عرق نعناع و این همه خاصیت؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

وقتی نام عرقیات گیاهی به میان می‌آید، شاید آشناترین نام برای خیلی از ایرانی‌ها، عرق نعناع باشد. همان چیزی که فقط نصف استکان از آن کافی است تا خیلی زود، بدترین دل‌دردها و دل‌پیچه‌ها را آرام کند و آنقدر عطر و بوی نافذی دارد که برای چند دقیقه، تمام استرس‌ها و افکار مزاحم را دور می‌کند. اما خواص عرق نعناع به همین جا ختم نمی‌شود.

عرق نعناع چطور تولید می شود؟

گیاهانی مانند ریحان، بیدمشک، گل محمدی و نعناع که دارای رایحه و اسانس هستند، قابلیت عرق‌گیری دارند. برای تولید عرقیجات گیاهی مانند عرق نعناع، ابتدا گیاه معطر را با آب می‌جوشانند، سپس بخار آب را سرد و تقطیر می‌کنند. مایع حاصل از تقطیر، همان عرق گیاهی است که دربردارنده خواص گیاه مورد نظر است. این آب مقطر معطر، مصارف دارویی و خوراکی دارد.

این کار به دو روش سنتی و صنعتی انجام می‌شود. در روش سنتی، از دیگ‌های بزرگ مسی و استخر آب سرد استفاده می‌کنند، اما در شیوه صنعتی، فرایند تقطیر و به دست آمدن عرق، کاملا اتوماتیک و با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

خواص عرق نعناع برای سلامتی بدن :

تسکین معده:

اگر دچار معده درد هستید ، نوشیدن یک فنجان عرق نعناع می تواند معده را آرام کند و با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود بخشد. همچنین عرق نعناع به دلیل گیاهی بودن، فیبر بالایی دارد که معده درد ناشی از یبوست یا سوء هاضمه را تسکین می دهد.

درمان سرماخوردگی:

منتول موجود در عرق نعناع یک دکونژستانت شناخته شده است. دکونژستانت منتول با رفع خلط و مخاط باعث می شود هوای بیشتری وارد بینی شده و تنفس، آسان شود بنابراین استفاده از عرق نعناع برای رفع آبریزش بینی و احتقان مفید است . استفاده از عرق نعناع سبب خنک شدن گلو و رفع گلو درد که یکی از علائم سرماخوردگی است می شود.

فواید عرق نعناع برای ریه:

عرق نعنا برای دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است و می‌تواند به رفع گرفتگی بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک داشته باشد.

رایحه قوی نعناع می‌تواند بینی، گلو و ریه‌هایتان را زمانی که تنگی نفس دارید پاکیزه کرده و به تنفس شما کمک ‌کند. بوی آرام‌بخش نعناع برای پاکسازی گلو، بینی و سایر راه‌های تنفسی فوق‌العاده است و به درمان سرفه‌‌های شدید کمک ‌می‌کند.

خوشبو کردن دهان:

همانطور که می‌دانید، نعناع رایحه دلپذیری دارد؛ اما علاوه بر آن خاصیت ضد باکتریایی دارد که میکروب‌های ایجاد کننده پلاک دندان را از بین می‌برند، در نتیجه قادر است بوی بد دهان را از بین ببرد و درمان کند.

مصرف عرق نعنا و شستشوی دهان با آن، به مرور زمان همه میکروب‌های عامل بوی بد دهان را از بین برده و تنفس را خوشبو می‌کند با استفاده از آن می‌توانید از خواص عرق نعناع استفاده کنید.

کمک به کاهش وزن:

تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع خاصیت کاهش وزن دارند زیرا برگ نعناع حای فیبر رژیمی است و موجب ایجاد حس سیری در فرد می شود. افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا ، نصف استکان عرق نعناع مصرف کنند چرا که مصرف نعناع، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد.

آیا میزان مصرف مشخصی برای عرق نعناع وجود دارد؟

خیر، معمولا میزان استانداردی برای مصرف این عرق های سنتی وجود ندارد و نمی توان حجم کاملا مشخصی برای مصرف آنها برای افراد در گروه های سنی و جنسی مختلف در نظر گرفت. البته می توان پیشنهاد کرد که اگر احساس نفخ و دل درد داشتید، حدود یک استکان در هر وعده، عرق نعناع مصرف کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعناع زیاد باشد، می توان به مصرف نصف استکان از آن هم بسنده کرد.

بهترین نحوه نگهداری عرق نعناع چیست؟

بهترین ظروف برای نگهداری انواع عرقیجات گیاهی، ظروف شیشه‌ای هستند. در این مورد هم استفاده از شیشه‌های رنگی مثل شیشه‌های سبز یا قهوه‌ای بر شیشه‌های شفاف اولویت دارد. دلیل این موضوع این است که این شیشه‌ها نور کمتری را از خود عبور می‌دهند و در نتیجه کیفیت عرق گیاهی برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود.

در صورت در دسترس نبودن ظروف شیشه‌ای می‌توانید از ظرف‌های فلزی مانند ظرف‌های آلومینیومی استفاده کنید. اگر عرق نعناع سنتی را داخل بطری پلاستیکی خریداری کرده‌اید، در اولین فرصت آن را به یک ظرف شیشه‌ای یا فلزی تمیز منتقل کنید.

مضرات استفاده از عرق نعناع

  1. اگر شما به نعناع حساسیت دارید و با خوردن این گیاه دچار واکنش هایی آلرژی زا می شوید نباید از محصولات تولید شده از نعناع نظیر عرق نعناع استفاده.کنید.
  2. از مصرف طولانی مدت عرق نعناع خودداری کنید زیرا ممکن است این برای برخی از افراد حساسیت هایی را ایجاد کند.
  3. زخم معده در محیط اسیدی معده ایجاد می شود و با افزایش ترشح اسید دهانه معده باز می شود بنابراین افرادی که به زخم معده مبتلا هستند بهتر است در مصرف عرق نعناع و یا نعناع احتیاط لازم را داشته باشند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

از خواص لیمو عمانی چه می دانید؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt