فواید مصرف لپه برای سلامتی بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

لپه به طور کلی به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته میشود. آنچه که در کشور ما تحت عوان لپه شناخته شده و مصرف آن رایج است، لپه‌هایی است که از نوعی نخود با نام نخود کفتری تهیه می‌شود.

البته جالب است بدانید از دانه گیاهان دیگری چون نخود فرنگی و نخود معمولی نیز لپه به دست می‌آید و همچنین لپه عدس، لپه لوبیا و لپه باقلا نیز وجود دارد.

مشخصات لپه:

لپه یا دال به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته میشود. لپه نخود کفتری از گروه گیاهان دو لپه ای بوده، بیشترین نوع لپه مصرفی در ایران است. برای تهیه لپه هر یک از بذور حبوبات، پس از جداسازی از غلاف هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست بذور با فشارهای مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌گردند.

ارزش غذایی لپه:

لپه در بین سایر حبوبات از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشد و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. لپه علاوه بر پروتئین، حاوی نشاسته هم می باشد. بدین ترتیب هم پروتئین بدن و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن حداقل ۶۰ میلی‌گرم کلسیم تامین می‌شود البته این مقدار جذب پایین‌تری دارد اما برای آن‌هایی که شیرو لبنیات نمی‌خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می‌شود.

در ادامه شما را با خواص لپه با سلامتی بدن آشنا می‌کنیم:

تنظیم سطح قند خون

علاوه بر کاهش سطح کلسترول، مقدار فیبر بالا در لپه به تنظیم سطح قند خون کمک می کند؛ فیبر محلول در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین، میزان جذب قند را کاهش می دهد و در نتیجه به انتشار تدریجی گلوکز و افزایش قند خون کمک می کند. با این حال، انرژی کافی را تامین می کند. بنابراین برای افرادی که دیابت دارند خوب است.

ارتقای سلامت قلب و عروق

ثابت شده است که مصرف منظم حبوباتی مانند لوبیا، نخود، لپه و عدس باعث کاهش فشارخون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و به‌طورکلی حفظ سلامت قلب می‌شود. این حبوبات سرشار از فیبر محلول است که در کاهش کلسترول بسیار عالی می‌باشد و یکی از عاملان اصلی افزایش فشارخون، بیماری قلبی و سایر علائم قلبی عروقی مانند حمله قلبی است.

جلوگیری از کم خونی

مقادیر زیادی اسید فولیک در لپه وجود دارد؛ کمبود اسید فولیک به شدت به کم خونی و نقص های ویژه لوله عصبی در کودکان متولد نشده مرتبط است. کم خونی مسئله رایج به ویژه در بانوان است یک فنجان لپه هر روز بیش از ۱۱۰ درصد مصرف مفید این ویتامین اصلی را تامین می کند.

کمک به کاهش وزن

لَپه با وجود مقدار کمی کالری، کلسترول و چربی های اشباع شده سالم است؛ اما حضور فیبر رژیمی افراد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد، متابولیسم را افزایش می دهد و احتمالات افزایش وزن را کاهش می دهد. مواد غذایی یافت شده در لَپه به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند تا به عنوان چربی ذخیره شود.

چطور می‌توانم از لپه در رژیم غذایی خود استفاده کنم؟

خانم‌های ایرانی واقعاً کدبانو هستند و سلیقه بسیار خوبی در استفاده از انواع حبوبات در طبخ غذاهای ایرانی دارند. بااین‌حال، ما نیز در اینجا می‌خواهیم پیشنهاداتی جالب در مورد روش‌های اضافه کرده این دانه‌های زرد خوشمزه را به شما ارائه کنیم که به شرح زیر هستند:

آن‌ها را در سوپ بریزید

سوپ‌ها نه‌تنها برای گرم کردن بدن در روزهای سرد عالی هستند، بلکه راه بسیار خوبی برای واردکردن دوز سالم از غذاهای کامل به رژیم غذایی شما هستند.

لَپه را به انواع پاستا اضافه کنید

یک راه عالی برای اضافه کردن طعم جدید به غذاهای ماکارونی یا پاستا ترکیب آن با لپه است. غذای به‌دست‌آمده، بافت خامه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد و احتمالاً از طعم آن لذت خواهید برد.

آن‌ها را به سس سبزیجات اضافه کنید

این محصول کشاورزی ارزشمند یک ماده همه‌کاره برای افزودن به انواع سس‌ها است، زیرا بافت غنی و غلیظی دارد. آن‌ها همچنین می‌توانند به‌عنوان یک غلیظ کننده ارگانیک در سوپ‌هایی مانند سوپ خامه‌ای یا سوپ سیب‌زمینی داغ استفاده شوند.

آن‌ها را به شکل کاسرول بپزید

کاسرول یک غذای خوشمزه است که در فر پخته می‌شود. تقریباً با هر چیزی تهیه می‌شود و می‌توانید به‌اندازه دلخواه آن را ساده یا پیچیده درست کنید. کاسرول‌ها یک راه عالی برای استفاده از غذاهای باقی‌مانده هستند و برای غذا دادن به جمعیت زیاد عالی می‌باشند.

عوارض لَپه

لَپه زرد در کنار خواص و فواید فراوانی که دارد ممکن است عوارضی نیز داشته باشد:

  • لَپه نیز مانند سایر حبوبات نفاخ است و به همین دلیل بهتر است از چند ساعت پیش از مصرف لَپه را در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • افرادی که به لَپه حساسیت دارند و افراد مبتلا به بیماری آسم باید از مصرف لَپه زرد پرهیز کنند.
  • از زیاده روی در مصرف لَپه باید خودداری کرد؛ زیرا لَپه نفاخ است و ممکن است موجب بروز عوارضی مانند نفخ، احتباس گاز در روده‌ها و دل درد شود.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt