روش‌های خانگی درمان سردرد!!

 در پزشکی, سلامتی

سردرد عارضه بسیار شایعی است که اکثر ما در طول زندگی بارها آن را تجربه می‌کنیم. علامت اصلی سردرد، درد در ناحیه سر یا صورت است که ممکن است ضربان‌دار، مداوم، شدید یا خفیف باشد. بسیاری از سردردها با تغییر و اصلاح سبک زندگی، رفتاردرمانی و استفاده از درمان‌های خانگی قابل کنترل هستند.

سردرد علل گوناگونی دارد. در بیشتر موارد، سردرد علامت یک مشکل جدی نیست و به‌تدریج بهبود می‌یابد. در این موارد، درمان خانگی سردرد، برای رفع این علامت کافی است. اگر سردرد بیش از حد انتظار تکرار شود یا با علائم دیگری مانند استفراغ یا دوبینی همراه باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنیم.

سردرد را می‌توان به چهار نوع مختلف دسته‌بندی کرد:

سردرد میگرنی

شاید میگرن یکی از انواع شایع سردرد باشد، اما هر سردردی میگرن نیست. اصطلاح «میگرن» به سردردی اطلاق می‌شود که در بیشتر مواقع (نه همیشه) یک طرف سر را درگیر می‌کند.

سردرد تنشی

یکی از شایع ترین نوع سردرد است که به گفته برخی مانند بسته شدن یک نوار سفت در اطراف سر است، شدت آن از خفیف تا شدید متفاوت بوده و به طور کل در فرکانس‌های متفاوتی ایجاد می شود، این نوع درد ممکن است سر، گردن و یا پشت چشم ها را درگیر نماید، بین نیم ساعت تا یک ههفته می تواند به طول بیانجامد و در حالت مزمن مکن است تا ۱۵ روز نیز به طول بیانجامد.

سردرد شبانه یا سردرد خواب

برخلاف دو نوع سردرد قبلی، این سردرد شایع نیست و بیشتر افراد بین سنین ۴۰ تا ۸۰ سالگی را گرفتار می‌کند. نکته متمایزکننده این سردرد، زمان بروز سردرد است: این سردرد فقط شب رخ می‌دهد و بین ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای و یا کلاستر نوعی سردرد یکطرفه بوده که با احتقان بینی، آبریزش بینی و قرمزی چشم که در همان سمت سردرد اتفاق می افتد

درمان‌های خانگی برای از بین بردن سردرد

گاهی اوقات برای از بین بردن سردرد، یک درمان خانگی ساده کافی است. در اینجا با چند روش تسکین سردرد بدون نیاز به دارو آشنا می‌شویم:

آب بنوشید

کم‌آبی بدن ممکن است علت سردرد باشد. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که کم‌آبی مزمن بدن علت رایج سردردهای تنشی و میگرنی است. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن آب کافی علائم سردرد را در افراد دچار کم‌آبی طی ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت تسکین می‌دهد.

کمپرس گرم

قراردادن پارچه یا حوله گرم بر روی گردن یا پشت سر به کاهش درد ناشی از سردرد تنشی کمک می‌کند. در صورتی که سردرد ما سینوسی باشد، باید پارچه یا حوله گرم را در ناحیه‌ای که درد دارد، قرار دهیم. دوش آب گرم نیز ممکن است در این زمینه کمک‌کننده باشد.

کاهش فشار روی پوست سر یا سر

«سردردهای فشاری خارجی» می‌تواند ناشی از پوشیدن کلاه، سربند یا حتی عینک شنای بیش از حد تنگ باشد. کشیدن و سفت بستن موها نیز حتی می‌تواند باعث سردرد شود.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب تأثیر مستقیمی روی سلامتی بدن دارد. کمبود خواب می‌تواند منجر به مشکلات مختلف از جمله سردرد شود. محققان در یک مطالعه تعداد دفعات و شدت سردرد را در دو گروه از افراد بررسی کردند. گروه اول هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند و گروه دوم خواب بیشتری نسبت به گروه اول داشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر می‌خوابیدند (گروه اول)، افزایش شدت و تعداد دفعات سردرد را تجربه کردند. با این وجود نشان داده شده که خوابیدن زیاد هم محرک سردرد است. در نتیجه خواب را می‌توان به عنوان علت سردرد در نظر گرفت.

منیزیم مصرف کنید

منیزیم یک ماده معدنی مهم و ضروری برای عملکردهای بی‌شماری در بدن، از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام‌های عصبی است.

شواهد نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در افرادی که سردردهای میگرنی مکرر دارند، بیشتر از دیگران است. استفاده از منیزیم یک روش موثر برای کنترل سردرد است.

سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، جزو بهترین منابع غذایی منیزیم هستند. یک فنجان اسفناج بین ۳۸ تا ۴۰ درصد میزان توصیه‌شده روزانه منیزیم مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند.

سایر مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از:

  • دانه‌ها، مانند تخمه کدو یا کدو
  • بادام‌ها
  • ماهی خال مخالی، ماهی تن و ماهی پولک
  • ماست یا کفیر کم‌چرب
  • لوبیا سیاه و عدس
  • آووکادو
  • انجیر
  • شکلات تلخ

کم کردن نور محیط

نور زیاد یا چشمک‌زن می‌تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود. اگر مستعد چنین سردردهایی باشیم، باید پنجره‌ها را با پرده‌های تیره و ضخیم در طول روز بپوشانیم و در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنیم. همچنین، استفاده از صفحه‌های ضد نور بر روی صفحه مانیتور و لامپ‌های فلورسنت با طیف نور روز در وسایل روشنایی کمک‌کننده خواهد بود.

از روغن‌های اسانسی استفاده کنید. 

روغن‌های اسانسی مایعاتی به‌شدت غلیظ هستند که ترکیبات خوشبویی دارند. این روغن‌ها فواید درمانی متعددی دارند و معمولا از آن‌ها به‌صورت موضعی استفاده می‌شود. هرچند بعضی از آن‌ها قابل بلعیدن هم هستند. روغن‌های اسانسی نعناع و اسطوخودوس به‌طور ویژه در درمان سردرد مؤثر هستند.

نشان داده شده که مالیدن روغن نعناع به شقیقه علائم سردردهای تنشی را کاهش می‌دهد. روغن اسطوخودوس هم در کاهش درد ناشی از سردرد میگرنی اثرگذار است. استفاده‌ی موضعی از این روغن روی لب بالا و همچنین استنشاق آن می‌تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

ورزش کنید. 

یکی از ساده‌ترین روش‌‌ها برای کاهش تعداد دفعات و شدت سردرد، انجام فعالیت‌های بدنی است. یک مطالعه روی ۹۱ نفر به این نتیجه رسید که ۴۰ دقیقه دوچرخه‌سواری برای سه بار در هفته، در کاهش تعداد دفعات سردرد مؤثرتر از تکنیک‌های ریلکسیشن بود.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt