علائم و نشانه­ های کمبود ویتامین D

 در تغذیه سالم, سلامتی

کمبود هر ویتامینی در بدن با عوارض و نشانه‌هایی همراه است. یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن که در استحکام استخوان‌ها نقش بسزایی دارد ویتامین D است. متاسفانه بدن بسیاری از افراد با کمبود این ویتامین رو به روست زیرا مواد غذایی کمی وجود دارد که ویتامین دی قابل توجهی داشته باشد.

برای همین معمولا توصیه پزشکان این است که روزی نیم ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیریم.

در ادامه این مقاله نشانه‌هایی که با وجود آن‌ها متوجه کمبود ویتامین D در بدن می‌شوید را بیان خواهیم کرد.

علائم و نشانه­ های کمبود ویتامین D

زود به زود بیمار شدن

یکی از نقش‌های مهم ویتامین D تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ سیستم ایمنی برای اینکه بتواند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند به این ویتامین احتیاج دارد. در افرادی که زود به زود بیمار می‌شوند یا سرما می‌خورند می‌توان به پایین بودن ویتامین دی شک کرد.

نتایح تحقیقات مختلف نشان داده است که ارتباط مستقیمی میان کمبود این ویتامین و احتمال بروز عفونت های تنفسی (مثل برونشیت، پنومونی، سرما خوردگی، کرونا و …) وجود دارد.

خستگی مفرط و ضعف

احساس خستگی می­ تواند دلایل مختلف داشته باشد و کمبود ویتامین دی یکی از این دلایل است. متاسفانه، این وضعیت به عنوان علت احتمالی اغلب نادیده گرفته می­ شود.

تحقیقات موردی نشان می ­دهد پایین بودن ویتامین دی در خون منجر به خستگی مفرط می­ شود که روی کیفیت زندگی تاثیر منفی زیادی دارد.

افسردگی

خلق پایین و افسردگی را (به خصوص در سنین بالا) می توان نشانه‌ای از کمبود ویتامین D قلمداد نمود. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل‌های ویتامین D توسط افرادی که دچار افسردگی فصلی می‌شوند می‌تواند علائم این اختلال را در آن‌ها بهبود دهد. (همچنین افسردگی یکی از علائم کم خونی فقر آهن است.) 

‌درد کمر و استخوان

ویتامین دی به طرق مختلف به حفظ سلامت استخوان کمک می ­کند. مثلا، توانایی جذب کلسیم توسط بدن را بالا می­ برد. درد استخوان و کمر می‌تواند از نشانه­ های کمبود ویتامین دی باشد.

از مطالعات مشاهده ­ای چنین برمی­ آید که بین کمبود ویتامین دی و کمردرد مزمن ارتباط وجود دارد.

تاخیر در بهبود زخم

بهبود آهسته زخم‌ها بعد از جراحی یا ایجاد جراحت را می‌توان نشانه‌ای از کمبود شدید ویتامین دی دانست. مطالعات نشان داده است که این ویتامین می‌تواند به تولید موادی در خون کمک کند که برای بهبود زخم‌ها و ایجاد بافت جدید لازم هستند. همچنین این ویتامین در کنترل التهاب و پیشگیری از عفونت نقش مهمی دارد.

پوسیدگی استخوان

ویتامین دی در جذب کلسیم و متابولیزم استخوان نقش حیاتی دارد. بسیاری از افراد مسن که دچار پوسیدگی استخوان هستند فکر می­کنند باید کلسیم بیشتر مصرف کنند. درحالی­که ممکن است دچار کمبود ویتامین دی هم باشند.

پایین بودن تراکم مواد معدنی استخوان نشان می­ دهد استخوان کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده است. این امر باعث می­ شود افراد مسن، به ­خصوص بانوان، بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار بگیرند.

منابع تامین‌کننده ویتامین دی کدامند؟

اگرچه داروهای خوراکی ویتامین دی وجود دارد اما بهتر است از منابع طبیعی شامل این ویتامین استفاده کرد:

آفتاب: تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می‌شود که ماده‌ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین دی تبدیل شود. افراد با پوست روشن‌تر نسبت به تیره‌ترها می‌توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده‌اند نیاز خود به این ویتامین را تأمین کنند تقریباً تمام ویتامین دی مورد نیاز یک فرد، در مکانی که هوای آفتابی دارد از این طریق ساخته می‌شود.

منابع گیاهی: غلات و برخی سبزیجات و میوه‌جات.

منابع حیوانی: کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین حاوی مقادیر زیادی از این نوع ویتامین هستند.

مکمل‌های دارویی: دریافت این ویتامین به صورت مصنوعی مثل کپسول و آمپول.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt