ملون و خواص باورنکردنی آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

میوه ملون یکی از میوه‌های آبدار و شیرین است که در فصل گرما آبرسانی خوبی برای بدن می‌کند و باعث سلامت بیشتر ما خواهد شد. این میوه تراریخته نیست و با خیال راحت می‌توانید آن را مصرف کنید.

میوه ملون هم خانواده خربزه است و از نظر ظاهری بسیار شبیه به طالبی است. حتی طبع ملون نیز مانند طالبی گرم و تر است. شکل ظاهری آن دارای پوستی صاف و به رنگ زرد کم رنگ و متمایل به سبز است و گوشت آن آبدار و شیرین و سبزرنگ می باشد.

این میوه خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. اما باید در حد اعتدال مصرف شود. در این مطلب می خواهیم درباره خواص میوه ملون، با شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خواص میوه ملون برای سلامتی

۱_ یک جوان کننده عالی

به دلیل اینکه درصد زیادی از میوه ملون از آب تشکیل شده است، می‎تواند به‌ عنوان یک آبرسان طبیعی و فوق‌العاده برای پوست محسوب شود. بخصوص افرادی که پوست خشک دارند باید بیشتر از این میوه استفاده کنند. همچنین تولید کلاژن در پوست را تحریک کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. کلاژن نوعی پروتئین در پوست است که به آن خاصیت کشسانی می‌دهد و باعث سفتی پوست می‌شود.

۲_ پیشگیری از دیابت

پکتین و دیگر شکل‌های فیبر به تنظیم ترشح گلوکوز در جریان خون از انواع قندها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند. ازاین‌رو پکتین موجود در ملون در پیشگیری از دیابت مؤثر است. این یعنی همه‌ی بیماران دیابتی می‌توانند بدون خطر این ملون‌ها که گفته می‌شود قند خون را تنظیم می‌کنند را مصرف داشته باشند.

۳_ حفظ سلامت کلیه‌ها

میوه ملون دارای محتوای دیورتیک است که عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد تا بتواند آب اضافی ذخیره شده در بدن شما را آزاد کند. اگر مشکل کلیوی دارید می‌توانید هر روز صبح قبل از صبحانه آب ملون را با آب لیمو مخلوط کرده و میل کنید تا کلیه‌ها بهبود یابند.

۴_ بهبود عملکرد چشم و بینایی

میوه ملون سرشار از بتاکاروتن است که باعث حفظ سلامتی چشم و افزایش بینایی می‌شود. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل شده و عملکرد چشم را بخصوص در شرایط نور کم بهبود می‌بخشد.

۵_ تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه ملون سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و بخصوص ویتامین سی است. این میوه گلبول‌های سفید را که باعث از بین رفتن ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شوند را تحریک کرده و آن‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه سیستم ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌ها مانند آنفولانزا قوی‌تر خواهد شد.

۶_ جلوگیری از لخته شدن خون

در ترکیبات میوه ملون ماده‌ای به نام آدنوزین وجود دارد که نه تنها به کاهش ابتلا به سرطان کمک می‌کند بلکه از لخته شدن خون در رگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه خطر سکته مغزی یا حمله قلبی کاهش می‌یابد.

مضرات احتمالی مصرف میوه ملون

میوه ملون مانند بسیاری از میوه‌های دیگر بیشتر دارای خواص سلامتی است و مضرات خاصی ندارد. اما به دلیل قند بالایی که دارد برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است. اگر چه از دیابت جلوگیری می‌کند اما این موضوع برای افراد سالم می‌باشد و کسانی که دیابت دارند باید با احتیاط آن را مصرف کنند. همچنین این میوه برای افرادی که دارای ورم  و عفونت روده هستند ممنوع می‌باشد. از طرفی باید توجه داشته باشید که پوست این میوه مانند خربزه و طالبی سمی است و قبل از مصرف باید به خوبی آن را با آب و مواد ضد عفونی کننده بشویید.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

از خواص طالبی چه می دانید؟!

 

گردآوی:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt