ورزش سه گانه

 در سلامتی, ورزش

ورزش سه گانه چیست؟
ورزش سه گانه، یک نوع ورزش ترکیبی است که از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول آن، شنا کردن است. شنا، از ورزش های محبوب در زمینه استقامت و سرعت است. پس از اینکه ورزشکاران، یک مسافت طولانی را شنا کردند، باید از آب بیرون بیایند و وارد بخش دوم این ورزش شوند.

بخش دوم ورزش سه گانه، دوچرخه سواری است. دوچرخه سواری، یکی دیگر از ورزش هایی است که می تواند استقامت و سرعت افراد را به چالش بکشد. نکته مهم در مورد دوچرخه سواری عادی با دوچرخه سواری در ورزش سه گانه، مسافت است. مسافتی که در دوچرخه سواری عادی اختیار می شود، در اکثر مواقع، بیشتر از مسافت دوچرخه سواری در ورزش سه گانه است.

بخش سوم ورزش سه گانه، بلافاصله پس از بخش دوم، یعنی دوچرخه سواری است. پس از اینکه دوچرخه سواران، مسافت مشخص شده را طی کردند، باید از دوچرخه پیاده شوند و به سمت خط پایان مسابقه بدوند. دویدن، یکی از ورزش هایی است که می توان آن را بدون پیش نیاز های خاصی انجام داد و برای سلامتی و استقامت بدن، بسیار مفید است. دویدن در ورزش سه گانه، بیشتر جنبه استقامتی دارد و در مسافت طولانی انجام می شود.
پس از اینکه مسافت مربوط به دویدن توسط شرکت کننده در ورزش سه گانه طی شد، ورزشکار به خط پایان می رسد. سه بخشی که پیش تر به آنها اشاره کردیم، از مهم ترین ورزش های استقامتی هستند و در ورزش سه گانه، به صورت ترکیبی قرار داده شده اند و یک مسیر بسیار طاقت فرسا را به وجود آورده اند. شرکت کننده در ورزش سه گانه، باید از استقامت و سرعت کافی برخوردار باشد تا بتواند خودش را به موقع ، به خط پایان برساند.

تاریخچه ورزش سه گانه:
ورزش سه گانه، به طور کلی به عنوان یک ورزش تاریخی و یا باستانی شناخته نمی شود. اولین باری که ورزش سه گانه به صورت رسمی معرفی شد، سال ۱۹۷۴ میلادی بود. در نتیجه، ورزش سه گانه یک ورزش کهن و قدیمی نیست و به تازگی معرفی شده است.

هنگامی که ورزش سه گانه برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ میلادی انجام شد، چهل و شش نفر شرکت کننده داشت. این ورزش، از همان ابتدا تبدیل به یکی از محبوب ترین ورزش ها در حوزه ی سرعت و استقامت شد و طرفداران آن در جهان، روز به روز افزایش یافتند.

آداب سه گانه:
مسیر شنا
شروع (استارت): تخته شیرجه در این امر مورداستفاده قــــرار می‌گیرد و با دستور داور:  به‌جای خود  –  شروع آغاز می‌شود.
اگر ورزشکاری قبل از کلمه شروع حرکت کند اخطار دریافت کرده و اگر دو بار این اشتباه را تکرار کند از مسابقات حذف می‌شود.
در بخش شنا ورزشکار باید از لباسی استفاده کند که بالاتنه و نصف ران پاها را بپوشاند. در صورت برهنه بودن بالاتنه دیگر نمی‌تواند شنا کند.
پایان: به کلیه شرکت‌کنندگان ۱۰ ثانیه زمان «مکث یا خنثی» داده می‌شود. این زمان اجباری بوده و هدف از آن گرفتن آب اضافی از روی بدن ورزشکاران است. ریزش  آب بر روی پیست سبب لغزندگی شده و برای شرکت‌کنندگان در مسابقه ایجاد خطر می‌کند.

منطقه تغییر وضعیت ورزش سه گانه:
شرکت‌کنندگان می‌بایست وسایل خود را بدون ایجاد مزاحمت برای سایرین کنار بگذارند. سه ثانیه جریمه برای ورزشکار خاطی در نظر گرفته می‌شود.
ورزشکاران نمی‌توانند بلافاصله پس از برداشتن دوچرخه شروع به رکاب زدن کنند، بلکه باید دوچرخه را تا خط شروع دوچرخه‌سواری حمل کنند و پس از رد شدن از آن می‌توانند شروع به رکاب زدن کنند.
هیچ یک از شرکت‌کنندگان نباید مانع پیشروی یکدیگرش‌اند (در غیر این صورت پانزده ثانیه جریمه منظور می‌گردد).
شرکت‌کنندگان ملزم به استفاده از جایگاه دوچرخـه خود هستند (در غیر این صورت پانزده ثانیه جریمه منظور می‌گردد).
کلیه شرکت‌کنندگان در طول مسیر مسابقه و از هنگامی که دوچرخه خود را از جایگـاه بر  می‌دارند باید کلاه ایمنی بر سر داشته باشند. (سه ثانیه جریمهٔ عدم رعایت است.)
خط پایان دوچرخه
شرکت‌کننده باید قبل از خط مذکور از دوچرخه پایین بیاید (در غیر این صورت سه ثانیه جریمه می‌شود).
همچنین نباید با دوچرخه وارد محدوده تغییر وضعیت گردد (در غیر این صورت ۱۵ ثانیه جریمه می‌شود).
پیست دو
دویدن با پای برهنه و یا بدون لباس منجر به اخراج فرد می‌گردد.
کمک‌گرفتن از درختان يا علائم حاشیه پیست جهت دورزدن ممنوع است و سه ثانیه جریمه دارد.
استفاده از قمقمه شیشه‌ای، هدست یا هدفون و موبایل در طول مسابقه غیرمجاز است.

شاخه‌های سه گانه
سه شاخه اول به‌صورت مسابقات جهانی برگزار می‌شوند.
دوگانه آبي (aquathlon): شرکت‌کنندگان در شروع مسابقه بايد مسافت استاندارد ۵ كيلومتر را بدوند و پس از آن دو كيلومتر شنا كنند و تا پايان شنا مجدداً ۵ كيلومتر به‌صورت متوالي بدوند. نخستين دوره اين رقابت‌ها در سال ۱۹۹۸ برگزار شد. مسافت‌ها در سنين مختلف، متفاوت است.

دوگانه (duathlon): اين رقابت شامل ۲ بخش دو و يك بخش دوچرخه‌سواری است. شرکت‌کنندگان بايد مسافت استاندارد ۱۰ كيلومتر را بدوند سپس ۴۰ كيلومتر دوچرخه‌سواری كنند و مجدداً ۵ كيلومتر به‌صورت متوالي در مسافت استاندارد بدوند.
سه گانه زمستاني (winter triathlon): اين رقابت‌ها شامل رشته‌های صحرانوردی، دوچرخه كوهستان و اسكي صحرانوردي است. (شامل ۷ تا ۹ كيلومتر دويدن – ۱۲ تا ۱۴ كيلومتر دوچرخه‌سواری كوهستان و ۱۰ تا ۱۲ كيلومتر اسكي صحرايي)
سه گانه تيمي امدادي: اين رقابت‌ها شامل ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر شنا، ۵ تا ۸ كيلومتر دوچرخه‌سواری و ۱/۵ تا ۲ كيلومتر دو صحرانوردي است.
دوگانه تيمي امدادي: اين رقابت‌ها شامل ۲ كيلومتر دو صحرانوردي، ۸ كيلومتر دوچرخه‌سواری و مجدداً يك كيلومتر دو صحرانوردي است.

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt