ریواس و خواص بی‌نظیر آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

ریواس گیاهی است که با ساقه‌هایی به رنگ سبز و قرمز و طعم ترش شناخته می‌شود. در اروپا و آمریکای شمالی، آن را اغلب به صورت پخته و شیرین شده مصرف می‌کنند. و در آسیا علاوه بر ساقه، ریشه‌های ریواس نیز به صورت دارویی مصرف می‌شود. در رابطه با اینکه ریواس یک میوه است یا در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد، هنوز توافقی وجود ندارد!

خواص ریواس در طب سنتی بسیار مورد توجه است، به علاوه در کشور چین نیز این گیاه مصرف دارویی دارد. اگر در مورد خواص این ساقه خوشمزه کنجکاو شده‌اید با ما همراه باشید.

ریواس و کاربرد‌های آن

ریواس به دلیل طعم ترش یا ملس و ساقه‌های ضخیمش که معمولا هم با شکر پخته می‌شود مشهور است. رنگ ساقه از قرمز و صورتی تا سبز کمرنگ تفاوت دارد. این سبزی برای رشد به هوای سرد احتیاج دارد. در نتیجه، عمدتا در مناطق کوهستانی و معتدل در سراسر جهان، به ویژه در شمال شرقی آسیا یافت می‌شود.

بسیاری ریواس را یک میوه می‌دانند و جالب است بدانید که ریواس در وزارت کشاورزی ایالات متحده به طور رسمی در دسته‌ میوه‌ها طبقه‌بندی می‌شود. به دلیل طعم ترش آن در کشور‌های اروپایی و آمریکایی به ندرت خام خورده می‌شود و معمولا آن را با شکر استفاده می‌کنند.

خواص ریواس برای سلامتی

کمک به کاهش وزن:

ریواس، کالری اندک دارد و می‌تواند به لاغری کمک کند. ۱۰۰ گرم ریواس، تنها ۲۱ کالری انرژی دارد. ریواس را چه به‌طور خام، چه به‌طور پخته مصرف کنید، همچنان مواد مغذی آن باقی‌می‌ماند. مواد مغذی موجود در ریواس، می‌توانند با افزایش دریافت فیبر، به تقویت عملکرد بدن‌ کمک کنند. مصرف فیبر در افراد دارای اضافه‌وزن، اهمیت ویژه‌ دارد. فیبر به کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت‌تر کمک می‌کند.

مدیریت دیابت:

ریواس کربوهیدرات کمی دارد و می‌توان از آن در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت استفاده کرد. با این حال، نمی‌توانید برای کنترل بیماری خود تنها به ریواس اتکا کنید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داد، با توجه به تاثیر مثبت ریواس بر میزان قند خون ناشتا، استفاده از عصاره روغن ریشه گیاه ریواس می‌تواند به کنترل دیابت کمک نماید.

کمک به هضم غذا:

تانن موجود در ساقه ریواس برای بهبود هضم و سلامت روده مشخص شده است. ریواس همچنین سرشار از فیبر است که به جلوگیری از یبوست کمک می کند. اگر می‌توانید از کمک کوچکی در آن بخش استفاده کنید، غذاهای بیشتری را که شما را مدفوع می‌کنند بررسی کنید.

کمک به پیری زودرس:

پیری زودرس با ظهور لکه های قهوه ای پوست و چین و چروک صورت بروز می‌کند. با مصرف منظم ریواس می‌توان این امر را به تعویق انداخت. یکی از خواص ریواس این است که ریواس موادی مغذی دارد که بدن برای به‌تأخیرانداختن پیری زودرس به آنها نیاز دارد.

همچنین، برخی افراد جوان از مشکلاتی مانند بدن‌درد، خستگی و عدم تمرکز شکایت دارند. افزودن ریواس به برنامه تغذیه روزانه‌تان می‌تواند به شما در رهایی از این مشکلات کوچک و بهبود کیفیت زندگی به شما کمک کند.

محافظت از قلب:

از آنجایی که ریواس حاوی فیبر است، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. نشان داده شده که مصرف ریواس سطح کلسترول بد را تا ۹ درصد کاهش می‌دهد. مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات فعال موجود در ریواس از عروق در برابر آسیب‌ها حفاظت می‌کنند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که ریواس می‌تواند سطح فشار خون را هم کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت استخوان:

ویتامین K در کنار نقش خود در محافظت از مغز در برابر انحطاط اعصاب، باعث تقویت رشد و ترمیم استخوان‌ها نیز می‌شود. در نتیجه اگرچه کلسیم موجود در این گیاه جذب بدن نمی‌شود، اما همچنان پیشگیری از پوکی استخوان از خواص مهم ریواس برشمرده می‌شود.

افزایش سلامت مغز:

ویتامین K موجود در ریواس آسیب عصبی به مغز را کاهش می‌دهد که این موضوع در پیگشیری از آلزایمر اهمیت دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید ‌که ریواس می‌تواند به درمان التهاب در مغز کمک کند. این موضوع در جلوگیری از آلزایمر و سکته مفید است.

خوب است بدانید

از آنجایی که ریواس ممکن است اگزالات زیادی داشته باشد، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. اگر دچار سنگ کلیه هستید، از مصرف ریواس پرهیز کنید.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی ساختن لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt