ورزش فری رانینگ!

 در سلامتی, ورزش

فری رانینگ:

ورزش فری رانینگ به معنی رد شن از موانع و پشت سر گذاشتن آن هاست. زادگاه این ورزش در کشور فرانسه است.ورزش فریرانینگ یکی از شاخه های ورزش پارکور هست و هر دو به یک معنی است.

در ورزش فری رانینگ، حرکات بسیار خطرناکی وجود دارد که اگر نسبت به آنها آشنایی داشته باشید و به صورت مدام، تمرین کنید و بطور اصولی، آنها را اجرا کنید؛ بسیار راحت و بی خطر است. برای یادگیری فری رانینگ باید به صورت پله به پله و اصولی و صحیح انجام دهید و در انجام این تمرینات بحدی مداومت کنید تا مثل راه رفتن و نشستن و برخاستن تبدیل به یک عادت شود.

از مزایای انجام این تمرینات می توان به:

تقویت قوه تفکر فرد، افزایش اعتماد به نفس، تصمیم گیری در مواقع بحرانی و غلبه بر موانع ذهنی و جسمی اشاره کرد.

تاریخچه فری رانینگ:

پارکور از قدیم و زمانی که انسان نیاز به شکار کردن و شکار نشدن داشت وجود داشته است اما جرقه های پارکور به معنی امروزی توسط یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام به نام ریموند بل زده شد. او در جنگ نیاز به هنری برای تعقیب و فرار ، امداد و نجات داشت. او از جمله آتش نشان های دلیر نیز بود و چندین ماموریت بسیار خطرناک را انجام داده بود. حدودآ ۲۸ سال پیش در یکی از روستاهای اطراف فرانسه پسر ریموند ،  دیوید بل بعضی از این حرکات پدر خود را با بازی های کودکانه با دوستانش آمیخته بود. وقتی بزرگتر شدند روی این هنر کار کردند و آن را به این شکل امروزی تبدیل کردند.

در اصل پدران این رشته دیوید بل و سباستین فوکان  هستند.

بعد از مدتی بین سباستین فوکن و دیوید بل اختلافاتی بر سر عقاید مختلف بوجود آمد که منجر به تقسیم شدن این رشته به دو بخش متفاوت شد. سباستین معتقد بود که در پارکور باید کمی حرکات نمایشی و خلاقانه و زیبا وجود داشته باشد ، اما دیوید می گفت زیبایی حرکات هیچ اهمیتی در پارکور ندارد. پس سباستین رشته جدیدی به نام فری رانینگ را پایه گذاری کرد.

تفاوت فری رانینگ با پارکور در طرز تفکر برای گذر از موانع است.

پارکور : رسیدن از نقطه A به B در سریعترین زمان ممکن با استفاده از توانایی های بدن انسان.
فری رانینگ : رسیدن از نقطه A به B با زیبا ترین ، خلاقانه ترین ، هارمونیک ترین حرکات در کوتاه ترین زمان ممکن با استفاده از توانایی های بدن انسان

انواع حرکات فری رانینگ:

فری رانینگ دارای حرکات متنوعی شامل:

  • فرانت : پشتک از جلو
  • وارو : پشتک از عقب
  • ساید : پشتک از بغل
  • گینر : پشتک از عقب اما به سمت جلو
  • فرنگی : پشتک از جلو اما به سمت عقب

نکات لازم قبل از انجام فری رانینگ:

  1. لازمه انجام این ورزش داشتن ماهیچه های قوی می باشد زیرا در غیر این صورت به مفصل ها فشار زیادی وارد شده و باعث ساییدگی و پوکی آن ها می شود. پس ابتدا برای تقویت ماهیچه ها تمرینات بدن سازی را انجام دهید.
  2. نکته دیگر در انجام این ورزش انجام آن با رعایت نکات ایمنی لازم می باشد. این ورزش تنها با داشتن علاقه و شجاعت قابل اجرا نیست و در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی باعث بروز خسارت ها و آسیب های جبران ناپذیر به بدن می شود.
  3. انجام این ورزش در مکان های خلوت و آرام توصیه می شود. زیرا اماکن شلوغ و پرهیجانی مانند باشگاه سبب ایجاد حواس پرتی و بروز حادثه می شود.
  4. قبل از اقدام به انجام این ورزش از گرم بودن بدن خود و آمادگی با انجام حرکات کششی اطمینان حاصل کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث پاره شدن فیبرهای عضلانی شود.
  5. در این ورزش حرکات زیادی به وسیله دستها و زانو ها قابل اجرا است در نتیجه باید این قسمت ها را تقویت کنید.

محل تمرین فری رانینگ:

شما برای انجام فری رانینگ به محل تمرین خاصی نیاز ندارید و در هرجایی میتوانید آن را تمرین کنید. از محل تمرین تراسورها در محیط های شهری می توان به سالن های ورزش، زمین های بازی و سازه ها، پارک ها و ساختمان های رها شده اشاره کرد که نگرانی هایی همچون آسیب رساندن به اموال عمومی، تجاوز به حریم شخصی و تمرین در اماکن نامناسب را بوجود آورده است.

محدودیت سنی خاصی برای انجام فری رانینگ وجود ندارد ولی بهتر است افراد زیر ۱۰ سالی که قصد انجام این ورزش را دارند؛ ژیمناستیک کار باشند و بعد به پارکور بروند.

وسایل و تجهیزات فری رانینگ:

  • به وسایل و تجهیزات خاصی در ورزش فری رانینگ نیاز نیست و تراسورها با پوشیدن لباس‌های ورزشی یا معمولی سبک و راحت  به انجام این ورزش می پردازند.
  • تنها وسیله ی موردنیاز برای فری رانینگ، داشتن یک کفش ورزشی سبک با چسبندگی زیاد می باشد.
  • برخی از تراسورها برای محافظت از مچ هایشان از مچ بند استفاده می کنند.
  • بعضی دیگر برای حفاظت از کف دستهایشان از دستکش های نازکی استفاده می کنند که مخصوص ورزش است و باعث موضع منفی بعضی از تراسورها می شود بدین دلیل که چسبندگی را کم میکند.

تفاوت بین فریرانینگ با پارکور:

ورزش فری رانینگ، تفاوت های بسیار کمی با پارکور دارد. فریرانینگ در لغت به معنای دوی آزاد می باشد. ورزشکار در پارکور می کوشد تا با سرعت و خلاقیت از موانع، عبور کند درحالیکه دونده ها در فریرانینگ به رقابت با هم با استفاده از چرخش های هوایی و چرخیدن به دور خود می پردازند. در ورزش پارکور، هدف اینست که در مسیری مستقیم، سریعا به مقصد برسید ولی در ورزش فری رانینگ، هدف اینست که به صورت دلخواه و در مسیر دلخواه در محیط اطراف حرکت کنید. دوندگان آزاد، تمرین کردن بعضی از حرکات را صرفا برای غلبه بر موانع انجام نمی دهند.

سالم ماندن و اجتناب از آسیب دیدگی در واقع شعار این ورزش است که می گوید بمان و باقی بمان.

_________

گردآوری : مرسده رنجبر

اگر به بخش ورزش علاقه مندید. از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

ورزش تریکینگ

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt