چغاله بادام یکی از میوه های نوبرانه ی فصل بهار

 در تغذیه سالم, سلامتی

با فرا رسیدن فصل بهار، خیابان ها پر می شود از دستفروشانی که میوه های نوبرانه فصل بهار را به وسوسه انگیزترین شکل ممکن به مشتریان خود.می فروشند. چرخ دستی هایی که بر روی آن ها سینی های پر از توت فرنگی، گوجه سبز و چغاله بادام است، هر کسی را به خریدن این نوبرانه های خوشمزه ترغیب.می کند.

چغاله بادام، میوه ای بیضی شکل و کوچک است که پوسته ای سبزرنگ، ترد، کمی ترش و مملو از کرک های بسیار ظریف.دارد. چسبیده به این پوسته سبز رنگ در بخش درونی میوه، روکشی قرار دارد که نرم تر و به رنگ سفید است و در بخش مرکزی میوه نیز هسته ای سفید، نرم و ژلاتینی با طعمی ملایم و شیرین دیده.می شود.

هنگامی که چغاله بادام به مدت طولانی بر روی درخت بماند و رشد کند، هسته ژلاتینی درون آن به مغز بادام تبدیل شده و روکش سفید رنگ درونی به پوست سفت و سخت و چوبی بادام تغییر شکل خواهد داد. در نهایت پوسته سبز بیرونی چغاله بادام نیز بعد از اینکه به طور کامل خشک شد، شکافته شده و بادامی که همه ما آن را می شناسیم از پس آن پدیدار.می شود.

طبع چغاله :

چغاله بادام دارای طبع سرد است و به دلیل مناسب بودن مزاج چغاله بادام با فصل بهار، برای اغلب طبع ها، بویژه مزاج های گرم و خشک بسیار مناسب است. این میوه نارس به نحو مطلوبی می تواند موجب کاهش حرارت و گرمی زیاد بدن افراد گرم مزاج شود. چغاله بادام بیشتر برای افراد با طبع گرم مناسب است یا افرادی که مواد غذایی بسیاری که طبع گرم دارند مانند آجیل و شیرینی مصرف کرده اند.

فواید چغاله بادام برای سلامتی

جلوگیری از گرفتگی عضلات:

یکی از فواید مهم چغاله بادام جلوگیری از گرفتگی عضلات است که در صورت عدم افراط و رعایت برخی نکات بهداشتی می توان از آن بهره لازم را برد.این میوه سبز کال و نارس دارای ماده سرشاری به نام کلروفیل است. این ماده به تولید منیزیم در مسیر کانال گوارشی بسیار کمک می کند.و از آنجا که منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن می تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع.شود.

حفظ تعادل pH:

چغاله بادام یک درمان عالی برای حفظ تعادل pH در بدن است. گاه سیستم کلی بدن به دلیل ترشح مایع اسیدی معده و روده، اسیدی می شود که می تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند پوکی استخوان، کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی، افزایش وزن و غیره شود زیرا سیستم بدن بیشتر به قلیایی بودن تمایل دارد. بادام سبز یک پروتئین قلیایی است که می تواند به قلیایی ماندن بدن کمک کند.

کاهش وزن:

فیبر غذایی موجود در چغاله بادام به پر شدن معده و احساس سیری کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که اشتهای فرد را مهار کرده و در نتیجه مصرف کالری بیش از حد را محدود می‌کند.

چغاله اگرچه سرشار از چربی‌هایی از نوع مونو و اشباع نشده است، اما اگر به طور مناسب و به مقدار مناسب خورده شود، برای کاهش وزن مفید.است.

کمک به سلامت قلب:

این میوه خوشمزه برای قلب بسیار مفید است. چغاله بادام (به‌ویژه پوست آن) حاوی فلاونوئیدها یا بیوفلاونوئیدهای فراوانی است که نوعی متابولیت ثانویه محسوب می‌شوند و قدرت آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن را افزایش می‌دهند. گروهی از پژوهشگران ثابت کرده‌اند که فلاونوئیدها در همکاری با ویتامین E عمل می‌کنند و از این طریق از دیواره رگ‌ها در برابر پارگی یا آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.

مفید برای سیستم عصبی:

چغاله بادام غنی از مواد مغذی مهم است که برای سیستم عصبی بسیار مفید می باشد. ال کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که موجب تغذیه مناسب سلول های مغزی و عصبی می شوند. بنابراین افزودن این مغز به برنامه غذایی موجب تقویت عملکرد مغز و سطح ذهنی می شود

جلوگیری از ریزش مو:

اگر مبتلا به عارضه ریزش مو هستید حتما چغاله بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. جلوگیری از ریزش مو یکی از خواص چغاله بادام برای سلامت موها است. این میوه نارس سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که موجب تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش موها می شود.

 

اگر به بخش خواص موادغذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

کامکوات و خواص آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt