نکات مهم به هنگام خرید کرم ضد آفتاب

 در پوست و زیبایی, سلامتی

همه ما در کره زمین، زندگی خود را به نوعی مدیون نور خورشید هستیم. اما حتی خورشید هم با همه مزایایی که برای موجودات دارد، عاری از مضرات نیست. اشعه ماورای بنفش خورشید یا همان UV دشمن پوست شماست و آسیب ناشی از آن پوست را لکه‌دار کرده و سبب افزایش چین و چروک می‌شود. اگر بخواهید به پوست خود رسیدگی کنید، بدون شک نخستین توصیه پزشکان متخصص به شما استفاده از کرم ضد آفتاب خواهد بود.

آیا می‌دانید چگونه باید یک کرم ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید؟

نور آفتاب طول موج‌های مختلفی دارد که پرتو فرابنفش یکی از آنهاست. اشعه فرابنفش خود ۲ نوع دارد: A و B که متاسفانه هر دو آنها به پوست آسیب می‌رسانند:

اشعه UVB: موجب آسیب به اپیدرم یا لایه خارجی پوست شده و آفتاب سوختگی را به وجود می‌آورد. اگر در منزل باشید و پنجره‌ها بسته باشند، این اشعه قابلیت عبور از شیشه را نداشته و بنابراین آسیبی به پوست شما وارد نمی‌کند.

اشعه UVA: به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و سبب آسیب‌هایی همچون افزایش چین و چروک و کک و مک می‌شود. این نور قابلیت عبور از شیشه را نیز دارد.

هم اشعه UVA و هم اشعه UVB می‌توانند عامل ایجاد سرطان پوست بوده و موجب افزایش چین و چروک و لک‌های پوستی شوند.

آیا میدانستید؟

میزان محافظت یک ضد آفتاب از پوست ما در برابر اشعه UBV آفتاب از طریق میزان SPF آن مشخص می‌شود. SPF 30 برای روزهای آفتابی فصل تابستان مناسب است، اما بیشتر اوقات ما مقدار مناسبی از ضد آفتاب را بر روس پوست خود استفاده نمی‌کنیم. به همین دلیل بهتر است کرم ضد آفتابی بخریم که میزان SPF آن بالاتر باشد و بتواند به اندازه کافی از پوست ما محافظت کند؛ حتی اگر مقدار کافی از آن را استفاده نکنیم.

علاوه بر این، میزان محافظت یک ضد آفتاب از پوست ما در برابر اشعه UVA با فاکتور PA تعریف می‌شود. هرچه مقدار عددی که جلوی PA نوشته شده است بیشتر باشد، کرم مورد نظر بهتر از پوست ما محافظت خواهد کرد.

در ابتدا نوع پوست خود را بدانید.

محصولات متنوعی مختص هر نوع پوست وجود دارد. ضدآفتاب مناسب هر نوع پوست، باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

پوست خشک

دنبال ضدآفتابی باشید که مرطوب کننده داشته باشد. بهتر است از ضدآفتاب های سنگین تر مانند کرم استفاده کنید. از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید؛ آنها معمولا حاوی الکل هستند و می توانند پوست را خشک تر کنند.

پوست نرمال

اکثر فرآورده ها برای این گروه قابل استفاده است و انتخاب محصول بیشتر به سلیقه فرد، قیمت و بافت ضدآفتاب بستگی دارد.

پوست چرب

از ترکیبات سبک و ژلی و آنهایی که بر پایه آب هستند، استفاده کنید. ضدآفتاب هایی که بدون چربی و غیرکمودوژون زا هستند، انتخاب بهتری برای شما هستند.

عبارت غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول منافذ پوست شما را نمی بندد و باعث ایجاد آکنه نمی شود.

پوست مختلط

برای افرادی که پوست مختلط دارند توصیه می کنیم از ضدآفتاب های مخصوص پوست چرب استفاده کنند. این گروه بهتر است قبل از مصرف ضدآفتاب، از یک مرطوب کننده سبک برای نواحی چرب و از یک مرطوب کننده سنگین برای قسمت های خشک صورتشان استفاده کنند.

پوست حساس

این گروه بهتر است از ضدآفتاب های فیزیکی مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید که جذب پوست نمی شوند و آن را تحریک نمی کنند، استفاده کنند. همچنین استفاده از محصولات بدون الکل و فاقد بو در این افراد کمک کننده است.

ضدآفتاب گران تر بهتر است؟

ضدآفتاب گران تر لزوما از پوست شما بیشتر محافظت نمی کند. اگر چه استفاده از برخی برندها، بو یا حس بهتری ایجاد می کند اما اثر بهتری ندارد. بسیاری از افراد ضدآفتاب گرانی می خرند اما مقدار کمی از آن استفاده می کنند.

فراموش نکنید ضدآفتاب وقتی می تواند بهترین اثر محافظتی را داشته باشد که مقدار مناسبی از آن استفاده شود و هر دو ساعت یک بار تجدید شود.

ضدآفتاب را برای کدام قسمت از بدن می خواهید استفاده کنید؟

برای بدن معمولا از اسپری های ضدآفتاب استفاده می شود زیرا کاربرد آن آسان تر است. اما این اسپری ها، برای صورت مناسب نیستند؛ چون ممکن است مقداری از آن را تنفس کرده و یا وارد چشم شود. در صورتی که ضدآفتاب دیگری در دسترس نیست می توانید مقداری از آن را کف دست خود اسپری کنید و بعد استفاده کنید.

تاریخ تولید کرم ضد آفتاب

هرچه یک کرم ضد آفتاب تازه‌تر باشد، کارایی آن نیز بهتر است. مواد تشکیل دهنده کرم‌های ضد آفتاب خیلی سریع تجزیه می‌شوند، حتی اگر در قفسه نگهداری بشوند. به همین دلیل بسیار مهم است که تازه‌ترین کرم ضد آفتابی که پیدا می‌کنید را تهیه کنید. علاوه بر این، یادتان باشد که قبل از خریدن یک ضد آفتاب جدید، حتما کرم قبلی را تمام کنید. به این ترتیب کرم جدید هم مدت زیادی نمی‌ماند و به تاریخ انقضای خود نزدیک نمی‌شود.

خرید از برندهای معتبر

بهتر است تنها به حرف های فروشندگان بسنده نکنید و حتماً در مورد برندهایی که آن ها به شما معرفی می کنند، تحقیق کنید. اگرچه تنها قدیمی بودن یک برند نمی تواند ضمانت کیفیت محصولات آن باشد، اما بهتر است نظرات کسانی که از یک محصول استفاده کرده اند را بخوانید.

 

اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟!

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt