شی باتر چیست چه فوایدی دارد؟

 در پوست و زیبایی, سلامتی

شی باتر یک نوع چربی سفت و غلیظ بدست آمده از درخت شی (Vitellaria paradoxa) بومی مناطق مرکزی و شمال توگو در آفریقا است. این میوه حاوی دانه‌ای است که روغن از آن استخراج می‌شود و یکی از منابع مهم چربی در صنایع غذایی و لوازم آرایشی است. به همین دلیل استفاده از آن هم به صورت تصفیه شده و هم به صورت تصفیه نشده یا خام متداول.است.

روغن شی تصفیه نشده از دانه‌ها به وسیله دست جدا می‌شود و تصفیه شده آن از طریق صنعتی و با کمک مواد شیمیایی خاصی به دست می‌آید.

شی باتر چیست؟

شی باتر از درخت شی بدست می‌آید. این درخت بخاطر روغنی که از مغز میوه آن بدست می‌آید بسیار مورد توجه است و در فراورده‌های آرایشی، دارویی و شکلات سازی از آن استفاده می‌شود. امروزه تقاضا برای این ماده غنی روز به روز بیشتر می‌شود. شما می‌توانید آن را در اغلب کرمها و لوسیونهای آرایشی جزو مواد تشکیل دهنده ببینید. برای استخراج روغن لایه بیرونی میوه برداشته می‌شود و مغز آن بوسیله دست خراش داده می‌شوند.

وقتی این کار انجام شد، کره بوسیله دست داخل یک تشت بزرگ از آب ورز داده می‌شود تا روغنی که به عنوان اسیدهای چرب شناخته می‌شود، جدا.شود. این اسیدهای چرب خواص مقوی دارند که آن را بهترین گزینه برای مراقبتهای پوستی می‌سازد. در نهایت، شی باتر از بالای آب برداشته می‌شود و تا زمانی که سفت شود، خنک می‌شود.

این ماده قرنهاست که به صورت موضعی استفاده می‌شود و برخی بر این باورند که شی باتر تصفیه نشده بوسیله کلئوپاترا و ملکه صبا هم استفاده می‌شد. امروزه شی باتر برای استفاده پوست و مو به شدت محبوب است به همین دلیل است که در اغلب لوازم آرایشی اسم آن را می‌بینید.

شی‌باتر سرشار از مواد مفید و مغذی است و برای همین می‌تواند روی پوست و مو اثرات بسیار خوبی داشته باشد. از جمله مزایای این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی خطر بودن برای انواع پوست:

شی باتر حاوی مواد محرک شیمیایی شناخته شده برای خشک کردن پوست نیست و منافذ آن را.نمی‌بندد. به همین دلیل می‌توان عنوان نمود که تقریبا برای هر نوع پوستی مناسب است.

افزایش رطوبت پوست:

دلیل خوبی وجود دارد که شی باتر در بسیاری از مرطوب کننده های صورت و لوسیون های بدن موجود باشد. به عنوان نرم کننده ای عمل می کند که پوست را نرم و هیدراته می کند. از آنجا که حاوی انواع مختلفی از اسیدهای چرب – از جمله اسیدهای لینولئیک ، اولئیک ، پالمیتیک و استئاریک – است که سد طبیعی پوست را بهبود می بخشد ، همچنین از پوست در برابر آسیب های محیط مانند آلاینده ها محافظت می کند.

التیام بریدگی و خراش ها:

این ماده اغلب در محصولات شفابخش زخم یافت می شود ، زیرا سطوح غنی از اسید چرب آن به نرم شدن بافت اسکار کمک می کند و ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند.

ضد پیری:

خواص ضد پیری یکی دیگر از فواید شی باتر است. در واقع آنتی اکسیدان‌ها کلید مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد هستند. شی باتر حاوی ویتامین‌های A و E است که آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. همچنین کاهش کلاژن منجر به خشکی پوست و چین و چروک می‌شود. این ماده حاوی تری ترپن است که به جلوگیری از تجزیه کلاژن کمک می‌کند.

آبرسانی موها:

شی باتر علاوه بر آبرسانی پوستتان می‌تواند موهای شما را نیز ابرسانی کند ؛ بنابراین اگر در موهایتان احساس خشکی و کدر شدن می‌کنید، یک نرم کننده مو حاوی شی باتر را امتحان کنید.

حفاظت از موهای رنگ.شده.:

اشعه فرانفش می‌تواند رنگ مو را محو کند؛ بنابراین مقدار کمی SPF از شی باتر می‌تواند به درخشندگی و شادابی رنگ موی شما کمک کند. علاوه بر این، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می‌تواند رطوبت مو را از بین ببرد؛ بنابراین با کمک شی باتر، محافظت در برابر اشعه ماورای بنفش چند برابر.می‌شود.

روش مصرف :

بسیاری از مردم شی باتر خالص را به‌صورت عمده خریداری کرده و آن را مستقیماً روی پوست خود پخش می‌کنند؛ اما به دلیل استحکام آن در دمای اتاق، پخش آن دشوار است. با این توضیح دو روش پیش روی شماست:

  • اول اینکه این محصول را با روغن‌های حلال و قابل‌پخش ترکیب کنید.این روش بسیار سخت و حساس است و ممکن است از عهده هر فردی خارج باشد.
  • روش دیگر این است که از محصولات مراقبت از پوست و مو حاوی شی باتر استفاده کنید.

 

اگر به بخش پوست و زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

بی بی کرم چیست؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon997

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt