نوبرانه های بهار را با احتیاط مصرف کنید

 در تغذیه سالم, سلامتی

مصرف نوبرانه های بهار همچون گوجه سبز، چغاله بادام، زردآلو نارس و هندوانه باید با رعایت نکات احتیاط همراه باشد تا از مضرات و عوارض خوردن آن‌ها در امان بمانیم. بطور کلی میوه های کال و نارس ارزش غذایی کمتری دارند و هضم آن‌ها سخت تر است.

مصرف نوبرانه های بهار می‌تواند همه ما را سر ذوق بیاورد اما بهتر است بدانیم اگرچه هزینه بیشتری بابت خرید این نوبرانه های اشتها برانگیز می‌پردازیم، اما ممکن است با مصرف نادرست و زیاد آن‌ها سلامت خود را به خطر بیندازیم. اما چرا و چگونه؟

با ما همراه باشید تا نکاتی درباره مصرف میوه های نوبرانه و فواید و خطرات این میوه ها را بررسی کنیم.

با گوجه سبز خودکشی نکنید

زیاده روی در مصرف آن ممکن است که سبب دل درد و نفخ شود.

خواص گوجه سبز نرسیده به علت داشتن اسید‌های مختلف بیشتر از میوه‌های رسیده است و در عوض نفخ آن هم بیشتر است. مصرف گوجه سبز آلوده سبب بروز مسمومیت‌های گوارشی می‌شود.

همچنین مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان‌های مصرف کننده ایجاد می‌نماید.

چغاله بادام

نکاتی که باید در حین مصرف چغاله بادام در نظر بگیرید این است که ممکن است حاوی سم شیمیایی باشد یا گرد و خاک محیط روی آن نشسته باشد، حتی اگر چغاله ای که تازه خریده اید، خیس و شسته به نظر می‌رسند، به هیچ وجه قبل از شستن کامل آن‌ها، مصرفشان نکنید. زیرا آبی که روی آنها پاشیده شده تنها به دلیل حفظ تازگی و خوش منظره نگه داشتن آنهاست.

حتی بعضی از فروشندگان از آب چاه یا آب جوی برای شستن میوه ها استفاده می‌کنند که مشتریان را مبتلا به بیماری های گوارشی و عفونی می کند و عوارض جدی در پی دارد.

دومین نکته مصرف زیاد نمک به همراه چاقاله بادام است که بسیار مضر است و فشار خون را بالا می‌برد، هرچند استفاده کم از نمک طبیعی آن را لطیف‌تر می‌کند.

زیاده روی در مصرف این میوه نارس سبب بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، دل درد و اسهال می‌شود. مخصوصا افرادی که معده ضعیفی دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند.

زردآلو

میوه خطرناک این موقع از بهار زردآلو است که پوستی زرد و درونی سبز رنگ دارد. این میوه بدین‌شکل کال است و می‌تواند منجر به دل‌درد بسیار شدید شود.

اگر پس از مصرف نوبرانه‌ها سیستم گوارشتان به هم ریخت توصیه می‌شود که از دمنوش زنجبیل استفاده کنید تا عوارض ناشی از آن از بین برود.

هندوانه

هندوانه اصولا میوه ای تابستانی است اما در چهار فصل سال در مناطق مختلف كشور توليد می‌شود. توليد و عرضه ی بهاره ی این میوه از ارديبهشت‌ماه شروع می‌شود. طبع هندوانه سرد و تر است. زیاده روی در مصرف هندوانه در افراد سرد مزاج، سبب درد مفاصل، ضعف قوای جنسی، نفخ و سوء هاضمه می‌شود. برای مصرف این نوبرانه دقت کنید که هندوانه حتما رسیده.باشد.

هندوانه را در ساعت‌هایی که معده خالی است مصرف نکنید چون باعث ترشح هیستامین و در نتیجه ترشح ماده اسیدکلرید‌ریک در بدن می‌شود. همچنین توصیه میشود هندوانه را بلافاصله بعد از غذا میل نکنید، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می‏ شود.

کلام آخر

اصلاً در مصرف نوبرانه‌ها افراط نکنید و بچه‌ها را به خوردن آن‌ها عادت.ندهید. مصرف چنین میوه‌های نارسی به خانم‌های باردار هم توصیه نمی‌شود.

 

 

اگر به بخش خواص موادغذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

چغاله بادام یکی از میوه های نوبرانه فصل بهار

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt