ملاک‌های تشخیص یک لاک خوب کدامند؟

 در پوست و زیبایی, سلامتی

هنگامی که به یک فروشگاه و مغازه مخصوص لوازم آرایش پا می‌گذارید، احتمالا با دنیایی از لاک‌های رنگی مواجه می‌شوید که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و می‌توانند به راحتی شما را نسبت به خریدشان وسوسه نماید. اما بهتر است قبل از وسوسه شدن، ویژگی‌های یک لاک خوب را به یاد داشته باشید تا بتوانید از خریدهای بیهوده جلوگیری نمایید.

متاسفانه این روزها شاهد فروش لاک‌های تقلبی با عنوان لاک‌های اصل و باکیفیت هستیم؛به همین دلیل خوب است ضمن توجه به رنگ و… به کیفیت آنها هم توجه کنیم.

تاریخچه لاک ناخن

تاریخچه لاک ناخن به سال های بسیار دور و پیش از میلاد مسیح باز می گردد، در آن زمان زنان ابتدا در هندوستان از گیاه حنا برای تزئین و رنگ آمیزی ناخن ها خود استفاده می کردند. و پس از هندوستان به دیگر شهرها و کشورهای دیگر انتقال پیدا کرد. تا جایی که بجای حنا از رنگ گیاهان و فرآورده های حیوانی استفاده می شد.

لاک های امروزی برای نخستین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی وارد بازار جهانی شد. و با استقبال بسیار چشمگیری نیز روبه رو شد.و اما ملاک های یک لاک خوب و مناسب چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید ویژگی هایی را در مورد لاک ها بدانیم.

بوی لاک

در هنگام خرید لاک حتما درب لاک را باز کرده و بوی آن را استشمام کنید، هرچه بوی لاک زننده تر باشد. یعنی مواد شیمیایی داخل آن بیشتر و خطرناک تر خواهد بود.

نکته ایی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر لاک انتخابی خوب نباشد. پس از یک هفته روی ناخن ماندن تقریبا مواد شیمیایی را به داخل ناخن های شما هدایت کرده و پس از آن یکی یکی آسیب های وارده مشخص خواهد شد.

غلظت لاک

یکی از مهم‌ترین موارد در ویژگی‌های یک لاک خوب، غلظت آن است. هنگام خرید باید به غلظت لاک توجه داشته باشید. اگر لاک مورد انتخاب شما، رقیق باشد، حین استفاده روی ناخن پخش شده و در نتیجه پوشش زیبا و جذابی ایجاد نمی‌کند. و همچنین اگر غلظت لاک نامناسب و زیاد باشد مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خشک شود و باعث بهم ریختگی شکل ظاهری ناخن می شود.

اصولا لاک های غلیظ بعد از استفاده تغییر شکل می دهند و آراستگی ناخن ها را از بین می برند. اگر پولیش شما رقیق هم باشد با یک بار استفاده رنگ مناسبی را نشان نمی دهد. و برای بهتر شدن باید چند بار از آن استفاده شود، پس دقت به غلظت لاک نکته ی مهمی است که باید به خاطر سپرد.

یکدست بودن لاک

شاید برای شما هم پیش آمده که حین امتحان کردن لاکی، دریافته باشید. که پس از خشک شدن، روی ناخن شما آثاری از حباب و خطوط ناصاف پدید آمده است. یک لاک خوب پس از خشک شدن، سطحی کاملا یکدست و صاف و به دور از هرگونه حباب و نقطه‌ای روی ناخن شما پدید می‌آورد.

مدت ماندگاری لاک روی ناخن

در صورت نگهداری درست معمولا لاک های ناخن با کیفیت ۴ تا ۵ روز به زیبایی روی دستان شما ماندگاری خواهند داشت و اگر لاک شما در مدت کم تری ماندگاری دارد و دچار خراشیدگی ، دون دون شدن و… کند، پس احتمالا نوع لاک شما خیلی مرغوب نباشد. لاک مناسب ماندگاری بیشتری روی ناخن ها دارد، اگر مشاهده کرده اید که بعد از لاک زدن مدت زمان زیادی نمی گذرد. و قسمتی از لاک شما از بین می رود یا پوسته می شود. پس لاک شما کیفیت بالایی ندارد. یک لاک ناخن خوب مدت زیادی روی ناخن می ماند و مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی دارد.

جنس فرچه ی لاک

کیفیت جنس قلم یک لاک یا فرچه ی آن نیز مهم است، فرچه ای که در لاک ها استفاده می شود. باید از انعطاف پذیری کافی برخوردار باشد، اگر فرچه یا قلم مو خیلی خشک و سفت باشد. استفاده از آن سخت است و بعد از استفاده رنگی یکدست و صاف به شما تحویل نخواهد داد، فرچه باید با یک بار استفاده رنگ کافی را روی ناخن شما به جای بگذارد.

یادتان باشد لاک ناخن با همه زیبایی و جذابیتی که دارد ممکن است برای برخی از افراد خطرناک هم باشد. بعضی افراد به مواد شیمیایی آن حساسیت دارند و این باعث می شود. که پس از استفاده از این مواد دچار علایم حساسیت در دور ناخن های خود شوند. از سوی دیگر، استفاده از لاک ناخن برای کودکان زیر ۴ سال توصیه نمی شود. چون ممکن است کودکان با به دهان بردن دست شان و جویدن ناخن و لاک روی آن دچار مسمومیت شوند. اگر کودک شما به عادت جویدن ناخن مبتلا است بهتر است برای او لاک نزنید.

در لاک ناخن مواد شیمیایی نیز وجود دارند که می توانند برای سلامت خطرناک باشند. تولوئن یکی از این مواد است. عوارض تولوئن که از دیگر مواد تشکیل دهنده لاک است، بیشتر در افرادی مشاهده می شود که از نظر بدنی به این ماده حساس هستند یا زیاد و نامناسب از آن استفاده می کنند.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    مطالب خوب وعالی بودن

  • راهی وجود داره که بدون استفاده کردن متوجه بشیم لاک روی ناخن زود خشک میشه یا نه ؟؟

  • سیم کارت کد 1

    سلام یه سوال دارم ، چیکار کنم لاک زود از روی ناخونم پاک نشه؟!

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt