مصرف پنیر را فراموش نکنید

 در تغذیه سالم, سلامتی

پنیر یکی از مواد لبنی متداول و پرمصرفی است که سرشار از کلسیم و پروتئین و دارای ارزش غذایی و فواید سلامتی بسیاری است. این ماده‌ی غذایی به‌خاطر طعم مطبوعی که دارد، می‌تواند به‌تنهایی یا در کنار سایر غذاها استفاده شود و مزه‌ی بهتری به آنها بدهد.

به‌علت ارزش غذایی بالای پنیر، توصیه می‌شود که حتما در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان درحال‌رشد و زنان باردار گنجانده شود. مصرف پنیر قبل از خواب به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند و حتی افراد دیابتی نیز می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

این مطلب به ارزش غذایی و خواص پنیر می‌پردازد. با ماه خاتون همراه باشید.

مصلح پنیر چیست؟

با توجه به سرد بودن طبع پنیر، مصرف آن به‌تنهایی برای افرادی که مزاج سرد دارند، زیان‌آور است؛ به همین دلیل متخصصین این حوزه و اساتید طب سنتی اضافه کردن برخی از خوراکی‌ها را به پنیر مفید دانسته و آن را باعث گرم شدن طبعش می‌دانند.

این خوراکی‌ها که از آن‌ها به‌عنوان مصلح پنیر یاد می‌شود، شامل گردو، نعناع، آویشن، خرما، کشمش، زیره، سیاه‌دانه، عسل و سایر مواد گرم و پرانرژی است. مصرف این مواد به همراه پنیر، موجب از بین رفتن طبع سرد پنیر و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند ام اس، دیابت، اختلالات عصبی و گوارشی می‌گردد.

انواع پنیر

پَنیر موزارلا، پَنیر لیقوان، پنیر دانمارکی، پنیر فتا، پنیر خامه‌ای، پنیر ماسکارپونه، پنیر لاکتیکی و پنیرهای طعم دار از انواع پنیرهایی هستند که در وعده غذایی صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین یا سالم‌ترین پَنیر برحسب نیاز و شرایط مصرف کنندگان باید مورد استفاده قرار بگیرد.

افرادی که در حال کاهش وزن هستند بهتر است از پَنیرهای خامه‌ای و ماسکارپونه استفاده نکنند. همچنین لازم است افراد دارای فشار خون از مصرف پنیرهای شور مانند لیقوان و فتا به میزان مطلوبی استفاده کنند.

فواید پَنیر نیز شامل موارد زیر است:

پَنیر برای سلامت دندان

داشتن دندان های محکم، تمیز و سفید نیاز همه افراد است، در عین حال برخی غذاهای شیرین می توانند به آرامی دندان های ما را بشکنند. اما پَنیر غذایی است که به خاطر کلسیم و فسفرش، برای دندان های شما خوب است.

در نتیجه کلسیم و فسفر مواد معدنی هستند که می توانند باکتری و اسید لاکتیک را در دهان بکشند. هم چنین می تواند به حفاظت ازمینا دندان کمک کند.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان به دلیل کمبود کلسیم به وجود می‌آید که این امر به‌ویژه در زنان یائسه، افراد مسن و کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند دیده می‌شود. این بیماری را می‌توان با تأمین پروتئین، کلسیم و رژیم غذایی در بدن مرتفع نمود که هر سه، در پَنیر به‌ وفور یافت می‌شوند.

افزایش وزن

پَنیر یک غذای عالی برای افزایش وزن است. زیرا سرشار از پروتئین، چربی، کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. شما به پروتئین برای تشکیل و رشد ماهیچه‌ها، چربی‌ها برای فرآیندهای مبتنی بر چربی در بدن، کلسیم برای استخوان‌های سنگین‌تر و قوی‌تر و ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبود عملکرد متابولیک نیاز دارید.

پَنیر، ضد دیابت

حفظ سطح انسولین بدن انسان در پیشگیری افراد به دیابت بسیار مفید است. پَنیر با بوتیرات فراوانی که در خود دارد به بدن اجازه می‌دهد تا سطح انسولین را در سطح مطلوبی حفظ کند و این تعادل فرد را از بیماری دیابت نجات می‌دهد. سلنیوم کمک دهنده برای مبارزه با دیابت است که در این ماده غذایی به وفور یافت می‌شود.

کاهش دهنده فشار خون

مصرف روزانه پَنیر به دلیل پروتئین بسیاری که در آن وجود دارد در کاهش فشار خون لازم است. این ماده غذایی دارای ویتامین B کافی است که در کاهش کلسترول بالا و فشار خون مفید است.

گیاه خواران می‌توانند با مصرف پَنیر به جای گوشت، پروتئین لازم بدن خود را دریافت کنند. این پروتئین‌ها به همراه کربوهیدرات‌های موجود به سلامت بدن انسان منجر می‌شود و انرژی لازم را به فرد می‌بخشد.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

شیرین بیان و خواص باورنکردنی آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt