سویا؛ از حبوبات بسیار پرخاصیت

 در تغذیه سالم, سلامتی

سویا از حبوبات بسیار پرخاصیت و سودمند بوده و به علت داشتن پروتئين و مواد مغذی در تغذيه انسان بكار ميرود. از سویا فراورده‌های جانبی بسیاری نظیر شیر سویا، شیر خشک سویا، پنیر سویا، جوانه سویا، سس سویا و پروتئین گیاهی سویا تهیه میشود که هریک از ارزش غذایی بالا و خواص درمانی بیشماری برخوردار میباشند.

اگر گیاهخوار هستید، تامین پروتئین مورد نیاز بدن بسیار دشوار است، به خصوص اگر یک ورزشکار  فعال باشید. سویا که به آن لوبیای سویا نیز گفته می شود، می تواند در تامین پروتئین مورد نیاز بدن به شما کمک کند. برخلاف اکثر پروتئین های گیاهی، سویا هر ۹ اسید آمینه ضروری را برای داشتن عضلات و استخوان های سالم مورد نیاز شما را دارد. بدن شما نمی تواند این ترکیبات را به تنهایی تولید کند و سویا می تواند یک جایگزین بسیار مناسب برای پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ و تخم مرغ باشد.

در ادامه شما را با خواص بی نظیر سویا آشنا می‌کنیم پس با ماه خاتون همراه باشید.

تقویت و افزایش عضلات

اگر می خواهید ورزش های سنگین انجام دهید بهتر است از سُویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، چرا که باعث افزایش توده عضلانی در شما می شود. ریبوفلاوین برای بازتامین انرژی در بدن موثر است. شما برای ساخت عضله به پروتئین نیاز دارید که در سویا به وفور یافت می شود.

از بارداری سالم حمایت می‌کند!

به بانوان باردار توصیه می‌شود محصولات ارگانیک بر پایه سویا مصرف کنند، زیرا غنی از فولیک اسید و ویتامین B کمپلکس هستند و این مواد مغذی برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین‌ها مهم هستند.

مواد مغذی در بارداری بسیار ضروری هستند و بسیار مهم است با یک متخصص باتجربه برای داشتن رژیم لاغری و رژیم غذایی سالم در طول بارداری مشورت کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یک نوع بیماری می باشد که به دلیل افزایش سن ایجاد می شود. در سُویا فیتواستروژن وجود دارد که باعث جذب بیشتر کلسیم در بدن شود ، این امر باعث جلوگیری از زوال توده استخوان ها می شود.

می دانیم که زن ها بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند ، اگر می خواهید جذب کلسیم در بدن خود را افزایش دهید بهتر است از دانه های سُویا استفاده کنید. این امر مانع از تحلیل رفتن تراکم استخوانی می شود. برای بهره مندی بیشتر از خواص سویا بهتر است شیر سُویا مصرف کنید.

پیشگیری از بیماری های قلبی

پروتئین سُویا باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می شود. این امر باعث می شود تا بیماری های قلبی در بدن کاهش پیدا کند. اگر می خواهید قلب سالم داشته باشید بهتر است از پروتئین سُویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این کار باعث می شود تا به مرور کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کنید. اگر می خواهید گردش خون بدن خود را تنظیم کنید بهتر است از سُویا استفاده کنید.

کنترل قند خون

پروتئین سُویا در کنترل اضافه وزن موثر است. همچنین پروتئین سویا می تواند باعث کنترل هایپرگلیسمی شود. دیابت یک بیماری خطرناک می شود که باعث افزایش وزن می شود. اگر می خواهید قند خون را کنترل کنید بهتر است از سُویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خواب را بهبود می‌بخشد!

طبق گفته متخصصین بهداشت، دانه‌های سُویا از آنجایی که غنی از منگنز هستند، به خواب بهتر کمک می‌کنند. منگنز به بهبود کیفیت خواب عمیق و مدت خواب شما مرتبط است.

نکاتی برای استفاده از سُویا:

  • مصرف سُویا در هنگام بارداری و شیردهی ایمن تلقی می شود اما مطمئن شوید که مقدار مصرف شده در حد نرمال باشد. مصرف بیش از حد سُویا در دوران بارداری ممکن است که به کودک آسیب برساند. هنگامی که مقدار عادی مصرف شود، سُویا نیز برای کودکان مفید می باشد.
  • شیر سُویا اگر به صورت منظم مصرف شود می تواند کمبود مواد مغذی را جبران کند. کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند، نباید سُویا مصرف کنند. محصولات سُویا احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد، زیرا حاوی اگزالات است.
  • اگر دچار سرطان مثانه یا کم کاری تیروئید هستید، از مصرف سُویا اجتناب کنید. بیمارانی که مبتلا به آسم هستند، ممکن است که به آسانی نسبت به سُویا آلرژی نشان دهند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt