثر فشار خون کمک می‌کند.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt