فواید و خواص اسفناج برای سلامتی

 در سلامتی, گیاهان دارویی

اسفناج از خانواده تاج خروسیان است و نام علمی آن اسپیناسیا آلراسیا است. گیاه سبز رنگ و برگداری است که ارزان قیمت است و برای هر وسع مالی مناسب است. منبع غنی املاح، ویتامین، رنگدانه و مواد مغذی است. به همین دلیل اسفناج سبزی سودمندی برای استفاده روزمره محسوب می شود. بخاطر خواص متعدد این سبزی، مصرف منظم آن توصیه می شود.

اسفناج را می توان در سالاد بصورت خام و یا پخته مصرف کرد. همچنین می تواند کنار غذا مصرف شود و به دستور پخت خیلی از سوپ ها، خورشت ها و کاسرول ها اضافه شود. اصالت این گیاه به خاورمیانه برمی گردد و در ایران هزاران سال پیش کشت شده است. حدود ۱۵۰۰ سال پیش از ایران به چین برده شدو چند صد سال بعد به اروپا وارد شد و خیلی سریع جزء اصلی فرهنگ آشپزی قرار گرفت.

طبع و مصلح اسفناج

گفته می‌شود که طبع اسفناج با مزاج گرم و سرد سازگار است و در تمام فصول سال، می‌توانید این سبزی مقوی را مصرف کنید. اما افراد سردمزاج، بهتر است همراه با اسفناج، از مواد یا ادویه‌های گرمی مثل فلفل یا دارچین استفاده کنند.

نحوه انتخاب اسفناج مناسب

هنگام خرید اسفناج ، مطمئن شوید که به دنبال برگهایی هستید که دارای رنگ سبز روشن و ساقه هایی هستند که به نظر زرد نمی آیند. از بسته های اسفناج دارای برگهایی که کبودی دارند و یا به نظر افتاده است خودداری کنید. اگر لزج به نظر می رسد آن را خریداری نکنید.

ذخیره سازی اسفناج

شستن اسفناج قبل از ذخیره با آب باعث بدتر شدن آن می شود. اسفناج را برای نگهداری مواد غذایی در یخچال و در یک کیسه پلاستیکی نگه دارید. حتماً کیسه را محکم به دور آن بپیچید. وقتی کیسه را می بندید، تمام هوا را بیرون بیاورید. این باید به شما کمک کند تا ۵ روز تازه بماند.

خواص اسفناج برای سلامتی

درمان کم خونی

مصرف منظم اسفناج به دلیل محتوای فراوان آهن موجود در آن از بروز بیماری کم خونی یا آنمی پیشگیری کرده و برای دوران قاعدگی و پریود زنان و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.

اسفناج جایگزین خوبی برای گوشت قرمز محسوب می‌شود زیرا علاوه بر آهن فراوان، حاوی کالری و چربی کمتری می‌باشد.

به خواب بهتر کمک می کند

اسفناج یک شل کننده عضلات فوق العاده است. ممکن است متوجه شده باشید که زمانی که مقدار مناسبی از اسفناج مصرف می کنید، احساس خواب آلودگی کرده و تمایل به خوابیدن دارید که این خاصیت اسفناج مربوط به سطح بالای زینک و منیزیم در این سبزی است که هر دوی آنها به خواب بهتر کمک می کنند. تاثیر اسفناج شبیه به تاثیر مصرف کمی مورفین است. به علاوه منیزیم انرژی بدن را بازسازی می کند.

تقویت استخوان ها با اِسفناج

اِسفناج به تقویت استخوان ها کمک می کند، چرا که حاوی ویتامین K است. بیشترین میزان ویتامین K را از خورشید دریافت می کنیم، اما اگر اِسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم می توانیم بیش از پیش به تقویت استخوان های خود کمک کنیم.

اِسفناج برای کسانی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند و نمی توانند شیر مصرف کنند، بسیار مناسب است و جایگزین خوبی برای لبنیات محسوب می شود.

تنظیم فشارخون

اِسفناج سرشار از پتاسیم است و مقدار اندکی سدیم دارد. چنین درصدی از املاح برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار مفید است. پتاسیم فشارخون را کاهش می دهد و سدیم موجب افزایش فشار خون می شود. فولات موجود در اِسفناج همچنین به کاهش فشار خون، شل کردن رگ ها و حفظ جریان مناسب خون کمک می کند. با کاهش فشار و شل شدن رگ ها و سرخرگ ها استرس سیستم قلبی عروقی پایین می آید و ساز و کار اکسیژن رسانی به اندام های بدن ارتقا می یابد.

اِسفناج برای زوال عقل

طبق تحقیقات ، افزودن اسفناج یا سایر سبزیجات برگ سبز به رژیم غذایی می تواند باعث کاهش روند زوال عقل و آلزایمرشود. افزایش مصرف اِسفناج می تواند به مقدار زیادی از مغز در برابر زوال عقل و آلزایمر محافظت کند.

اِسفناج و کاهش وزن

تحقیقات جدید نشان داده است که اِسفناج می تواند باعث کاهش ولع مصرف مواد غذایی تا ۹۵ درصد شود.

دانشمندان کشف کرده اند که ساختارهای غشا داری در سبزیجات با برگ سبز وجود دارد که در اِسفناج معروف به تیلاکوئیدها،هوس غذایی را تقریباً تا ۹۵% کاهش می دهد. تیلاکوئیدها تولید هورمون های سیری را تقویت می کنند، که نتیجه آن کنترل بهتر اشتها و کاهش وزن است.

موارد منع مصرف اِسفناج

افرادی که بیماری ورم مفاصل، سنگ کلیه و سنگ مثانه دارند حتماً قبل از مصرف اسفناج باید با مشاوره تغذیه یا پزشک مشورت کنند. اِسفناج فواید فراوانی دارد اما باید به این موضوع توجه داشت که برای همه افراد مفید نیست و برخی بیماران نمی‌توانند در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

درباره خواص گشنیز چه می دانیم؟

 

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt