فواید ارزشمند زردآلو برای بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

زرد الو میوه‌ای زردرنگ و شبیه آلو است که به همین دلیل این نام را به خود گرفته است. این میوه خوشمزه بسیار مغذی است و فواید مختلفی برای سلامتی ما دارد. به همین دلیل تا زمانی که به‌صورت تازه در بازار وجود دارد یکی از بهترین میوه‌ها برای گنجاندن در رژیم غذایی است و زمانی هم که در بازار وجود نداشته باشد می‌توان به‌صورت زرد الو خشک یا لواشک و حتی مارمالاد و مربای زرد الو از آن بهره برد.

فواید زردآلو برای سلامتی را می‌توان حاصل تراکم بالای مواد مغذی در آن دانست. برخی از این فواید شامل موارد زیر می‌شوند:

ارزش غذایی زردآلو:

مزایای زردآلو برای سلامتی بدن، به خاطر محتوای ارزشمند آن همچون ویتامین‌های A، C، K، E و نیاسین است. مواد دیگری مانند پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و فسفر در زردآلو یافت می‌شود. همچنین این میوه خوشمزه سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

سطح مایعات:

پتاسیم موجود در زردآلو موجب می‌شود تا سطح مایعات بدن به تعادل برسد و انرژی به طور برابر در میان اعضای مختلف بدن تقسیم شود. میزان متعادل و مناسب الکترولیت در بدن، به شما این اطمینان را می‌دهد که انرژی و قدرت مقاومت لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ را دارید.

رفع یبوست:

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین، نوعی فیبر محلول است که به درمان یبوست کمک می‌کند. این میوه اغلب به بیمارانی که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود. تراکم این فیبرها در مدفوع، تخلیه روده را آسان‌تر می‌کند. این فیبرها از طریق فعالسازی لوله گوارشی در دستگاه گوارشی، حرکات روده را تنظیم می‌کنند. بالا بودن میزان فیبر موجود در زردآلو، در سلامت روده بزرگ هم نقش مهمی ایفا می‌کند.

کاهش وزن:

زردآلو میوه‌ای با کالری پایین است که می‌تواند مکمل خوبی در رژیم غذایی لاغری باشد. هر صد گرم زردآلو شامل ۴۵ کالری است و فیبر محلول موجود در این میوه، به جذب آب کمک می‌کند و باعث می‌شود شکم برای مدت طولانی‌تری سیر باشد. فیبر همچنین موجب می‌شود تا غذا در دستگاه گوارشی سریع‌تر حرکت کند.

درمان کم‌خونی:

زردآلو منبعی سرشار از آهن است؛ ماده‌ای که نقشی حیاتی در تشکیل هموگلوبین در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این، زردآلو حاوی مس نیز هست که به جذب آهن کمک می‌کند. این ماده به جریان خون در بدن و بنابراین جلوگیری از ابتلا به کم‌خونی، کمک می‌کند.

مفید برای بارداری:

همانطور که قبلا ذکر شد، زرد آلو حاوی مواد مغذی بسیاری برای سلامت انسان، به ویژه در زنان باردار است. زردآلو می‌تواند باعث رشد سیستم عصبی جنین شود و از زایمان زودرس جلوگیری کند. زردآلو حاوی آهن است که می‌تواند به بهبود سلامت خون و جلوگیری از کم خونی در زنان باردار کمک نماید.

تب را پایین می آورد:

گفته می شود که آب این میوه برای کاهش تب موثر است. به دلیل اینکه زردآلو دارای خواص آرام بخش و ضدالتهابی است و بر روی درجه حرارت کلی بدن موثر است. شما می توانید با ترکیب کردن آب زردآلو با آب یک معجون عالی تهیه کنید. یک قاشق عسل به این معجون اضافه کنید و ترکیب حاصل شده را روزی دوبار میل کنید تا تب کاهش پیدا کند.

 

اگر به بخش خواص موادغذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خاصیت آلو قطره طلا برای سلامتی بدن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt