راهکارهایی برای رفع آفتاب سوختگی

 در پوست و زیبایی, سلامتی

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی، ناشی ازقرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است . و می تواند به پوست شما آسیب برساند.  و آن را قرمز و دردناک می کند. زمانی که آفتاب سوختگی اتفاق می افتد پوست قرمز و دردناک شده و هنگام لمس، سطح آن گرم است.

آفتاب سوختگی معمولا ظرف چند ساعت پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرید ظاهر می شود و ممکن است بین چند روز یا چند هفته طول بکشد تا ناپدید شود. علائم آن ممکن است بلافاصله بروز نکند، می تواند تا ۵ ساعت طول بکشد تا ظاهر شود.

 

روش هایی برای رفع آفتاب سوختگی:

۱. در هنگام قرمزی پوست دوش آب سرد بگیرید.

دوش آب سرد اولین اقدامی است که در مواجه با آفتاب سوختگی انجام می دهید. اما دراز کشیدن طولانی در آب سرد فکر خوبی نیست چرا که بعد از مدتی دچار سوزش شدیدی می شوید.

۲. حتما از کرم و لوشن مرطوب کننده استفاده کنید . چون وقتی شما دچار آفتاب سوختگی می شوید آب سلول های پوست شما به شدت از دست رفته و بدنتان دهیدراته شده پس شما باید حتماً به سلول های پوستتان آب برسانید و مرطوب نگهش دارید.

 

 نکته:

لوسیون هایی که آلوئه ورا دارند خیلی می توانند کمکتان کنند.آلوئه ورا روند درمان را بسیار سریع می کند.

و همچنین می توانید از لوسیون های آب رسان دیگری هم استفاده کنید.

۳. تا می توانید آب بخورید، یکی از آسان ترین و بهترین راه ها برای بهبود آفتاب سوختگی نوشیدن آب است. زیرا آب بدن از دست رفته و در این شرایط شما بسیار نیاز دارید که آب بدنتان را تامین کنید.

 

نکته:
_ پوست خود را دستکاری نکنید و سعی کنید بیش از حد خارش ندهید . در ضمن تا بهبودی پوست خود، مجدداً در آفتاب قرار نگیرید.

_ اگر التهاب و درد پوست شما شدید است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید . برای مثال اگر علائمی مثل: تورم، تب و لرز و درد بیش از حد داشته باشید شاید دچار عفونت پوستی شده باشید.

 

پیشگیری از آفتاب سوختگی:

۱. کرم ضد آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه پیش از آنکه خانه را ترک کنید روی پوستتان بزنید. حتی اگر هوا ابری باشد. ( اشعه‌های مضر می‌توند از پوشش ابری نفوذ کند.)

 

 

نکته:

کرم ضد آفتاب با قدرت محافظتی بین ۱۵ تا ۳۰ را انتخاب کنید. کرم‌های ضد آفتاب با قدرت ۱۵ تا ۹۴٪ از اشعه‌های مضر خورشید و آن‌هایی که قدرت محافظتی ۳۰ دارند تا ۹۷٪ از پوست محافظت می‌کنند.

 

۲. حواستان به ساعت باشد. اشعه‌های خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بیشترین شدت را دارند. سعی کنید در این زمان بیرون از خانه نروید و در صورتی که حتما باید بیرون بروید، سعی کنید تا جای ممکن در سایه راه بروید.

۳. لباس مناسب بپوشید. وقتی که در ساعات آفتابی روز مجبورید از خانه بیرون بروید، برای محافظت از پوست خود لباس مناسب بپوشید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt