صبحانه مناسب دیابتی‌ها

 در تغذیه سالم, سلامتی

بسیاری از کارشناسان حوزه تغذیه معتقدند صبحانه «مهم‌ترین وعده غذایی روز» است؛ چرا که این وعده دوره ناشتایی شبانه را می‌شکند. این وعده غذایی، مجددا گلوکز شما را تامین کرده تا سطح انرژی و هوشیاری شما را برای یک روز کاری پرفشار افزایش دهد.

اغلب افراد با بیماری‌های مختلف درگیر هستند. تغذیه یکی از ارکان مهم در جلوگیری و کنترل این بیماری‌هاست. یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در افراد، دیابت است. دیابت ارتباط بسیار مستقیمی با تغذیه یک فرد دارد.

در این مطلب قصد داریم تا بهترین صبحانه برای افراد دیابتی را معرفی کنیم.

یکی از کارشناسان حوزه تغذیه می‌گوید: 

«بهترین صبحانه برای افراد دیابتی، صبحانه‌ای است که شامل ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌های سالم در نسبت‌های مناسب باشد که به تعادل قند خون کمک می‌کند.»

بیشتر ما ایرانی‌ها عادت داریم از مواد قندی در صبحانه استفاده کنیم. اما آیا این مواد مناسب افراد مبتلا به دیابت هم هست؟ اگر نیست، دیابتی‌ها چه صبحانه‌ای بخورند تا برایشان مفید باشد؟

کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر

کَربوهیدرات‌های فیبردار یکی از منابع مهم تامین انرژی همه افراد، به‌ویژه دیابتی‌ها هستند. کربوهیدرات‌ها مواد مغذی خوبی برای آغاز روز به شمار می‌روند. کربوهیدرات در مواد مختلفی مانند بلغور جو دو سر پیدا می‌شود. صبحانه دارای بلغور جو صبحانه‌ای ایدئال برای دیابتی‌ها است. نان‌های دارای سبوس گندم، نان جو و نان غلات هم مواد مناسب دیگری برای صبحانه دیابتی‌ها به شمار می‌روند.

چربی‌ها

چربی مورد نیاز بدن افراد مبتلا به دیابت هم باید تامین شود. این چربی می‌تواند از راه خوردن مواد مختلفی به بدن آنها برسد. آووکادو، آجیل، شیر، ماست، پنیر، دانه کتان، کره‌های گیاهی مانند کره بادام زمینی و نارگیل می‌توانند چربی مورد نیاز بدن دیابتی‌ها را تامین کنند.

پروتئین

پروتئین‌ها از مهم‌ترین اجزای سازنده سلول‌های بدن انسان هستند. صبحانه سرشار از پروتئین نقش مهمی در سلامت بدن همه افراد بازی می‌کند. تخم‌مرغ یکی از بهترین صبحانه‌ها برای افراد دیابتی است. تخم‌مرغ دارای پروتئین زیاد و کالری کم است. مواد دیگری هم دارای پروتئین هستند که از میان آنها می‌توانیم به انواع آجیل اشاره کنیم.

سبزی‌های دارای برگ تیره

سبزی‌های دارای برگ تیره مانند فلفل، گوجه فرنگی، خیار و پیاز هم مواد بسیار خوبی برای صبحانه دیابتی‌ها شمرده می‌شوند. یک املت مقوی که با گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پیاز و تخم‌مرغ درست می‌شود، خوراک مناسبی برای صبحانه شما است.

وعده صبحانه را هیچگاه حذف نکنید. 

حواستان باشد هیچگاه به بهانه لاغر شدن یا کنترل قند خون وعده صبحانه را حذف نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد صرف نظر کردن از صبحانه باعث ابتلا به چاقی و مقاومت بیشتر به انسولین می‌شود.

مطالعات دیگر تایید می‌کنند که افرادی که صبحانه می خورند بهتر می‌توانند در برابر غذاهای چرب و پرکالری مقاومت کنند. هدف از خوردن صبحانه در دیابتی‌ها، کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از پرخوری در طول روز است.

صبحانه را در منزل تهیه و میل کنید. 

اگر دیابت دارید، از رستوران‌ها برای خوردن صبحانه استفاده نکنید. یک وعده غذایی مناسب برای صبحانه همیشه در خانه قابل دسترس است. یک صبحانه سبک می‌تواند شامل کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم به علاوه پروتئین باشد و نزدیک به ۱۰۰۰ کالری به بدن شما برساند.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt