کندر؛ گیاهی خودرو با مصارف دارویی بسیار

 در تغذیه سالم, سلامتی

کندر یک گونه‌ی گیاهی خودرو با مصارف دارویی بسیار است. کندر در ابتدا از طریق ایجاد برش‌هایی در تنه درخت به شکل مایعی مانند شیر تراوش می‏‌کند و پس از آن، در اثر قرار گرفتن در معرض هوا سفت می‌شود.

میوه کندر به اندازه‌ی یک نخود است و پوسته‌ای چرب دارد. بعضی این میوه را به صورت خام می‌خورند و بعضی آن را کوبیده و با آن غذایی به نام آب بنه درست می‌کنند. علاوه بر این، با دانه‌های رسیده‌ی کندر می‌توان بنه شور درست کرد که یکی از انواع تنقلات است.

شیره یا عصاره کندر طعمی بسیار تلخ دارد و به عنوان خوشبو‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، هنگام دود کردن اسپند، می‌توان با سوزاندن مقداری شیره کندر، عطر آن را استشمام کرد.

طبع کندر و مصلح آن

از دیدگاه طب سنتی، طبع کندر گرم و خشک است، بنابراین کسانی که دچار خشکی مزاج یا غلبه گرمی هستند، باید در مصرف این ماده حد اعتدال را نگهدارند و در کنار آن از موادی با طبع سرد و تر به عنوان مصلح استفاده کنند.

بهترین نوع کندر

بِهترین نوع کُندُر، آن کندری است که تازه باشد و در عین حال درونش ناخالصی نداشته باشد. از طرفی دیگر، سفید باشد و خیلی زود شکسته نشود.

خواص کُندُر چیست؟

کمک به بهبود آرتروز

برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف برخی از عصاره‌های کُندُر می‌تواند درد را در این بیماران تا ۶۵٪ کاهش داده و توانایی حرکتی را در بیماران مبتلا به آرتروز بهبود دهد. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد مصرف ترکیبی محصولات محتوی کُندُر و سایر ترکیبات گیاهی می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز بشود.

خواص کندر برای ریه

خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه‌ها در ریه می‌شود و با کاهش التهاب و گرفتگی رگ‌های خونی باعث می‌شود که سلامتی ریه‌ها بازگردد. از خونریزی‌های داخلی ریه جلوگیری می‌نماید و حالت‌های آسمی را برطرف و حملات آسمی را کنترل می‌کند. مصرف کُندُر موجب بهداشت دهان و تقویت لثه‌ها می‌گردد که باعث خوشبو شدن دهان و تنفس می‌شود.

بهبود کولیت روده

مصرف کُندُر در برخی افراد می‌تواند علائم کولیت زخمی را بهبود بدهد. در برخی افراد کندر به‌خوبیِ داروی سولفاسالازین (داروی ضدالتهاب گوارشی) عمل می‌کند. براساس برخی مطالعات کندر می‌تواند کولیت زخمی را در ۷۰ تا ۸۲ درصد افراد تا حدی کاهش بدهد.

تقویت‌کننده حافظه

مصرف کُندُر می‌تواند قدرت حافظه را تقویت کند و به کسی که از ضعف حافظه و ضعف در به خاطرسپاری رنج می‌برد کمک کند. ولی کندر چطور این کار را می‌کند؟ به نظر می‌رسد از طریق دفع بلغم. بله. کندر می‌تواند غلبه بلغم در بدن را که یکی از عوامل ضعف حافظه است از بین ببرد و ما را صاحب حافظه‌ای قدرتمند نماید.

از طرف دیگر، مصرف کُندُر برای مبتلایان به آلزایمر هم که در معرض از دست دادن همیشگی حافظه هستند کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند و روند رشد بیماری را کند کنند.

کند شدن روند پیری پوست

مطالعات اولیه نشان می‌دهند استعمال کرم کُندُر بر روی پوست موجب کاهش چروک روی صورت، زبری و آسیب‌های ناشی از آفتاب در زنانی می‌شود که پوست‌شان آسیب دیده است. اما رنگ پوست و چروک‌ این افراد در اثر مصرف کندر، بهبودی نداشت.

هشدارها و احتیاط درباره‌ی مصرف کُندُر

زنان باردار و شیرده:

استفاده از مقداری کُندُر که به‌طور معمول در غذاها وجود دارند، معمولا خطری ندارد. اما این افراد نباید از کندر در مقادیر بالاتر و به‌منظورِ خواص درمانی آن استفاده کنند. اطلاعات دقیقی از تأثیر استفاده از مقادیر بالای کُندُر در این افراد وجود ندارد.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس، روماتیسم مفصلی و سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه خودایمنی:

شاید کُندُر دستگاه ایمنی را فعال‌تر بکند. این امر می‌تواند علائم این بیماری‌ها را بدتر بکند. اگر هر یک از بیماری‌های خودایمنی را دارید، از مصرف کندر خودداری کنید.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt